2022-03-16, 01:15
Medlem
bullerbyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Så småningom har vi hört länge. Vi vet inte vad framtiden har att erbjuda. Det vi vet är att Kina inte kommer nå USAs militära styrka på decennier om inte något extremt händer med USA inrikes.

Det vi också vet att Kina står för flera utmatningar bland annat åldrade befolkning som minskar. Dessutom behöver man Europas köpkraft. Vart ska man annars sälja? Indier blir allt fler ock är inte direkt vänner med kommunisterna.

Flera av dom länderna på den listan är med NATO. Vid ev konflikt hur ska Kina tvinga dessa länder betala tillbaka? Samma med USAs statsskuld? Vad kommer Kina göra om USA inte vill betala tillbaka?

Tror att västvärlden kommer aldrig få ett bättre läge än idag att försöka förslava både sovjet och kina. Att låta saker bero är sällan bra. Kinas militära kapacitet lär inte bli sämre ju längre tiden går. Visst skulle detta innebära ett tredje världskrig, men idag finns det fortfarande en reäll chans att gå vinnande ur det. I framtiden, not so much… Tror vi har inget val än att ta striden idag.
Citera
2022-03-16, 01:18
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Avtal är avtal.
Sedan har jag väl lite svårt att sätta mig in i situationen. De allra flesta på Krim som inte sitter på ålderdomshem har ju bara levt med Ukrainskt pass. Förstår inte varför de skulle vilja byta.
Jag är ingen expert heller, men jag kan se en mängd bidragande orsaker... rysk flottbas som är den viktigaste näringen för regionen, våldsam kupp i Ukraina där ryskhatande neo-nazister härjar på gatorna i västra och central Ukraina, 1000-årig rysk historia som man är förankrad i.
Citera
2022-03-16, 01:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ryssland kommer upphöra som stat i år så det kommer bli ukrainskt igen.

Ryssarna kan avsätta Putin och sätta in Zelensky som president, Putin gömmer sig som en råtta, Zelensky delar ut medaljer till sina kämpar! Sen kan vi få ett stor-Ryssland som är med i NATO!
Citera
2022-03-16, 01:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn
Tror att västvärlden kommer aldrig få ett bättre läge än idag att försöka förslava både sovjet och kina. Att låta saker bero är sällan bra. Kinas militära kapacitet lär inte bli sämre ju längre tiden går. Visst skulle detta innebära ett tredje världskrig, men idag finns det fortfarande en reäll chans att gå vinnande ur det. I framtiden, not so much… Tror vi har inget val än att ta striden idag.

Jag tror också att Putins invasion i Ukraina är en gåva från himlen till USA. I Ukraina kommer Rysslands stormakts ambitioner begravas. Ryssland kommer förlora så mycket att man i princip är borta ur spelet för decennier. Jänkarna vet självklart om detta ock därför vill man nu hugga av huvudet på Putin.

Kineserna har det tufft. Man kan få råvaror billigt men samtidigt en ny rysk ledare med om det går åt skogen. Man tar nog hellre Putin än en annan rysk ledare som kan vara demokratisk och joina västblocket mot Kina.

USAs ögon var redan siktade mot Kina. Det är där stora fienden finns. Kina är dock som Ryssland ett diktatur och börjar problemen komma så kan det gå snabbt. Dessutom kommer väst tänka om efter pandemin och kriget i Ukraina. En åldrade befolkning som minskar är också ett problem. Kineser börjar hatas allt mer runt världen.

Taiwan kan bli ett test för se om Kina har blivit tillräckligt starkt. Men man är inte där än. Annars hade man troligen försökt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn

Detta är Kinas århundrade.
Medan Kina bygger infrastruktur för fulla muggar klarar jänkarna inte ens av att reparera broar. De har inte ett enda snabbtåg. Snabbt växande statsskuld.

Det enda som håller USA flytande är att dollarn är världsvaluta.
När det faller är det game over.
Det är bara att titta på historien.
Andra länder som suttit på världsvalutan:

https://azizonomics.com/2012/01/04/a-history-of-reserve-currencies-in-one-graph/

Portugal: 1400-talet
Spanien: 1500-talet
Nederländerna: 1500/1600-talet
Frankrike: 1700-talet
Storbritannien: 1800-talet
USA: 1900-talet och framåt

När dollarn slutar vara världsvaluta är det game over som dominerande stormakt.
Citera
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Jag är ingen expert heller, men jag kan se en mängd bidragande orsaker... rysk flottbas som är den viktigaste näringen för regionen, våldsam kupp i Ukraina där ryskhatande neo-nazister härjar på gatorna i västra och central Ukraina, 1000-årig rysk historia som man är förankrad i.

Flottbasen har ju Ukraina leasat ut till Ryssarna sedan länge, så det har de väl kunnat fortsätta med. Win-win.

Ja, neo-nazzar och historia är kanske ett problem, men inte något att starta ett världskrig för.
Citera
2022-03-16, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Alla misstänker att Ryssland har spelat en roll i Luhansk och Donetsk. Men jag ser inte en större skillnad med Jugoslavien-exemplet, när man kan misstänka att en stormakt låg bakom att det helt plötsligt dök upp mujaheddin-krigare i Albanien och Kosovo som började att göra terroristaktioner i landet.

Du hade aldrig mujahedin i Kosovo eller Albanien, pratar du bara ur nattmössan? Sen var konflikten bara med Kosovo, däremot hade du en del frivilliga mujahedin som åkte för att hjälpa till i Bosnien.

Men att du gör sådana jämförelser är ett tecken på okunskap.
Serbien startade krig i Kroatien, Bosnien och sen Kosovo mellan 91-98 (Slovenien håller jag ute då de snabbt drog sig ur därifrån).
Skriver man något och vill ha jämförelser så är det bra om man har något att styrka det med.
Citera
2022-03-16, 01:43
Medlem
Sqrbankens avatar
Pansar till Polen enligt tweet.

https://twitter.com/ijaydenx/status/1503891906622681088
Citera
2022-03-16, 01:49
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Du hade aldrig mujahedin i Kosovo eller Albanien, pratar du bara ur nattmössan? Sen var konflikten bara med Kosovo, däremot hade du en del frivilliga mujahedin som åkte för att hjälpa till i Bosnien.

Men att du gör sådana jämförelser är ett tecken på okunskap.
Serbien startade krig i Kroatien, Bosnien och sen Kosovo mellan 91-98 (Slovenien håller jag ute då de snabbt drog sig ur därifrån).
Skriver man något och vill ha jämförelser så är det bra om man har något att styrka det med.
Jag sa inte att Albanien var delaktig i kriget. Jag sa bara att mujaheddin-krigare dök upp i Albanien under den tiden (det spekulerades i några kända namn) och gjorde en hel del vapenaffärer där. Nu var det ganska länge sedan så mitt minne sviker mig, men min vänn som hade FN-tjänst där sa att det handlade om två olika muslimska terrorist/militanta grupper som bråkade (vilka jag har glömt av namnen på nu). Nu kan jag ha fel, men min uppfattning är att vapen och krigare förmodligen kom via Albanien in till Jugoslavien. Men det är ju bara jag som pusslar ihop bitar som jag tror passar. Men om du är insatt i historian där, så lär mig.
Senast redigerad av BroderDonut 2022-03-16 kl. 01:53.
Citera
2022-03-16, 01:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Det kanske har nämnts tidigare i tråden, men är inte den där vita bilen man ser i början just en sådan som kadyroviterna åker omkring i? Skottsäkra fönster med skottgluggar i mitten.

Jag har fortfarande inte sett några klipp på kadyroviterna där de gör någonting annat än att flexa i krigsmundering. Finns det några videos där de faktiskt befinner sig i strid?

Finns inga skottsäkra pansarfordon idag. Det inte ett pansarskott 86 klarar av fixar ett NLAW eller en Javelin,

Life´s a bitch and then you die!

Edit:
Känns som att vi gett Ukrainarna Pandoras ask.
Citera
2022-03-16, 01:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
En "by" innan förorten irpin utanför kiev...

Jaha, ja då har väl ryssarna varit där länge, En annan svarade att de varit där sedan invasionens start.

Citat:
Ursprungligen postat av Rickomorty
Vem i Tyskland vart det som var idiotisk nog att stänga ner kärnkraftverk och förlita sig nästan enbart på rysk gas?

Samma tant som lockade hit migranterna 2015, och som kom från kommunistiska Östtyskland, och som var bundis med Putin och kunde ryska, och som drivit EU mot en federal stat som detaljstyr medlemsländerna.
Citera
2022-03-16, 02:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Alla grannländer till Ryssland, små som stora, följer kriget minutiöst och uppdaterar nu sina inköpslistor:
-Stort antal manpads, pansarskott, RPGs
-Drönare i mängder

Sannolikt har dom redan skickat beställningnarna.
Och till skillnad från Ryssland så kan dom betala för sig

Sverige verkar helt tömt på drönare, går knappt att hitta några på nätet längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in