2022-03-14, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Chefen för franska Röda Korset sa på fransk TV att "privat" upptagande av flyktingar (alltså av den typ som Peter här ägnat sig åt) bara får förekomma som en "last resort", om absolut inga andra möjligheter finns. Utgångspunkten måste givetvis vara att flyktingarna ska tas emot under ordnade former, där myndigheter, migrationsverket och Röda Korset och liknande organiserar och överser vad som händer.

Det är egentligen det grundläggande konstaterande man bör göra i detta fall. Jag tror knappast heller att den här jeppen utgör någon potentiell fara för dessa kvinnor. Men han är uppenbart psykisk labil, och det är helt enkelt inte rätt att privata kufar åker ner till gränsen i Polen och plockar upp människor lite som de själva vill. Farorna är uppenbara. Bättre han samlar in pengar till välgörenhetsorganisationer än att gå runt och tigga gratis kaffe till några kvinnor som troligen knappt fattar vad fan det är fråga om.

Tältläger eller sovplats i gymnastiksalar är inte ordnade former. Humanitära stormakten levererar ännu en gång.
Citera
2022-03-14, 23:05
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Tältläger eller sovplats i gymnastiksalar är inte ordnade former. Humanitära stormakten levererar ännu en gång.
Fast å andra sidan så hade ju sådana som Mig kunnat åka och hämta mammor med småpojkar i Polen om systemet hade varit på det sätt Du vill ha det.

Är det inte värt att låta barnfamiljer sova en natt i en gymnastiksal för att förhindra Det?
Citera
2022-03-14, 23:12
Avslutad
Citat:

Jo, precis vad det är. Lär heller inte vara annat än en tillfällig lösning. Flyktingar har inget akut behov att bli incheckade på Grand Hotel så fort de anlänt i säkerhet.

"Tältläger" tvivlar jag på att Sverige använder sig av i detta fall.

Vi har heller ingen solid information att gå på angående var dessa kvinnor/familjer är just nu. Den här välgörenhetsknarkaren är knappast en trovärdig källa, lika lite på detta som på att snuten bara "stormade in" och tog dem ifrån honom.
Jag är rädd och ledsen och ensam...
Fokus i hans postande är alldeles för mycket på honom själv. Som han plockat upp lite flyktingar i ett krisområde att ha som husdjur för att fylla ensamheten med.
Citera
2022-03-14, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast å andra sidan så hade ju sådana som Mig kunnat åka och hämta mammor med småpojkar i Polen om systemet hade varit på det sätt Du vill ha det.

Är det inte värt att låta barnfamiljer sova en natt i en gymnastiksal för att förhindra Det?

Alternativet är att spärra in en person som du. En natt i gymnastiksal? Vi får se hur många nätter det bli.
Citera
2022-03-14, 23:17
Medlem
Citat:
Jo, precis vad det är. Lär heller inte vara annat än en tillfällig lösning. Flyktingar har inget akut behov att bli incheckade på Grand Hotel så fort de anlänt i säkerhet.

"Tältläger" tvivlar jag på att Sverige använder sig av i detta fall.

Vi har heller ingen solid information att gå på angående var dessa kvinnor/familjer är just nu. Den här välgörenhetsknarkaren är knappast en trovärdig källa, lika lite på detta som på att snuten bara "stormade in" och tog dem ifrån honom.
Jag är rädd och ledsen och ensam...
Fokus i hans postande är alldeles för mycket på honom själv. Som han plockat upp lite flyktingar i ett krisområde att ha som husdjur för att fylla ensamheten med.

Problemet att man inte lyssnar på vad familjerna ville, man kommer bara och hämtar dem.
Citera
2022-03-14, 23:20
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jag smällde nästan av när jag såg detta i texten i detta inlägg:
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1765825520278038&id=10000 5518208646
Citat:
2 timmar på service center som migrationsverket lovade skulle hjälpa till med pappershantering och fingeravtryck etc...
Som vanligt...
Folk på myndigheter förstår inte värdet på min tid...
Vem fan tror han att han är?
Senast redigerad av Trolltestet 2022-03-14 kl. 23:30.
Citera
2022-03-14, 23:21
Medlem
Hegamons avatar
Nu är det någon som hotat uppgiftslämnaren av den förmodade ororsanmälningen till Polismyndigheten i samverkan med Socialförvaltningen på Facebook:

Citat:
Dåligt 😡jävlar om jag får reda på vilka det är , Har kontakter inom polisen 👮‍♀️ Hoppas jag kan få ett svar vilken det är

Väldigt dålig idé, frågan är om det kan röra sig om övergrepp i rättssak?
Övergrepp i rättssak: https://www.aklagare.se/ordlista/o1/overgrepp-i-rattssak/

Jag anser att folk inte ska heja på sådana privata initiativ. Det är stor risk att redan utsatta personer utnyttjas. Det är vanligt då förövare ser enkelhet i att styra och ställa över redan utsatta offer.

I fallet med Petta så har jag väldigt svårt förstå om det rör sig om genuin välvilja att hjälpa. Eller om något annat ligger bakom.
Senast redigerad av Hegamon 2022-03-14 kl. 23:26.
Citera
2022-03-14, 23:21
Avslutad
Citat:
Problemet att man inte lyssnar på vad familjerna ville, man kommer bara och hämtar dem.

Det vet vi inget om. Inte ens han hävdar detta. Kan tänka mig att personerna som kom och pratade med dem (var knappast enbart poliser) förklarade läget för dem och sa att de kunde komma med dem och bo under lite mer ordnade former om de ville. Och de tog chansen direkt och lämnade Peter "ensam". Låter mer sannolikt än att de bara "togs iväg från honom".
Citera
2022-03-14, 23:25
Medlem
Citat:
Det vet vi inget om. Inte ens han hävdar detta. Kan tänka mig att personerna som kom och pratade med dem (var knappast enbart poliser) förklarade läget för dem och sa att de kunde komma med dem och bo under lite mer ordnade former om de ville. Och de tog chansen direkt och lämnade Peter "ensam". Låter mer sannolikt än att de bara "togs iväg från honom".

Som sagt tältläger och madrasser i gymnastiksalar är inte ordnade former, det är paniklösningar.

Ifall familjerna skulle blivit erbjudna en egen bostad eller något liknande skulle jag haft mer förståelse.
Citera
2022-03-14, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Nu är det någon som hotat uppgiftslämnaren av den förmodade ororsanmälningen till Polismyndigheten i samverkan med Socialförvaltningen på Facebook:

Väldigt dålig idé, frågan är om det kan röra sig om övergrepp i rättssak?
Övergrepp i rättssak: https://www.aklagare.se/ordlista/o1/overgrepp-i-rattssak/

Jag anser att folk inte ska heja på sådana privata initiativ. Det är stor risk att redan utsatta personer utnyttjas. Det är vanligt då förövare ser enkelhet i att styra och ställa över redan utsatta offer.

I fallet med Petta så har jag väldigt svårt förstå om det rör sig om genuin välvilja att hjälpa. Eller om något annat ligger bakom.

Den personen bör ju också anmälas. Fy fan vad trött man är på folk som skall utnyttja svaga individer som dessa invandrare.
Senast redigerad av RA_86 2022-03-14 kl. 23:59.
Citera
2022-03-14, 23:38
Avslutad
Citat:
Som sagt tältläger

Som sagt, vem har pratat om tältläger? Var skulle dessa finnas i Sverige?

Citat:
och madrasser i gymnastiksalar är inte ordnade former, det är paniklösningar.

Ifall familjerna skulle blivit erbjudna en egen bostad eller något liknande skulle jag haft mer förståelse.

Det är alls ingen "paniklösning". Det här är genuina krigsflyktingar, och det är så här flyktingmottagande brukar gå till i krissituationer. Läs lite vittnesskildringar från WWII av folk som varit flyktingar, hur oerhört tacksamma de är när de äntligen kommer fram till säkerheten; får varm mat, medicin, tak över huvudet och allt annat. Att det sen kan ta ett litet tag innan man får livet på fötter igen tillhör sakernas natur, och är knappast något man klagar på (om man inte är "lyxflykting", dvs).

Ingen flykting erbjuds någon "egen bostad" typ det första som händer när de anländer i ett nytt land. Nu är de också i kontakt med myndigheter, kan få snacka med en tolk och få känna att vägen in i ett ordnat liv har öppnats upp. En helt annan trygghet än att hänga med nån skum snubbe som drar med dem till dyra kaféer och börjar gasta och ha sig när han inte får saker gratis.
Citera
2022-03-14, 23:39
Medlem
Citat:
Du borde anmälas för förtal.

Så du tror myndigheterna har tagit hand om flyktingarna bara för att de tyckte det var kul?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in