Citat:
Ursprungligen postat av
MrLevaLivet
Yes, jag sålde Yara av exakt den anledningen. Ligger i Mosaic (+63%), samt funderar på att även köpa Nutrien. Nutrien pysslar även med annat kopplat till matindustrin, inte bara konstgödsel.
Nutrien har gått upp över 30 % sista månaden, tror du på ännu större uppsida? Clown marknad så vem vet. Tittat lite på bolaget men inte djupdykt.
Ökat i ZIM nu, GAV på 78 dolares vilket är rätt nära ATH (som du vet sålde jag ZIM lite tidigt och FOMOade tillbaka in). Det är frågan om det ens kommer en röd dag innan x-dagen.
ZIM kommer ju fortsätta dela ut 20 % av kvartalsvinsten samt beroende på resultat en specialare på årsbasis... Om inte förutsättningarna för ZIM ändras i närtid så är detta en kassako utan dess like.
Visst att kursen bör falla med 17 dollar på x-dagen, men jag tror att ZIM har goda förutsättningarna ett par kvartal till och kommer ta igen tappet ganska snabbt.
Klurar på om jag ska fortsätta handla eller vänta, spontant bör kursen gå upp mot 90 dollar innan x-dagen om det fortsätter i denna takt.
Återstår att se, blir spännande att följa
Gick in i NHY imorse, liten position. De har sin egen jävla vattenkraft och så grön alu det kan bli + att situationen med ryssen knappast har löst sig och NHY har väl runt 20 st vattenkraftverk. Visst att det vänder fort ned i backen vid en recession eftersom de levererar till en del konjunkturskänsliga branscher (typ bilindustrin), men ser det inte komma riktigt än.
Någon som tittat på OXY (Olja)? Buffet har gått in rätt ordentligt, skrev det i BRK tråden förra veckan. Intressant val av honom.