Nu har ukrainska försvaret uppdaterat förlusterna i soldater för Ryssland, vilket de inte gjort på flera dagar, kanske har de räknat om det lite mer noggrant? 13500 döda, sårade eller tillfångatagna antar jag att de menar. Det är nog 2700 till 4500 döda beroende på hur många skadade det är per döda. Man tycker ju denna flopp måste börja märkas ute i det ryska samhället. Varje skadad, död eller tillfångatagen ryss har säkert 25 familjemedlemmar, nära släktingar och vänner (Jag bara drar till lite). Det är 337500 direkt berörda. Sedan alla i den lite större bekantskapskretsen, alla som jobbar i det militära eller inom sjukvården etc. så är det nog miljoner som vet att den speciella operationen är ett blodigt krig.
The total combat losses of the enemy from 24.02 to 15.03 were approximately:
Personnel - more 13500
Tanks ‒ 404
APV ‒ 1279
artillery systems – 150
MLRS - 64
Anti-aircraft warfare systems - 36
aircraft – 81
helicopters – 95
vehicles - 640
boats / cutters - 3
fuel tanks - 60
UAV operational-tactical level - 9.
Citat:
Ursprungligen postat av
Goulburn
Vet inte om det tagits upp förut men många militärer verkar tycka att ryssarna har använt sitt flyg märkvärdigt lite. Kan det bero på att dagens luftvärnsrobotar är så effektiva att det skulle vara risk för total massaker på Rysslands flygvapen om det användes mer?
I Sverige ska man tillverka fler JAS plan för 1 miljard kronor per styck. Är det verkligen väl använda pengar? För detta pris kan man få om jag gjort en riktig tolkning cirka 100 luftvärnsrobotar av modernaste och mest avancerade typ.
https://krigsmakten.wordpress.com/2017/07/12/mim-104-patriot-wisla/
Frågan blir då. Är ett JAS plan lika bra för att stoppa fientligt flyg som 100 luftvärnsrobotar?
Man skall nog ha både och. Vissa typer av robotar är för infanterister på nära håll, vissa kan skjuta flera mil och andra har man på flygplan eller på drönare. Det gäller väl att räkna ut den optimala balansen mellan olika typer av vapen och ha lagom många av alla typer.