2022-03-15, 12:36
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Finns det något här som inte har nämnts hundra gånger tidigare? Skillnaden här är att en vidvinkellins inte används på Pontchartrain, utan ett teleskop, och då finns det ingen anledning att prata om förvrägning. Bilderna Miles Davis tog från Traprain Law har häller inte använd en vidvinkel utan istället ett teleobjektiv. De har kämpat för att bortförklara det här, men jag tror faktiskt att de har gett upp, utan att jag har följt med särskilt noga.

Haha jag vet. Hade bara tråkigt när jag drack morgonkaffet så snubblade in här
Citera
2022-03-15, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Vad är det som roterar?

Gyrot mäter att gyrot roterar. Och därmed även det som gyrot sitter fast i.

Om du t.ex tar ett flygplan, som har tre gyros, så mäter de hur flygplanet rör sig i xyz-led. Och om planet står på marken så kommer de mäta hur marken rör sig. Och om vi pratar om Bob Knodel så mätte de upp att gyrot, och det som gyrot stod på, roterade 15 grader per timme.
Citera
2022-03-15, 19:25
Medlem
Citat:
Ponchatrain utan kurva.
https://duckduckgo.com/?q=ponchatrain&t=opera&iax=images&ia=images

Traprain Law. Minskad vinkel till objektet med större vinkel till hindret, eller vad du kallar krökning.
Du måste hela tiden visa hur okunnig du är.
Bilderna du länkar till är tagna med antingen vidvinkel eller normalobjektiv, max 50 mm. Det vill säga ungefär hur vi ser det med våra egna ögon.

Bilden med krökningen är tagen med ett kraftfullt teleobjektiv, 2000 mm! Det är ungefär så vi kommer att se det genom en mycket kraftfull kikare. ca 40 x förstoring!

Förstår du hur dumt det är att jämföra bilderna?

När det kommer till Traprain Law förstår jag inte vad du menar, och jag är ganska säker på att du inte heller gör det.
Citera
2022-03-15, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Med andra ord du är rädd för bevisen som visar att du har fel 😂

Lessen (vilken ålder du än har) men du men du skulle fortsatt skolan några extra år.

Ser du dina egna fel i ditt svar eller behöver du detta utoekat?

Grabba nu könet och svara på frågan om du vågar och kan.
Du vet med andra ord inte vad för projektion du använder när du agerar pilot för ett paxflygplan. Världsklass!

Och som omogen och dataskärmsberoende tonåring lyckas du endast få ur dig territorialpinkande homosexreferenser.

Du förstår inte begreppet projektion, du förstår inte hur rutsystemet fungerar ihop med en projektion och att en inkorrekt karta/kort aldrig används för navigering. Pinsam pojke!
Citera
2022-03-15, 20:08
Medlem
Citat:
Vill du ha den tekniska bevisningen hur ett gyro fungerar?
Har inte uppfattat dig som så kunnig inom fysik att den nivån skulle gå hem därav har jag utelämnat den.
Du kan ju svara på frågan om vad de kommer fram till i filmen. Sen kan vi ta konstruktionen av ett gyro om du vill och du klarar av den nivån. Ser att du redan fått svar på hur gyro fungerar men jag kan dissekera det ännu mindre. Om jag lägger det på en nivå så att min dotter förstår så bör ju du förstå eftersom det är 18 års gräns här.

Du är ett underbart troll 👺 men tänk på sist vad som hände när du töntade dig här.
Filmen är en dokumentär vars ursprungliga avsikt var s.k. 'human piece', vilket betyder att man beskriver människoöden. Filmen gör inga vetenskapliga anspråk. Det är lätt att tro att du använder filmen i retoriska syften, men det är du för dum för. Du tror helt och hållet på allt som rör sig på en skärm, det har du tydligt demonstrerat.

Du kommer aldrig att 'dissikera' något gyro, det klara du inte av.
Citera
2022-03-15, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag antar att jorden är platt.

På en platt jord är kvoten mellan omkrets och radie 6,28. Det är inte förenligt med de avstånd vi känner till. Alltså är jorden inte platt.
Vad kan den ha för form då menar du?
Citera
2022-03-15, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Gyrot mäter att gyrot roterar. Och därmed även det som gyrot sitter fast i.

Om du t.ex tar ett flygplan, som har tre gyros, så mäter de hur flygplanet rör sig i xyz-led. Och om planet står på marken så kommer de mäta hur marken rör sig. Och om vi pratar om Bob Knodel så mätte de upp att gyrot, och det som gyrot stod på, roterade 15 grader per timme.
Eftersom flygplanet i din globjordsmodell rör sig synkat med rotationen kan den väl inte göra både och?
Citera
2022-03-15, 20:26
Medlem
Citat:
Du vet med andra ord inte vad för projektion du använder när du agerar pilot för ett paxflygplan. Världsklass!

Och som omogen och dataskärmsberoende tonåring lyckas du endast få ur dig territorialpinkande homosexreferenser.

Du förstår inte begreppet projektion, du förstår inte hur rutsystemet fungerar ihop med en projektion och att en inkorrekt karta/kort aldrig används för navigering. Pinsam pojke!

Check på att du inte har en susning om det du påstår dig veta om 😂

Grabba nu könet och svara på frågan istället, men det är lättare att byta tuva som ni brukar göra?
Citera
2022-03-15, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Du måste hela tiden visa hur okunnig du är.
Bilderna du länkar till är tagna med antingen vidvinkel eller normalobjektiv, max 50 mm. Det vill säga ungefär hur vi ser det med våra egna ögon.

Bilden med krökningen är tagen med ett kraftfullt teleobjektiv, 2000 mm! Det är ungefär så vi kommer att se det genom en mycket kraftfull kikare. ca 40 x förstoring!

Förstår du hur dumt det är att jämföra bilderna?

När det kommer till Traprain Law förstår jag inte vad du menar, och jag är ganska säker på att du inte heller gör det.
Jag förstår att objektivet skapar krökningen och det är därför du inte vill jämföra bilderna, du vill bara använda din bild med krökning. Du medger tom att bilden med krökning inte återger det våra ögon kan se, men du vill såklart hävda att vi ser fel och ska tror på det vi inte kan se.
Det fenomen du ger prov på här kallas 'tron på det osedda', det är din födslorätt använd emot dig.

Ju längre ifrån ett objekt en observatör befinner sig desto mindre är vinkeln till objektet, hindret som är närmre har naturligtvis en större vinkel.

Du säger att detta beror på en krökning, men krökningen måste börja omedelbart men det gör den aldrig utan reser sig alltid till en horisont och därefter kröker den sig. Först upp sedan ner.
Kan tydligt observeras i dina bilder, först upp och för att bilda en horisont sedan ner för att bilda en krökning. Hade det varit en krökning så börjar den såklart omedelbart, precis som på vilken boll som helst. Men du vill hävda att den först går upp och sedan ner. Mycket konstrande för att få till en kurva.

Du vill att det ska vara en krökning, kanske är det en krökning, men du har inga bevis för det.
Citera
2022-03-15, 20:38
Medlem
Citat:
Eftersom flygplanet i din globjordsmodell rör sig synkat med rotationen kan den väl inte göra både och?

Hur var det med fysiken?
Vikten nivå har du?
Blir lättare för oss att förklara för dig om vi vet din mentala nivå.
Troll behöver inte vara dummare än de gör sig rent mentalt alltså 😀
Citera
2022-03-15, 20:40
Medlem
Citat:

Din frågestänning är helt obegriplig. Men nu har du i alla fall , ännu en gång, fått reda på en av metoderna för hur vi kan veta att jorden roterar: Gyroskopet.

En annan metod är en så kallad Foucaltpendel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Foucaultpendel#/media/Fil:Foucault_pendulum_animated.gif
Pendeln har en lång historia, mycket längre än NASA's. Redan under mitten av 1800-talet kunde Foucalt på ett visuellt och lättförståeligt sätt visa på jordens rotation.

Fast kunskapen om jordens rotation är såklart ännu äldre. Lång innan Foucault gjorde sin pendel hade människor studerat sjärnhimlen och genom det dragit slutsatsen att jorden roterar.
Citera
2022-03-15, 20:43
Medlem
Citat:
Check på att du inte har en susning om det du påstår dig veta om 😂

Grabba nu könet och svara på frågan istället, men det är lättare att byta tuva som ni brukar göra?
Din fråga var något om hur jag påstod att det var fel på din navigering. Jag har aldrig påstått något sådant.

Däremot kan vi i efterhand konstatera att du inte vet vad för kartprojektion du använder dig som navigatör, du begriper inte ens konceptet kartprojektion.

Din fascination av mitt könsorgan verkar osunt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in