Citat:
Ursprungligen postat av
vasaboy28
Jag editera mitt inlägg med en länk där du kan läsa om EU censur. Men du menar kanske att detta är lögn?
Tack för att du inte anmäler mitt inlägg och därmed verkar för en fri debatt
Edit igen.
Här kan du läsa mer om censuren och grundlagen.
(FB) Ryska sidor (RT, Sputnik) ev blockerade (samlingstråd)
(Det är något knas på självaste flashback nu också! Inlägg och texter hoppar runt och jag hittar varken hit eller dit och postningar gör timeouts, etc).
Tredje gången jag svarar på detta: nej, den där "censuren" var ingen lagtext, det var ett referat och hur det rent tekniskt skulle gå till att "censurera" vet jag inte. I alla händelser är det inte ett grundlagsbrott att spärra åtkomst till utländska siter.
Du använder "censur" som ekvivokation, dvs i två betydelser samtidigt för att förvirra¹. Att spärra något är kanske censur i prosaisk, vardaglig mening, men för grundlagsbrott så måste i stort sett staten själv vara "förövaren" och offret behöver vara medborgare eller juridisk person, eller stå under publicistansvar eller något annat meck. Jag är inte heller jurist, men de exakta detaljerna är inte heller relevanta utan bara i stora drag. Nej, det är inte ett brott att hindra någon från att läsa RT i EU, och RT är som sagt helt uppenbart åtkomlig i åtminstone tre EU-länder, däribland Sverige.
Och även detta är en bisak, eftersom den bild av floppen i Ukraina som RT förmedlar är mycket längre från sanningen än den bild som Ukraina, som västmedia, som folk på twitter, OSINT-folk osv berättar om,
trots att det *givetvis* är en hel del propaganda på den sidan också!
Jag ser överdrifter och dumheter när jag ser det, och låter mig inte luras. Jag har noterat massor av tveksamheter, överdrifter, desinformation, osv, från den ukrainska sidan, men denna är klart av ett mycket mer benign karaktär. Att ryssen åker på däng i Ukraina är bortom rimligt tvivel. Att ryssen begår folkrättbrott, brott mot krigets lagar, etc, är bortom rimligt tvivel. Att inte varje ryss som är där aktivt deltar i brott är klart, liksom att ukrainare likafullt kan begå brott, krigsbrott, övergrepp, etc, är också fullkomligt klart.
Men trupprörelser, publicerade videos, bilder, berättelser, inspelningar och allt både ger en helhetsbild som pekar i en riktning, samtidigt som det ger ett problem i mångfald. Dvs, den andra sidan kan sätta fokus på något som är konstigt och leda debatten dit, för att skymma helhetsbilden.
Vi kan också på basis av var striden sker (ukrainsk mark) och på vem som är aggressorn (Ryssland) och deras respektive historik när det kommer till media, censur och propaganda, tillsammans med det faktum att folk som "håller räkningen" från t.ex. röda korset finns på plats och genom att enkelt se vilken uppgift som gynnar vem, sluta oss till vad som är rimligt. Och det som är rimligt är att Ryssland har skyhöga dödstal, enorma problem med logistik, förlorar material i hästväg och har misslyckats med uppsatta mål.
Det här är inte rätt tråd för det, och jag har berört frågan tidigare, så jag ska inte dröja vid det, men exempelvis dödsstatistik (soldater döda Ryssland, soldater döda Ukraina, civila döda Ukraina, skadade, etc) är ett helt ämne i sig där man inte bara kan förutsätta att "sanningen är mitt emellan" eller "den ena sidan ljuger konsekvent" eller liknande. Vi kan, på skäl som jag som sagt skiter i nu, på goda grunder anta att den ukrainska siffran över antalet döda ryssar är i rätt storleksordning (det är alltså inte 1200 eller 120000 döda ryssar). Okej då, ett skäl: siffran behöver kommuniceras med ryssar och med röda korset för att ta hand om de döda på ett sätt som gör det ogynnsamt att totalöverdriva eller totalförneka. Därför är hellre ryssarna helt tysta annat än små medgivande och kontrabesked varpå siffran åker både upp och ner. Ryssland har "tydligen" kumulativt först 200, sedan 2741, sedan 500 döda (så 2200 ryssar började leva igen), men föredrar vara helt tyst om detta. Samtidigt redovisar Ukraina sin siffra närmast dagligen, men är mycket mer sporadisk och sällsynt med sin egna förlustsiffra. Osv, osv. Det finns många fler skäl (t.ex. hur och vem som räknar civila offer), men detta blir lite off-topic.
Men, summa summarum är, förnuft och grundkunskaper är bättre än agenda och en agenda som konsekvent ljuger och omöjlig att verifiera är sämre än en agenda som har sina skavanker, men som varken praktiskt kan, eller har egentlig vinning av, att överdriva monstruöst.
Observera att "det går uruselt för Ryssland" inte är samma sak som att säga att det är glada dagar för Ukraina. Ryssen är tyvärr "mycket bra" på att blöda, och blöda länge och blöda mycket. Krigets utgång är fortfarande oviss.
1) Exempel: "Alla är barn till någon. Barnarbete är förbjudet. Alltså får ingen arbeta!"