2022-03-16, 01:00
Medlem
raskenss avatar
Stort antal RyZka helikoptar förstörda:

https://twitter.com/JosephHDempsey/status/1503864619932205065?t=JetWMfUIIvdTfQfls9ChAw&s=19
Citera
2022-03-16, 01:00
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Läser man på Wikipedia är det ingen av sidorna som uppfyllt kraven. Innebär det att du skulle tyckt det var lika härligt om Ukraina istället anfallit Ryssland?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Minskavtalet
Nej, båda länderna gör fel när de anfaller.

Alla länder gör fel när de krigar. Jag tror det blir svårt att hitta något krig som jag tycker är motiverat efter andra världskriget. Under det kalla kriget så fanns det en ideologisk kamp som motiverade båda sidorna, men även om man tycker att en ideologi är bättre än de andra så tycker jag inte att det motiverade de medel man använde. Efter kalla kriget så tycker jag alla krig har varit fel på alla plan. Det finns bättre metoder att nå de mål som användes som skäl/svepskäl för krigen.
Citera
2022-03-16, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Har hört detta konstiga uttalandet faktiskt på en av Sveriges största ekonomibloggar (Cornucopia) Att det minsann blir besvärlig nu när vårsolen kikar fram och förvandlar allting till gyttja och halva ryska tankkompanier gräver ner sig och blir stående i gyttjepölarna. What ? Det är svinkallt just nu och inte ens middagstemperaturen orkar töa upp ens ytan på tjälen i Mars. What Gives ?

Det är ett faktum att ryska tanks redan nu fastnar i tjällossningen.

Övergivna tanks som fastnat i leran.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1503806104354148360
Citera
2022-03-16, 01:03
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
De gjorde ett val i Krim med. Det är ingen med en gnutta kunskap i ämnet som tror att befolkningen i Krim hellre vill tillhöra Ukraina än Ryssland.

Om vi hade fostrat en världsordning där vi respekterade internationella avtal före stormakternas realpolitiska mål och värnade om länders suveränitet så hade du haft ett starkare argument, men nu lever vi inte i den världen. Tyvärr har Sverige urholkat både vår neutralitetspolitik och vår trovärdighet när det kommer till internationell rätt efter att det kalla kriget tog slut.

Jag hoppas att Sverige återgår till den neutralitetspolitik samt att arbeta igen för fred och stabilitet i världen, vilket historiskt har tjänat oss väl och även bidrog något för att göra världen bättre.

Avtal är avtal.
Sedan har jag väl lite svårt att sätta mig in i situationen. De allra flesta på Krim som inte sitter på ålderdomshem har ju bara levt med Ukrainskt pass. Förstår inte varför de skulle vilja byta.
Citera
2022-03-16, 01:04
Medlem
bullerbyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Jag är en sån där jobbig person som kan hålla flera tankar i luften samtidigt. Det jag skrev innebär verkligen inte att jag hyllar Ryssland och Kina.

Du är en så där jobbig person som inte kan bestämma dig, inget mer. Du skriver ” Man kan tro att du lever i någon sorts illusion om att "västvärlden" gör allt rätt och är de enda kloka.”

Finns ingen i världen som gör allt rätt och inga fel. Tvingas jag välja mellan USA och västvärlden, och Kineserna och sovjet är jag rätt klar. Sluta vela, välj sida.
Citera
2022-03-16, 01:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Det stämmer, Kina är militärt underlägset än USA och det är en av anledningarna till varför Kina behöver Ryssland.

Kina investerar sina pengar i växande länder som Malysia osv medans USA spenderar mycket på onödiga krig, Kina kommer så småningom ta över ekonomiskt och politiskt, svårt att rösta mot landet som finansierar en.

I Europa har man: https://en.wikipedia.org/wiki/Cooperation_between_China_and_Central_and_Eastern_ European_Countries

Man jobbar på sjuk infrastruktur så kinesiska gods kan nå nästan hela Asian å Europa snabbare, : https://en.wikipedia.org/wiki/Belt_and_Road_Initiative

Kina har även rustat upp militären på senare tid och med massa fabriker kan man enkelt bygga militärvapen om det så behövs, med rysk teknologi.

Så småningom har vi hört länge. Vi vet inte vad framtiden har att erbjuda. Det vi vet är att Kina inte kommer nå USAs militära styrka på decennier om inte något extremt händer med USA inrikes.

Det vi också vet att Kina står för flera utmatningar bland annat åldrade befolkning som minskar. Dessutom behöver man Europas köpkraft. Vart ska man annars sälja? Indier blir allt fler ock är inte direkt vänner med kommunisterna.

Flera av dom länderna på den listan är med NATO. Vid ev konflikt hur ska Kina tvinga dessa länder betala tillbaka? Samma med USAs statsskuld? Vad kommer Kina göra om USA inte vill betala tillbaka?
Citera
2022-03-16, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
När Ukraina faktiskt börjar ta tillbaka territorium så är kriget över.

Än så länge maler ryssarna på framåt. Sakta men dock enligt alla kartor.

Jag ser inte hur det kan hända med mindre han får flygunderstöd ngn stans ifrån Ukrainaren .
Nu vet inte jag eller väl andra heller hur det går med förluster och försörjning av nytt materiel och folk
Men dom bitarna var Rysslands stora fördel under andra världskriget. Mannar + Materiel skaffade man.
Skulle Kina komma med trupp då finns det hur mycket folk som helst .Dom lär väl inte göra det men hårdvara säljer dom nog gärna och det snabbt.
Dom har i ladorna för 100 000 tals man om inte för miljontals .. direkt ... bara bära ut sätta på tåget
Betalt kan man få i Naturgas Slam Dunk .....

Vad jag sett har inte ryssen folk nog att taga större städer .och det kostar mycket stupade om man försöker.
ngn i Början sade att det behövs 3 ggr fler för att anfalla 6 ggr om det skall ske i stad .

Utan att vara kompetent i detta så om det inte finns vatten /el / mat i belägrade städer .. och ammunitionen tar slut.. vad jag förstår är det inte möjligt klara det så länge
Ute på slätten har väl ryssen mer pansar + flyg. därute känns det svårare för Ukrainare

Så om jag tänker rätt är planen att långsamt metodiskt mala ner infrastruktur och inringa städer till dess att det slocknar .Har för mig det varit så dom gjort i Tjetjenien och väl i Syrien.
Behövs det mer folk .kan han säkert kalla in.
Citera
2022-03-16, 01:11
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
När Ukraina faktiskt börjar ta tillbaka territorium så är kriget över.

Än så länge maler ryssarna på framåt. Sakta men dock enligt alla kartor.
Det i princip enda som ryssarna gör effektivt och utan problem är att artilleribomba civila bostadsområden. Och den ryska ledningen vet själva att detta är det enda deras demoraliserade och eftersatta armé klarar av att göra. Finns intressant läsning om varför: Armén i Ryssland är ett hunsat, dåligt utbildat och utsiktslöst verktyg för den ryska statsmakten, säkerhetspolisen och tom. den organiserade brottsligheten att göra som de vill med. Utmärkt och lättläst artikel från en rysk konfliktanalytiker:
https://threadreaderapp.com/thread/1502673952572854278.html
Citat:
Why Russian army is so weak?
December 2021: Thieves-in-law imposed tribute on a Russian military base, making NCOs & officers pay them cash. They specifically target veterans of Syria who earned cash there. They harass, threaten, beat them. Leader of the gang was arrested but released several months Image

That's not an exception. That's a rule. Russian military is constantly harassed by thieves and forced to pay money. Just four random headlines on how thieves force literally any military including the ones managing the nuclear rockets to pay them tribute.
Russian army is a prey.

To minimise the threat from the army, the ruling state security attacks the army mythos. Why would mafia even dare to racketeer military officers? Because they know in case of conflict the state will back the mafia. These guys stand much higher in Russian hierarchy than soldiers.
Intressant läsning som dessutom beskriver mycket om hur det ryska samhället fungerar: Många av de funktioner som i andra länder normalt sköts av armén har i Ryssland helt tagits över av säkerhetstjänsten (Putin kommer själv från denna och är väl bekant med dess metoder och tankesätt). Och då rysk organiserad brottslighet är ett verktyg som gör skitjobb åt säkerhetstjänsten...

Man har i Ryssland medvetet gjort armén inkompetent och korrupt, för en effektiv, klartänkt och observant militär styrka i landet, med verksam beväpning och utrustning, är det enda som skulle kunna utgöra ett hot mot Putins kabal av säkerhetsmän och KGB-hejdukar.

Vilket förklarar varför armén gör en så patetisk insats i Ukraina, ett land som tränat sina trupper sedan den förra ryska invasionen 2014...
https://slate.com/news-and-politics/2022/02/no-youre-not-imagining-it-russias-army-is-inept.html
Citat:
No, You’re Not Imagining It: Russia’s Army Is Inept
Senast redigerad av zergrush 2022-03-16 kl. 01:14.
Citera
Medlem
EasyOffendeds avatar
Okej, börjar få allt dåligare vibbar från den här Jesper..

Ifrågasatte honom varför personer skall swisha hans nummer för att "få ut" personer från Ukraina...

Såg att den där mamman till al*x hade swishat (samlat in) 10 000:- till Jesper söder.

Jag påtalade att han gjorde samma sak när han var i Mellanöstern. Han bad om pengar som skulle gå till en flickas familj och diverse saker, men inte en krona fick familjen..

Istället för att skriva något i försvar så blockar han mig..

Handlar det om att han inte vill att hans lögner börjar synas?
Citera
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn
Du är en så där jobbig person som inte kan bestämma dig, inget mer. Du skriver ” Man kan tro att du lever i någon sorts illusion om att "västvärlden" gör allt rätt och är de enda kloka.”

Finns ingen i världen som gör allt rätt och inga fel. Tvingas jag välja mellan USA och västvärlden, och Kineserna och sovjet är jag rätt klar. Sluta vela, välj sida.

I detta specifika krig är det ju lätt att välja sida.

Men utvecklingen är inte bra, det blir lätt att den stora massan helt okritiskt sluter upp bakom sin stora ledare och vips är vi i samma sits som Ryssarna idag.

Men det är kanske svårt att göra något åt, det är ju så vi funkat i årtusenden.
Citera
2022-03-16, 01:12
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Det är en uppenbar skillnad när ett grannland (Ryssland) skickar in separatister och tar över små geografiska delar nära Ryssland i Ukraina och utlyser en folkrepublik med ett stängt val.

Det är ukrainska territorium som har varit olovligen ockuperat av Rysslandsstödda styrkor sedan 2014. Frågar du den Ukrainska sidan så säger de tvärtom. Det har dött otaliga civila även där och tusentals fick fly sina hem efter granatattacker. Hade inte Ryssland genomfört dessa aggressioner 2014 så hade inga civila dött på någon sida. Du kan inte vara så naiv att du tror att Dessa folkrepubliker valde att bryta sig loss helt på eget bevåg utan någon inverkan ifrån ryskt håll.
Alla misstänker att Ryssland har spelat en roll i Luhansk och Donetsk. Men jag ser inte en större skillnad med Jugoslavien-exemplet, när man kan misstänka att en stormakt låg bakom att det helt plötsligt dök upp mujaheddin-krigare i Albanien och Kosovo som började att göra terroristaktioner i landet.
Citera
2022-03-16, 01:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Ett år gammalt inslag i rysk TV om hur man går tillväga att ta baltstaterna via Gotland.

Gammalt men ändå aktuellt inslag.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/tex69k/russian_federal_tv_talking_about_how_they_can/

Man kan inte ta baltstaterna via Gotland, oavsett hur mycket man än vill det, finns inte på kartan. Sovjetunionen existerar inte längre, lixom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in