2022-03-14, 22:35
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ja, men tycker ändå att Paul Volcker som FED-boss rensade upp fint, och införde ordentliga policies under 80-talet, sedan kan det ju diskuteras hur det blivit

Info om Volcker för TikTok-kidsen:
https://www.thebalance.com/who-is-paul-volcker-3306157

Ska läsa på mer om honom några regniga dagar. Min länk var väldigt kortfattad. Väldigt intressant och tuff person. Som jag förstår det har man vattnat ur hans råd och policies genom åren, men han slutade aldrig att kämpa för att få bättre ordning inom finansvärlden. Skulle bli en riktigt bra film. "The Wolf Of FED".

Edit: Äsch, skulle till Gogge.
Citera
2022-03-14, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Att det inte uppmärksammas mer tror jag delvis kan förklaras av cyklande agendadrivande journalister - de tycker ju denna "brist" är jättebra självfallet!

Tror Gulfstaterna biter sig i svansen... för 70-80 dollar är tillräckligt lågt för att skjuta på "den gröna omställningen" sådär 10 år... ...nu snabbar man på den enormt!
Eller så inser gulfstaterna att de inte kan stoppa den gröna omställningen och försöker få ut så högt pris per oljefat som det går. Saudi arabien har haft budget underskott i snart ett decennium. Tror inte dom kommer vara så sugna på att trycka ner priset på olja oavsett vem som är president i USA eller vilket land ryssland väljer att invadera.
Citera
2022-03-14, 23:07
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teriir
Eller så inser gulfstaterna att de inte kan stoppa den gröna omställningen och försöker få ut så högt pris per oljefat som det går. Saudi arabien har haft budget underskott i snart ett decennium. Tror inte dom kommer vara så sugna på att trycka ner priset på olja oavsett vem som är president i USA eller vilket land ryssland väljer att invadera.

Har slagit mig också... att man agerar efter "bäst att få ut så mkt som möjligt så länge det går..." typ.
Citera
2022-03-14, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Har slagit mig också... att man agerar efter "bäst att få ut så mkt som möjligt så länge det går..." typ.
Just oljeutvinning är inte det jag har en utbildning eller arbetserfarenhet i men jag har i gruvindustrin så har lite kännedom om hur branschen i stort fungerar samt har f.d. kursare som jobbar i just oljebranschen. När man pratar med dom får man känslan av att industrin har just den mentaliteten du beskriver just nu. Man vill krama ur så mycket vatten som möjligt ur trasan men samtidigt sluta krama innan dörren till tvättmaskinen stängs så man slipper tvätten.
Citera
2022-03-15, 00:03
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:

Ja, Saudi är kluriga och verkar med i matchen, de tar betalt men/och diversifierar för fullt, här är några artiklar från Arab news med alltifrån "skvaller" om möjliga affärer med Foxconn till investeringar i renewables, och kapitalinjektioner för verksamheter utanför oljeindustrin.

https://www.arabnews.com/node/2042486/business-economy

https://www.arabnews.com/node/2015466

https://www.arabnews.com/node/2042446/business-economy

Edit: Hur investerar man i Saudi? Den där Saudi National Development Fund verkar inte luspank precis....Pamp it!
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-03-15 kl. 00:13. Anledning: Med, inte ned
Citera
2022-03-15, 00:26
Medlem
Citat:
Ja, Saudi är kluriga och verkar med i matchen, de tar betalt men/och diversifierar för fullt, här är några artiklar från Arab news med alltifrån "skvaller" om möjliga affärer med Foxconn till investeringar i renewables, och kapitalinjektioner för verksamheter utanför oljeindustrin.

https://www.arabnews.com/node/2042486/business-economy

https://www.arabnews.com/node/2015466

https://www.arabnews.com/node/2042446/business-economy

Edit: Hur investerar man i Saudi? Den där Saudi National Development Fund verkar inte luspank precis....Pamp it!

Arab news är också en tidning som man kan räkna som public service i en diktatur, ägs av en svåger till Saudiarabiens ledare om jag inte minns fel. Jag skulle ta deras artiklar med en nypa salt.
Citera
2022-03-15, 00:30
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Arab news är också en tidning som man kan räkna som public service i en diktatur, ägs av en svåger till Saudiarabiens ledare om jag inte minns fel. Jag skulle ta deras artiklar med en nypa salt.

Aj fan, uppfattat, fick en släng av Saudisk FOMO, får ha foliehatten med mig på dasset i fortsättningen, detta jäkla internet fick mig igen.
Citera
2022-03-15, 12:56
Medlem
Citat:
Ja, den har en äktenskaplig relation med naturgasen så torde klassa in.
Bra! Tycker en konstgödseldiskussion borde hållas - det verkar ju som om det kommer bli brist på det i västvärlden eftersom RU är en stor producent av det. Kostnaderna var redan höga förra året pga supply chain-problem.

Så vilka bolag är vettiga? Rekommenderar er att hålla er borta från Yara - de driver två fabriker i Frankrike respektive Italien (tror jag det var) med naturgas och har redan behövt minska produktionen där. De hade också problem innan allt det här pga elkostnader
Citera
2022-03-15, 13:36
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Bra! Tycker en konstgödseldiskussion borde hållas - det verkar ju som om det kommer bli brist på det i västvärlden eftersom RU är en stor producent av det. Kostnaderna var redan höga förra året pga supply chain-problem.

Så vilka bolag är vettiga? Rekommenderar er att hålla er borta från Yara - de driver två fabriker i Frankrike respektive Italien (tror jag det var) med naturgas och har redan behövt minska produktionen där. De hade också problem innan allt det här pga elkostnader

Yes, jag sålde Yara av exakt den anledningen. Ligger i Mosaic (+63%), samt funderar på att även köpa Nutrien. Nutrien pysslar även med annat kopplat till matindustrin, inte bara konstgödsel.
Citera
2022-03-15, 14:17
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Yes, jag sålde Yara av exakt den anledningen. Ligger i Mosaic (+63%), samt funderar på att även köpa Nutrien. Nutrien pysslar även med annat kopplat till matindustrin, inte bara konstgödsel.

Nutrien har gått upp över 30 % sista månaden, tror du på ännu större uppsida? Clown marknad så vem vet. Tittat lite på bolaget men inte djupdykt.

Ökat i ZIM nu, GAV på 78 dolares vilket är rätt nära ATH (som du vet sålde jag ZIM lite tidigt och FOMOade tillbaka in). Det är frågan om det ens kommer en röd dag innan x-dagen.
ZIM kommer ju fortsätta dela ut 20 % av kvartalsvinsten samt beroende på resultat en specialare på årsbasis... Om inte förutsättningarna för ZIM ändras i närtid så är detta en kassako utan dess like.
Visst att kursen bör falla med 17 dollar på x-dagen, men jag tror att ZIM har goda förutsättningarna ett par kvartal till och kommer ta igen tappet ganska snabbt.
Klurar på om jag ska fortsätta handla eller vänta, spontant bör kursen gå upp mot 90 dollar innan x-dagen om det fortsätter i denna takt.
Återstår att se, blir spännande att följa

Gick in i NHY imorse, liten position. De har sin egen jävla vattenkraft och så grön alu det kan bli + att situationen med ryssen knappast har löst sig och NHY har väl runt 20 st vattenkraftverk. Visst att det vänder fort ned i backen vid en recession eftersom de levererar till en del konjunkturskänsliga branscher (typ bilindustrin), men ser det inte komma riktigt än.

Någon som tittat på OXY (Olja)? Buffet har gått in rätt ordentligt, skrev det i BRK tråden förra veckan. Intressant val av honom.
Citera
2022-03-15, 15:12
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Nutrien har gått upp över 30 % sista månaden, tror du på ännu större uppsida? Clown marknad så vem vet. Tittat lite på bolaget men inte djupdykt.

Ökat i ZIM nu, GAV på 78 dolares vilket är rätt nära ATH (som du vet sålde jag ZIM lite tidigt och FOMOade tillbaka in). Det är frågan om det ens kommer en röd dag innan x-dagen.
ZIM kommer ju fortsätta dela ut 20 % av kvartalsvinsten samt beroende på resultat en specialare på årsbasis... Om inte förutsättningarna för ZIM ändras i närtid så är detta en kassako utan dess like.
Visst att kursen bör falla med 17 dollar på x-dagen, men jag tror att ZIM har goda förutsättningarna ett par kvartal till och kommer ta igen tappet ganska snabbt.
Klurar på om jag ska fortsätta handla eller vänta, spontant bör kursen gå upp mot 90 dollar innan x-dagen om det fortsätter i denna takt.
Återstår att se, blir spännande att följa

Gick in i NHY imorse, liten position. De har sin egen jävla vattenkraft och så grön alu det kan bli + att situationen med ryssen knappast har löst sig och NHY har väl runt 20 st vattenkraftverk. Visst att det vänder fort ned i backen vid en recession eftersom de levererar till en del konjunkturskänsliga branscher (typ bilindustrin), men ser det inte komma riktigt än.

Någon som tittat på OXY (Olja)? Buffet har gått in rätt ordentligt, skrev det i BRK tråden förra veckan. Intressant val av honom.

Ja, läskigt med Nutriens graf, kommer försöka ta mig in i dipparna. Nu är den t ex ned 2,10%, ska kika senare ikväll. Det jag gillar är att det inte enbart är en naturgasplay, men jag har ingen brådska in. Mitt överlägset största innehav är Tele2 (hej extrautdelning för T-mobile), det är på den nivån min risk ligger nu, har även svårt att ta nya positioner...Där processen startar kring mat, samt stora bolag kring mat, det är dock sådant jag kan tänka mig in i. Håller tummarna för ZIM, jag är kvar, har inte plockat vinst
Citera
2022-03-15, 15:19
Medlem
MrLevaLivets avatar
Heta siffror, US PPI upp 10% senaste 12-månadersperioden. Inflation nation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in