2022-03-15, 06:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Sanktioner mot Kina drabbar väl väst mycket värre än Kina? Stängar vi handeln med Kina är vi tillbaka på 1800-talet. Mer än hälften av våra mediciner, i stort sett all högteknologi m.m. tillverkas i Kina. Det finns inte ett fordon, kylskåp eller maskin som inte är beroende av komponenter från Kina. Även om vi skulle kunna skaffa oss kompetensen på något decennium tar det ännu längre tid att bygga upp produktionen eftersom vi måste börja från noll.

USA har ju sagt att de stänger ner kinesiska SMIC om de exporterar till Ryssland. Tror inte Kina vill få sin halvledartillverkning stoppad

Inga företag i väst kommer kunna sälja teknologi/produkter till företag vars prylar hamnar i rySSland. O det går inte tillverka moderna halvledare utan teknologi från väst.

Kommer bli intressant det här
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
-syrien ska skicka 40000 man
-afrika 20000 man
-kina ska bidra med mat, drönare, robotar, fordon och pansarfordon

Känns inte bra

Beror väl på hur man ser det.

Uppenbarligen börjar ryssarnas resurser sina och armén har som jag och många andra påpekat inte alls några 900 000 man. Det är Rysslands samlade vapengrenar inklusive flygvapnet och flottan som består av 900 000 man. Arméns resurser i form av trupp är redan tänjd till bristningsgränsen. Ryssland flyttar just nu det de kan från fjärran östern och avbryter en fredsbevarande insats enbart för att frigöra allt de kan.

Araber och afrikaner kommer inte att vinna kriget åt Putin och det kommer att kosta Kina dyrt om de bidrar. Mitt intryck är att ryssarna verkar desperata. Blir desperationen så stor att de sätter in kemvapen så lär NATO-flyg angripa ryska enheter i Ukraina. Så sent som i förrgår sa USA att svaret på kemvapen kommer att bli massivt. Det är en gräns man inte går över. Vad ska ryssarna göra om USA ingriper på ukrainskt territorium? Bomba NATO-länder och starta ett fullskaligt krig? Det här har redan gått för långt och ryssarna behöver fan få sig en läxa. Man beter sig inte så här i Europa 2022!
Senast redigerad av fernebo 2022-03-15 kl. 06:29.
Citera
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PackMan123
De säger inte rätt ut att de är "terrified" men tittar man på intervjuer och läser artiklar så är det ganska tydligt att det är något amerikanerna fruktar. Annars hade de inte reagerat som de gör. I praktiken hotar de ju alla länder när de säger:

"We will not allow that to go forward and allow there to be a lifeline to Russia from these economic sanctions from any country anywhere in the world"

"We also are watching closely to see the extent to which China actually does provide any form of support, material support or economic support, to Russia. It is a concern of ours. And we have
communicated to Beijing that we will not stand by and allow any country to compensate Russia for its losses from the economic sanctions,"

"Any such support from anywhere in the world would be of great concern to us,"

The evolving response in China to the Russian invasion -- from denying one would happen to avoiding public condemnation to presenting itself as a possible mediatohas been closely monitored by the White House, where the potential of a Moscow-Beijing alliance is viewed with heightened concern. CIA Director Bill Burns said last week the partnership was rooted in "a lot of very cold-blooded reasons."

Några citat jag hittade snabbt.
Det var bättre. Citat men inga länkar till källorna.......
OK, jag tror att jag förstår dig 'lite' bättre. Du tolkar det du läser. Media skriver 'concerned' som du menar nästan betyder 'terrified'. När du skriver det på svenska blir det 'livrädd'!
Har jag fel om jag påstår att du skulle önska att USA vore 'livrädda'.
Själv är jag än så länge bara bekymrad över vad wannabe Hitler ställt till med.
Citera
2022-03-15, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Du är ju helt väck.

Ryssarna uppfann och skickade den första satelliten ut i rymden.
Även idag är ryssarna ledande i olika militärteknologi i världen, bland annat hypersonic weapons.

Bara faktumet att man har lyckats bygga upp en stormakt från kaoset till Ryssland idag, genom ekonomiska och politiska drag är sinnessjukt.

Även om man ogillar Ryssland å ryssarna kan man inte neka detta.

Ryssland är inte ledande på något dom säger att dom är det ljuger om vapens prestanda osv. Militär teknologin ligger kring 80-90tal altså 30-40 år efter väst.
Citera
2022-03-15, 06:29
Bannlyst
Afrikaner rekryterade av säkerhetsföretaget Wagner låter hälsa: ”Vi är redo”

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/afrikanska-soldaterna-till-putin-vi-ar-redo/
Citera
2022-03-15, 06:32
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ertequsqurttalad
Afrikaner rekryterade av säkerhetsföretaget Wagner låter hälsa: ”Vi är redo”

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/afrikanska-soldaterna-till-putin-vi-ar-redo/

Putin skämmer ut sig! Ryska nazister och afrikaner ska alltså försöka vinna det krig hans armé inte klarar av..
Citera
2022-03-15, 06:36
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Putin skämmer ut sig! Ryska nazister och afrikaner ska alltså försöka vinna det krig hans armé inte klarar av..

Handlar väl mer om att risken att NATO blandar sig i det hela växer sig allt större, så är bra att ha en del reserver eller kärnarmén kvar om det smäller, annars är ju Ryssland sårbart. Tror folk överanalyserar det hela att de slänger in andra som kan kriga åt dem.

Att tro att han börjar få slut på folk är rentav efterblivet.
Citera
2022-03-15, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Det var bättre. Citat men inga länkar till källorna.......
OK, jag tror att jag förstår dig 'lite' bättre. Du tolkar det du läser. Media skriver 'concerned' som du menar nästan betyder 'terrified'. När du skriver det på svenska blir det 'livrädd'!
Har jag fel om jag påstår att du skulle önska att USA vore 'livrädda'.
Själv är jag än så länge bara bekymrad över vad wannabe Hitler ställt till med.

För helvete ska jag visa dig hur man använder en dator också eller? Sök på etablerad media så hittar du citaten. Jag angav innan vilka sidor du kunde leta på. Hur lätt som helst att hitta.

Det beror på hur man tolkar. har du aldrig sett någon som är förskräckt rädd osv baserat på hur de pratar, uttrycker sig och hur de beter sig? Eller måste man bokstavera för dig, skrika åt dig? för att du ska fatta att någon är rädd, nervös?

Putin är inte någon ny Hitler. Framgår tydligt om man läser om Hitler.

Den sista frågan är så korkad så den besvarar jag inte.
Citera
Medlem
Urinterapeuts avatar
Ska bli spännande att se hur de afrikanska elitsoldaterna presterar i den ukrainska kampanjen.
Smart av Putin att importera kanonmat.
Citera
Medlem
Ryssland måste skämmas när dom frågar Kina om hjälp! Ryssland skulle ju vara en stormakt enligt många.
Citera
2022-03-15, 06:39
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Då stänger de också all västerländsk industri. Häst och vagn, hammare och fogsvans och ponnyexpressen istället för telefon blir det som gäller. (Ponnyexpressen hade förresten bättre leveransvillkor än postnord, by the way...) Den som blir sjuk dör.

Beroendet är iofs ömsesidigt. Ska ett bankrutt Ryssland ta över den handel Kina förlorar till väst? Hur många kineser skulle förlora jobbet vid tuffa sanktioner mot Kina? Skulle kunna bli lite oroligt i Kina.

Dessutom är det som så att vi förr eller senare ändå måste sätta ner foten mot Kina med tanke på deras ambitioner. Ryssland är bara smågangster i förorten i jämförelse med maffiasyndikatet Kina.
Citera
2022-03-15, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Ryssland måste skämmas när dom frågar Kina om hjälp! Ryssland skulle ju vara en stormakt enligt många.

Han gör det som en reaktion till att EU skickar militär hjälp.

https://www.youtube.com/watch?v=vJOIv9DSgpE&t=9s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in