2022-03-14, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag förstår att du försöker att förlöjliga ....

Men om det nu är så att det blir fred på jorden genom att vi får reda på ekvatorns längd så är jag förvånad över att ingen gör något åt saken.

Varför görs det inte större ansträngningar för att mäta upp jorden? Att mäta längden på t.ex ekvatorn låter inte som ett jätteproblem. Och det spännande är att man inte ens behöver mäta upp hela ekvatorn, det borde räcka med att bara mäta delar av ekvatorn och på så sätt verfiera att den totala längden är större än 4000 mil.

Vad finns kruxet liksom? Går det inte att skrapa ihop 360 plattisar som mäter 11 mil var? Eller kanske till och med 3600 plattisar som mäter en mil var? Borde vara en skitsak kan man tycka - speciellt med tanke på att vi 2022 har tillgång till både flygplan och båtar.
Citera
2022-03-14, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Varför inte göra följande experiment:

1. Res till Pontchartrain. Hitta en höjdpunkt, t.ex. där Soundly tog sin bild av krökningen. Ta med en kraftfull kikare så ser du krökningen.

2. Ta en kryssning till Antarktis för att se hur länge solen är uppe. Du behöver verkligen inte ens det. Sätt dig ner med timeanddate.com och ta reda på när och var solen går upp på olika platser runt om i världen. Försök sedan att få det att passa med den platta jorden.

3. Ta ett flyg till Sydamerika. Kolla om du ser Söderkorset direkt söderut. Ta direktflyg till Sydafrika. Gör samma kontroll om Southern Cross där. Sedan tar du direktflyg till Australien. Där ser du också att Södra korset står rakt söderut. Om du har pengar och tid över, flyg vidare till Sydamerika. Håll dig vaken så att du vet hur lång tid de olika flygen tar.

Allt detta är genomförbart, även om ingen plattis har vågat ta resan ännu.

Men du är en modig man och är inte rädd för sanningen. När du är tillbaka i Sverige kommer du till Flashback och berättar om dina upplevelser och kanske är du då villig att förklara varför du tror att jorden är platt, om du inte har ändrat dig på vägen.

Bra resa.

Så du påstår att jorden är rund men det åligger mig att bevisa det? Tyvärr, bevisbördan är helt och hållet din.
Citera
2022-03-14, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jorden snurrar naturligtvis oavsett vilket objektiv du använder för att fotografera med.
Hur vet du att jorden snurrar?
Citera
2022-03-14, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Du har gått i skolan? Minns du något om optik?
I så fall kan du börja med att undersöka ögats optiska begränsning innan du diskutera vidare.
Tack för att du håller med mig. Jonas1968s påstående var naturligtvis trams rakt igenom.
Citera
2022-03-14, 22:05
Medlem
Citat:
Så du påstår att jorden är rund men det åligger mig att bevisa det? Tyvärr, bevisbördan är helt och hållet din.

Bevisbördan är hos den som påstår hela jordens befolkning har fel, ni är numerärt otroligt få så beviset ligger dessvärre hos er. Börja med att bevisa att den som först påvisade jordens form har fel. Släpp din religiösa tro för den har inget med formen att göra.
Citera
2022-03-14, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queenofqueens
Jasså? Känner att den snurrar... Verkligen. Den är platt och rör sig inte.

Som tur är kan vi mäta upp att den snurrar. Till och med Bob Knodel lyckades.
Citera
2022-03-14, 22:08
Medlem
Citat:

Det har ni själva bevisat med start snordyra glaslasergyro, av en av era mentorer. Det kämpades hårt för att få gyrot att visa det ni ville men ändå visade det sig att jorden roterar. Bortkastade pengar för er kults del men ganska roande för oss andra.
Citera
Medlem
Citat:

Genom att mäta upp rotationen med hjälp av en pendel eller ett gyro.

Allt det här vet du egentligen. Till och med Bob vet om hur man gör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Men om det nu är så att det blir fred på jorden genom att vi får reda på ekvatorns längd så är jag förvånad över att ingen gör något åt saken.

Varför görs det inte större ansträngningar för att mäta upp jorden? Att mäta längden på t.ex ekvatorn låter inte som ett jätteproblem. Och det spännande är att man inte ens behöver mäta upp hela ekvatorn, det borde räcka med att bara mäta delar av ekvatorn och på så sätt verfiera att den totala längden är större än 4000 mil.

Vad finns kruxet liksom? Går det inte att skrapa ihop 360 plattisar som mäter 11 mil var? Eller kanske till och med 3600 plattisar som mäter en mil var? Borde vara en skitsak kan man tycka - speciellt med tanke på att vi 2022 har tillgång till både flygplan och båtar.
Nänä, jag vill fortsätta prata om din roll i den platta jordens sak och de ovärderliga insatser du gjort. Som exempelvis detta argument med ekvatorns längd har ju du dragit i över ett decennium nu, och varje gång följer en lång diskussion och tråden får besökare. Hur känner du inför insats, hur förbereder du dig, hur tänker du?
Citera
2022-03-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Bevisbördan är hos den som påstår hela jordens befolkning har fel, ni är numerärt otroligt få så beviset ligger dessvärre hos er. Börja med att bevisa att den som först påvisade jordens form har fel. Släpp din religiösa tro för den har inget med formen att göra.
Bevisbördan ligger hos den som gör påståendet, i det här fallet du, allt annat vore efterblivet. Du åberopar hela jordens befolknings vilket är ett konsensusargument, vetenskap består inte i konsensus.

Vidare kan du presentera undersökningen med hela jordens befolkning som du refererar till! Den vore intressant att läsa.
Källa på det tack! (det är ju ändå flashback)
Citera
2022-03-14, 22:14
Medlem
Citat:

Varför är bevisbördan vår? Vad händer om vi inte lyckas bevisa något för dig?
Citera
2022-03-14, 22:15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Tack för att du håller med mig. Jonas1968s påstående var naturligtvis trams rakt igenom.
?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in