2022-03-15, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Enligt USA: "A senior U.S. defense official says they were carried out by cruise missiles launched from long-range Russian bombers from Russian airspace."

Okej, då var det kryssningsrobotar.
Citera
2022-03-15, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Vet inte om det tagits upp förut men många militärer verkar tycka att ryssarna har använt sitt flyg märkvärdigt lite. Kan det bero på att dagens luftvärnsrobotar är så effektiva att det skulle vara risk för total massaker på Rysslands flygvapen om det användes mer?

I Sverige ska man tillverka fler JAS plan för 1 miljard kronor per styck. Är det verkligen väl använda pengar? För detta pris kan man få om jag gjort en riktig tolkning cirka 100 luftvärnsrobotar av modernaste och mest avancerade typ.

https://krigsmakten.wordpress.com/2017/07/12/mim-104-patriot-wisla/

Frågan blir då. Är ett JAS plan lika bra för att stoppa fientligt flyg som 100 luftvärnsrobotar?

Nej bemannat flyg och stridsvagnar är väl det som är dyrast och minst effektivt i modern krigföring. Det man skall satsa på är till exempel drönare, missiler och missilförsvar.
Citera
2022-03-15, 09:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
God bruk av en 30mm kanon på en litt merkelig pansret personellkjøretøy(BTR-4 https://en.wikipedia.org/wiki/BTR-4) som er tungt bestykket med både 30mm automatisk granatkaster, 30mm kanon, coax og PV missiler.
Situasjonsforståelse og aggressivitet sammen med mobilitet gir fordeler for den med mindre beskyttet kjøretøy. Det er ganske rolig stemning i vogna. Så de har nok vært i strid før.
https://twitter.com/UAWeapons/status/1503357465701855235?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1503357465701855235%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fmilforum.no %2Fnode%2F1069967%2Fpage2

Det är i Mariupol så de har nog stridit varje dag sedan kriget började och kanske innan det också mot separatisterna. Ryssarna tar stora förluster i den staden varje dag.
Citera
2022-03-15, 09:32
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Vet inte om det tagits upp förut men många militärer verkar tycka att ryssarna har använt sitt flyg märkvärdigt lite. Kan det bero på att dagens luftvärnsrobotar är så effektiva att det skulle vara risk för total massaker på Rysslands flygvapen om det användes mer?

I Sverige ska man tillverka fler JAS plan för 1 miljard kronor per styck. Är det verkligen väl använda pengar? För detta pris kan man få om jag gjort en riktig tolkning cirka 100 luftvärnsrobotar av modernaste och mest avancerade typ.

Frågan blir då. Är ett JAS plan lika bra för att stoppa fientligt flyg som 100 luftvärnsrobotar?

Finns lite olika teorier om detta. Den jag tycker är troligast är att ryssen vet om att dom inte klarar att koordinera eget luftvärn och attackflyg effektivt. Det betyder i praktiken att Ryssen måste ge eldförbud till allt eget LV i samband med överflygning av egna förband för att inte riskera vådabekämpning. Eftersom Ukraina fortfarande har eget flyg och drönare uppe så vågar Ryssen därför inte stänga ner eget LV för att möjliggöra flyginsatser.

Om detta krig är skäl att inte ha flygvapen vet jag inte. Skulle nästan säga tvärt om. Vi ser ju att Ukraina med väsentligt mindre effektivt flygvapen än vårt klarar att hålla borta ryskt attackflyg från stora delar av luftrummet. Ett flygplan är otroligt effektivt för att bekämpa motståndarens flygvapen. Omgrupperar i mach 2 och är mycket svårt att bekämpa om man jämför med landburna system.
Citera
2022-03-15, 10:06
Medlem
Citat:

Ja. Man behöver ha allting om man ska ha en modern och fungerande försvarsapparat. LV med lång räckvidd och stridsflyg kompletterar varandra. Måste man välja något av dom så väljer man stridsflyg alla dagar i veckan, eftersom de är oerhört mer flexibla.

Sen stämmer inte kostnaderna, men det är väl inte så relevant för din fråga.
Citera
2022-03-15, 10:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Nu har ukrainska försvaret uppdaterat förlusterna i soldater för Ryssland, vilket de inte gjort på flera dagar, kanske har de räknat om det lite mer noggrant? 13500 döda, sårade eller tillfångatagna antar jag att de menar. Det är nog 2700 till 4500 döda beroende på hur många skadade det är per döda. Man tycker ju denna flopp måste börja märkas ute i det ryska samhället. Varje skadad, död eller tillfångatagen ryss har säkert 25 familjemedlemmar, nära släktingar och vänner (Jag bara drar till lite). Det är 337500 direkt berörda. Sedan alla i den lite större bekantskapskretsen, alla som jobbar i det militära eller inom sjukvården etc. så är det nog miljoner som vet att den speciella operationen är ett blodigt krig.

The total combat losses of the enemy from 24.02 to 15.03 were approximately:
Personnel - more 13500
Tanks ‒ 404
APV ‒ 1279
artillery systems – 150
MLRS - 64
Anti-aircraft warfare systems - 36
aircraft – 81
helicopters – 95
vehicles - 640
boats / cutters - 3
fuel tanks - 60
UAV operational-tactical level - 9.

Citat:

Man skall nog ha både och. Vissa typer av robotar är för infanterister på nära håll, vissa kan skjuta flera mil och andra har man på flygplan eller på drönare. Det gäller väl att räkna ut den optimala balansen mellan olika typer av vapen och ha lagom många av alla typer.
Citera
2022-03-15, 10:52
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Nej tror jag inte, ingen bluff.
Det Är en (1) person med uppblåst ego som postar negativa kommentarer.
Nasister som tror de är något, jag kräks

Lol ska komma från någon som aldrig missar en chans att berätta om vilken "operator" han är.

Men att du tror på pajasen Söder och inte ser igenom hans bullshit säger väl en del om dig med, haha.
Citera
2022-03-15, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nu har ukrainska försvaret uppdaterat förlusterna i soldater för Ryssland, vilket de inte gjort på flera dagar, kanske har de räknat om det lite mer noggrant? 13500 döda, sårade eller tillfångatagna antar jag att de menar. Det är nog 2700 till 4500 döda beroende på hur många skadade det är per döda. Man tycker ju denna flopp måste börja märkas ute i det ryska samhället. Varje skadad, död eller tillfångatagen ryss har säkert 25 familjemedlemmar, nära släktingar och vänner (Jag bara drar till lite). Det är 337500 direkt berörda. Sedan alla i den lite större bekantskapskretsen, alla som jobbar i det militära eller inom sjukvården etc. så är det nog miljoner som vet att den speciella operationen är ett blodigt krig.

The total combat losses of the enemy from 24.02 to 15.03 were approximately:
Personnel - more 13500
Tanks ‒ 404
APV ‒ 1279
artillery systems – 150
MLRS - 64
Anti-aircraft warfare systems - 36
aircraft – 81
helicopters – 95
vehicles - 640
boats / cutters - 3
fuel tanks - 60
UAV operational-tactical level - 9.

Man skall nog ha både och. Vissa typer av robotar är för infanterister på nära håll, vissa kan skjuta flera mil och andra har man på flygplan eller på drönare. Det gäller väl att räkna ut den optimala balansen mellan olika typer av vapen och ha lagom många av alla typer.

Ja det är förmodligen 5000 döda vid det här laget. Minst.

Stora verkar förlusterna vara för ryssarna, och de lär ju minst fördubblas innan konflikten i Ukraina är över, eller lugnat ned sig.

Bara det att man skickar efter tjetjener och andra..
Senast redigerad av Macke85 2022-03-15 kl. 11:21.
Citera
2022-03-15, 12:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Ukrainas offensiv i Mykolaiv fortsätter "Positions of artillery of occupiers captured near Nikolaev Defense forces of Ukraine". De kan snart skära av ryssarna i den riktningen. Men inga nyheter från offensiven i Kharkov så den misslyckades nog.
https://twitter.com/SputnikATO/status/1503625183256526848
Citera
2022-03-15, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Youtube/Google är ett amerikanskt företag så de bryr sig om vad EU tycker i begränsad omfattning. Man jag fattade det som att Google bestämde själva att blockera innehåll på RTs konto. RT är ju ingen riktig media utan en statligt kontrollerad distributör av propaganda.

Det är ändå intressant att titta till RT ibland. Man får ju se vad den Ryska befolkningen matas med.

Senaste påhittet var en missil som ryssarna sköt ner över Donbass och de rasar över att Ukraina skjuter mot civila. Några små problem med storyn dock. Så vitt jag vet så är det bara Ryssland som använt denna typ av missil i kriget. Så de sköt antagligen ner sin egen missil. Sedan blev den just nedskjuten. Så området den krasade i var inte målet utan det var ryssarnas fel att civila blev dödade.

Du har alltså inget problem med att våran grundlag igonerars?

Jag har mycket sällan tittat på RT sändningar så rent praktiskt gör censuren mig inte något. Finns betydligt bättre informationskällor/medier(mina favoriter för tillfället är India Today och Jerusalem Post).

Men en sådan här censur/blockning hör inte hemma i en demokrati enligt min mening, jag verkar dock vara relativt ensam om den åsikten...
Citera
2022-03-15, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Du har alltså inget problem med att våran grundlag igonerars?

Jag har mycket sällan tittat på RT sändningar så rent praktiskt gör censuren mig inte något. Finns betydligt bättre informationskällor/medier(mina favoriter för tillfället är India Today och Jerusalem Post).

Men en sådan här censur/blockning hör inte hemma i en demokrati enligt min mening, jag verkar dock vara relativt ensam om den åsikten...

Jag visste inte att vår grundlag gav rysk statsägd media rätt att begagna sig av amerikanska företags tjänster.
Citera
2022-03-15, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Jag visste inte att vår grundlag gav rysk statsägd media rätt att begagna sig av amerikanska företags tjänster.

Det har jag ej heller påstått. Dessa halmgubbar är tröttsamma....

Är du intresserad av avsnittet om informations och yttrandefriheten i vår grundlag så kan du leta upp det.

Du kan samtidigt kolla vilka västerländska medier som utsätts för liknande censur i Ryssland.

Och vem vet, kanske kanske kan du börja tänka själv (igen?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in