2022-03-15, 18:18
Medlem
Sgt.Blands avatar
Är denna slakten på Röda Armén utanför Kharkiv ny?

https://twitter.com/antiputler_news/status/1503778487714390026
Citera
2022-03-15, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Var är Busha?
Förort innan stadskärnan.
Citera
2022-03-15, 18:19
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är väl ingen som applåderar mord i Ukraina eller civila offer i kriget. Jag applåderar inte heller döda soldater från båda sidor. Själv ville jag inget krig se och nu ser jag gärna att Ukraina avslutar detta onödig lidande för vi vet alla att Ryssland tyvärr inte kommer att göra det med att bara åka hem.

Klistra inte på dina morbida trankar på andra. Både Ryssland och Ukraina får lida svårt för detta och väst bara hetsar på.

Det här gäller säkert i västs ekonomitänk och vi får se om vad Ryssland hittar på. Själv vet jag inte riktigt, anvisa till frysta pengar, anstånd eller uteblivna betalningar, total slutning av Ryssland med vatten och bröd för folket. Det riskerar då att bli ett mycket farligt och hatfullt Ryssland som kommer att kunna hitta på en hel del sattyg i världen som att ge andra länder kärnvapenteknologi eller bara störta regeringar i fattiga länder som USA pysslar med.

Jag kommer inte att tystna, det här är vad folken i Ryssland och Ukraina valt, påhejade och lurade av USA. Det är bara att hoppas att den här konflikten inte sprider sig i världen p.g.a. dessa två skurkstater.
Ett balanserat inlägg. Fan, jag önskar att fler kunde tänka utanför boxen på det här sättet, men jag hyser inga större förhoppningar. Det är tydligen alldeles för roligt att "heja" på den ena sidan eller den andra — snacka om fattig tillvaro när krig och elände blir en källa till underhållning (starkt uttryck, jag vet). Det stöd som kommer till uttryck här inne känns ofta inte genuint, i brist på bättre beskrivning. Det är som ett bråk på skolgården. Fan ta media. Både vår amerikanska Lügenpresse och ryska propagandakanaler. Trött på krigshetsen. JA — västvärlden hetsar också, och det är ett jätteproblem när man vill isolera den här konflikten, men att göra det är väl lögn med tanke på hur mycket som tycks dölja sig bakom de yttre motsättningarna, samt krigsutbrottet i februari.

Det enda som funkar är kanske att både Putin och Zelensky ryker. Hoppas på det.
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Tycker deras propaganda har ökat markant de senaste dagarna. I början var det nästan enbart väst propaganda med det jäkla spöket, någon katt som kunde hitta gömda snajpers och annat fånigt. Nu har ryssen börjat använda sig av samma taktik. En sak är klar och det är att vi tamejfan inte vet ett skit som händer där nere. Alla lever i den fantasivärld som bringar dem mest endorfiner, och är man villig är finns det tillräckligt med material för att helt absorberas i den.
Balanserat. Det fetmarkerade är jävligt sant.
Citera
2022-03-15, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag känner på mig det också faktiskt.

Och det kommer också att visa sig att han aldrig var i närheten av några strider.
Tack för alla dina insiktsfulla och kunniga inlägg.
Dina länkar och analyser visar verkligen hur fasansfullt ukrainarna beter sig-och har betett sig- i östra Ukraina.

På ett förtjänstfullt sätt förklarar du genom trovärdiga länkar och analyser hur ryssarna vänder andra kinden till genom att de försiktigt och nästan helt utan våld går in i Ukraina o kväser den opportunistiska och lögnaktiga ukrainska presidenten.

Naturligtvis är du inte ensam om de klarsynta analyserna, dina Komrades i tråden ger nästan lika fina analyser som vad du gör, ni ska ha all heder för rapporteringen!

Med dina världsklassanalyser har jag en fråga som jag tror att du är den rätte att svara på:
Med tanke på alla vapen de ukrainska bönderna stulit från den ryska armén genom att bogsera bort dem med traktorer bör de väl vara världens femte största armé?
Bör vi i framtiden vara mer rädda för de ukrainska bönderna än vad vi är för NATO?
Citera
2022-03-15, 18:20
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Puddingen från rysk tv är släppt nu.

https://twitter.com/KevinRothrock/status/1503771147376209923

Hon borde få tapperhetsmedalj från Ukraina!
Citera
2022-03-15, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
NATO Member States Military Ranking (2022)
https://www.globalfirepower.com/countries-listing-nato-members.php
Det finns väldigt många NATO-länder som kan göra ett jobb.

Oh ja.

Det handlar inte bara om mängden stridsvagnar osv
Det handlar om internationellt samarbete, kvalitén på personal, kvalitén på utrustning, stridsvagnar, fordon osv.

Det är ingen slump att NATO sopat rent i decennier, medan motståndarna stått handfallna.

Aktiverar NATO hela sitt militära nätverk och tänker till innan anfall, är Ryssland kört. Råder ingen tvekan.

NATO skulle kunna rensa Ukraina på rysk militär på en kvart men sen då?

NATO bör anfalla men kan inte pga hotet om världskrig.

Men viker NATO ner sig, visar man svaghet...

Jag tror någon form av attack kommer från NATO och västvärlden men hur kommer den se ut?
Citera
Medlem
Citat:
Var är Busha?
Ignorera pajasen. VDV har varit i Bucha och dött i omgångar sen den 28:e februari.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1497838808104116227
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Är denna slakten på Röda Armén utanför Kharkiv ny? https://twitter.com/antiputler_news/status/1503778487714390026

filmen under tror jag är från igår.
Citera
2022-03-15, 18:22
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigaSol
LONDON, March 15 (Reuters) - A Russian court fined a woman 30,000 roubles ($280) on Tuesday after finding her guilty of flouting protest legislation when she interrupted a live news bulletin on state TV and denounced the war in Ukraine, the RIA news agency reported.
Ryska tv-nyheter har inte direktsänts på flera år. Det finns inte chans att detta skulle "komma förbi" kontrollrum och klippning.
Och att hon, som ansvarig redaktör bryter mot den nyligen genomklubbade lagen om "lögner om den ryska militären" och döms till parkeringsböter istället för den straffsats på 15 år i fängelse som lagen tillskriver, gör att man tyvärr får tro på vad en ukrainsk parlamentsledamot sagt om denna händelse:
https://twitter.com/grishchukroma/status/1503500141159985157
Citat:
Okay, we need to talk serious about this performance on Russian TV.
Marina Ovsyannikova (woman with sign) works on Channel One as an editor. She is a part of Russian propaganda machine. In addition to this sign, Marina recorded a video. It sounds like typical anti-war statement except few details.

• First, she says that only Putin is responsible for war. It's false statement: most of Russian society support Putin, occupation and war in Ukraine.
  • Second. In video she talks about "brother nations" of Russia and Ukraine. This is core narrative of Russian propaganda that is used as explanation of occupation of Ukraine: "We are brothers and we should live in one country".
  • One more suspicious detail: the largest message on sign is in English. Both sides of war do not use English on daily basis, so we can assume the sign was oriented on west audience.
  • Why? I see one reason. Sanctions of our allies are powerful and economy of Russia is dying. Sanctions relief is vital for Russia to continue war and vital for Putin's regime to exist. So...
  • It is highly possible that Russian propaganda decided to do this performance to influence public opinion in EU, UK & US. To slow down sanctions and start discussion about "good Russians" and "bad Russians".
  • The truth is simple. Russia started war. And we have to stop it. Here in Ukraine we do it with weapons. Our allies are doing it with sanctions and embargo. Half measures didn't work with Crimea so we see that we have to push until the end.
  • People of Russia will suffer because of fall of their economy. It's true. But people of Ukraine are dying right now. Russians are bombing our cities, killing our children. We must do what we must do. Russians had 8 years to prevent escalation. They did nothing.
So please do not trust anything you see on Russian TV. Continue imposing sanctions, embargoes, stop doing business in Russia. Help us stop #GenocideOfUkrainians.
Att Putin med denna lilla false flag-operation, menad att tigga sympatier bland västmakterna och urskulda så mycket som möjligt av det ryska samhället, går emot det egna narrativet att invasionen och kriget "inte existerar" är ingen självmotsägelse: Ryssland har en lång tradition av whataboutism och "both sides" i sin propaganda, något som förklaras mycket väl i detta korta BBC-inslag:
https://youtu.be/KOY4Ka-GBus?t=47
Citat:
Adam Curtis - Non-Linear Warfare By Media
Faktum är att jag precis satt och väntade på att få höra något om den där Marina Ovsyannikova, då hela händelsen och vad följderna på den skulle bli skulle säga väldigt mycket om anledningen och bakgrunden till den. Och att hon nu går fullständigt fri, ~4.000 kronor fattigare, istället för att sättas i mångårig fångisolering bredvid Alexei Navalny förklarar en hel del!
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Så här gick det för kvinnan som protesterade i tv mot kriget!

280 dollar i böter ( 30.000 rubel).

https://mobile.twitter.com/OstapYarysh/status/1503781280143532040
Citera
Medlem
Citat:
filmen under tror jag är från igår.
Trw veckor gammalt klipp från kharkiv
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ryssland är inte ledande på något dom säger att dom är det ljuger om vapens prestanda osv. Militär teknologin ligger kring 80-90tal altså 30-40 år efter väst.

Det stämmer inte, USA är måna om Ryssarna teknologi och var väldigt emot det när Turkiet köpte s400, just för att det är good shit, enligt USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in