2022-03-14, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Det har ni själva bevisat med start snordyra glaslasergyro, av en av era mentorer. Det kämpades hårt för att få gyrot att visa det ni ville men ändå visade det sig att jorden roterar. Bortkastade pengar för er kults del men ganska roande för oss andra.
Jag kan inget om ett glaslasergyro.
Citera
2022-03-14, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Genom att mäta upp rotationen med hjälp av en pendel eller ett gyro.

Allt det här vet du egentligen. Till och med Bob vet om hur man gör.
Jag vet inte hur det fungerar.
Citera
2022-03-14, 22:20
Medlem
Citat:
Varför är bevisbördan vår?

Därför att du gör påståendet om att jorden är rund, inte jag. Förstod du inte det? Det tror jag du gör.

Citat:
Vad händer om vi inte lyckas bevisa något för dig?

Ingenting, du går vidare med ditt liv.
Citera
2022-03-14, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Så du påstår att jorden är rund men det åligger mig att bevisa det? Tyvärr, bevisbördan är helt och hållet din.
Fel det är du som ska bevia i detta forum
Citera
2022-03-14, 22:26
Medlem
Juneauxs avatar
Låg på en strand i Kina nere på södra ön Hainan för massa år sen och drack öl med polarna en sen kväll.

När mörkret väl lagt sig så såg vi starka lysen från fiskebåtarna. Det sken som kom från fiskebåtarna allra längst bort på horisonten lös uppåt i skyn tills dom kom närmare och då såg man lyset rakt framifrån.

Hur skulle det kunna ske om det jorden var platt?
Citera
2022-03-14, 22:39
Medlem
Citat:
Därför att du gör påståendet om att jorden är rund, inte jag. Förstod du inte det? Det tror jag du gör.

Ingenting, du går vidare med ditt liv.

Så du bryr dig egentligen inte om att de flesta är övertygade om att jorden inte är platt? Du argumeterar men bryr dig inte om någon tror på dig? Du är helt ointresserad av att någon lyssnar på dig?

Det tror jag inte på. Du vill frälsa genom platthet och en följd av detta är att du måste övertyga om plattheten. Om du inte visar att ekvatorn är 6000 mil lång kommer ingen att ta dig på allvar. Vill du bli tagen på allvar har du bevisbördan.

Varför inte starta någon slags arbetsgrupp som tar på sig att mäta upp lite sträckor på jorden? 3600 personer som mäter en mil var. Det borde gå kan man tycka.
Citera
2022-03-14, 22:40
Medlem
Citat:
Så du påstår att jorden är rund men det åligger mig att bevisa det? Tyvärr, bevisbördan är helt och hållet din.
Nej, jag skickar dig på en resa för att du skal bevisa att jorden är platt. Du tror väl inte att du skulle ändra dig på vägen ??
Citera
2022-03-14, 23:19
Medlem
Citat:

Att du inte känner till något om rörelsemoment, pendlar och gyro var inte det vi diskuterade. Vi diskuterade hur jag och de flesta andra vet att jorden snurrar.

Citat:
Hur vet du att jorden snurrar?

Genom att mäta rotationen med en pendel eller ett gyro. Och det kan man göra oavsett om du personligen vet hur de fungerar. Din okunskap påverkar inte utfallet av mätningen.

Finns ju dessutom massor med andra sätt att verifiera rotationen. I dess enklaste form handlar det om att spana in himlakroppar eller studera ett solur. Även dessa metoder fungerar oberoende av din kunskap och vad du nu tror om avstånd och ostkupor.

Ska man generalisera lite så är nästan all kunskap oberoende av dig och vad du eventuellt inte vet. Din okunskap är faktiskt väldigt irrelevant i det sammanhanget.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-03-14 kl. 23:30.
Citera
2022-03-14, 23:41
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Vilket bara ett påstående från dig. Det vore rimligt att få se kurvan någon gång!

Jag vet ju att du inte kommer svara…

Men om jag inte kan se dig, betyder det att du inte existerar? En enkel fråga med ett enkelt svar.
Citera
2022-03-14, 23:48
Medlem
Citat:
Tack för att du håller med mig. Jonas1968s påstående var naturligtvis trams rakt igenom.

Berätta när du har klart för dig hur vårt öga fungerar, det har helt andra egenskaper än till exempel en hästs eller en örns. De ser Sin omvärld annorlunda än vi och ändå bor de på samma planet med samma form.
Citera
2022-03-14, 23:51
Medlem
Citat:
Bevisbördan ligger hos den som gör påståendet, i det här fallet du, allt annat vore efterblivet. Du åberopar hela jordens befolknings vilket är ett konsensusargument, vetenskap består inte i konsensus.

Vidare kan du presentera undersökningen med hela jordens befolkning som du refererar till! Den vore intressant att läsa.
Källa på det tack! (det är ju ändå flashback)

Nu är det ju ni som påstår att både vetenskapen ljuger, matematiken är falsk och även era egna observationer med glaslasergyrot.
Så nog ligger bevisbördan hos er, gör om och gör rätt.
Senast redigerad av M18A1-Claymore 2022-03-15 kl. 00:10.
Citera
2022-03-14, 23:54
Medlem
Citat:

Du kör väldigt ofta med att du inte vet, känns det inte lite uttjatat nu?
Du vet inte hur en pendel fungerar men du vet att jorden inte är sfärisk? Lite udda men förklara vilka bevis du har för att jorden inte är sfärisk. Glöm nu inte optikern i ögonen som begränsar vad vi kan se trots att det finns där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in