2022-03-14, 22:30
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Det får vi (= The Royal We) verkligen hoppas... Emedan en "JÄTTELIK RÄNTECHOCK" (AB-rubrik) skulle innebära att realräntan går från (officiella siffror) - 4 till - 3,5... (givet ej acc inflation).

Vi ser på forat (inte du Backis) men jag gissar 90-talister (eller 80-talister, för de kan formulera sig ganska bra, ivf i skrift, vilket är det enda jag kan bedöma) tror att dagens tillstånd är ett normaltillstånd... under 50-60-talen var realräntan 1-3 procent POSITIV.... ...de fattar inte att det vi ser ser nu är en jättelik anomali. Och ohållbar.

Sam: Exakt så där lät det på 80-talet... "folk kommer inte behövas"... De stora produktivitetsvinsterna ur IT och automatisering redan gjorda på 90- och 00-talet. Var är arbetslösheten högst, agrara Syditalien eller det IT-täta Norr? (retorisk fråga). Arbetskraftsbristen skriande i den ekonomi med flest robotar per capita; Japan. V.SB. ...

Notera att de prisökningar vi sett hittills dels speglar de ökade kostnaderna från i höstas samt dels en kraftigt försvagad krona. Om situationen i Ukraina inte förbättras kommer priserna med andra ord stiga ytterligare, då KPI laggar. Motvikten är att inflation innebär prisökningar och den stora frågan är om själva ökningstakten kommer bestå på sikt.
Citera
2022-03-14, 22:31
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Jo, visst är det väl bra att ha nåt lager. Men varför göra det just nu? För att det är krig? Kommer inte bli något krig i Sverige. Den lilla chansen har alltid funnits, så varför göra det just nu? För att staten säger det?

Jag hoppas alla preppare köpt i onödan faktiskt så de blir tvungna att kasta bort. Det får mig att dra på smilbanden iaf.

Jag köpte på mig en del för ett par år sedan. Nu köper jag lite extra när jag handlar av sådant vi ändå äter. En del budgetprodukter blir det också så man har lite extra om utifall att det skulle skorpa till sig.

Jag tror inte heller att Sverige kommer hamna i krig men det kan ju inträffa saker som gör att leveranser dröjer. Hellre köpa för ett par tusen extra just nu av sådant som ändå kan ligga lite och som man i värsta fall kan slänga än att sitta och ångra sig i ett akut krisläge. I ett riktigt krisläge så är en burk makrill i tomatsås en helt ok lunch och lite ris tillsammans med bönor i tomatkross får duga som middag. Det är inte oxfilé eller belugakaviar men för att överleva i väntan på bättre tider duger det fint.
Citera
2022-03-14, 22:34
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Det har vi inte haft sedan 50-talet. Så du har helt rätt i att vi hade reallöneökningar förut.

Vi hade reallöneökningar till så sent som 2020.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-och-inflation/

Notera dock att ökningarna är i relation till konsumentprisindex, något som i sig brukar debatteras. Mätt i termer av tex bostäder har vi haft ”reallönesänkningar” och faktiskt fått det sämre genom åren.
Citera
2022-03-14, 22:34
Medlem
Handlarna borde sänka sina absurda marginaler, sen grossisterna.
De som producerar och måste köpa råvaror är verkligen klämda med höga råvarupriser, energikostnader för produktion samt logistik och framtiden ser allt annat än ljus ut just nu.
Oftast så går producenterna mot avtal som löper över 1år mot ICA text.

Vi kommer få se konkurser i branschen och inte bara högre priser som konsumenter tyvärr.
Citera
2022-03-14, 22:36
Medlem
BrutenMans avatar
Någon som köpt snabbkaffe på sista tiden?
Citera
2022-03-14, 22:38
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation
Notera att de prisökningar vi sett hittills dels speglar de ökade kostnaderna från i höstas samt dels en kraftigt försvagad krona. Om situationen i Ukraina inte förbättras kommer priserna med andra ord stiga ytterligare, då KPI laggar. Motvikten är att inflation innebär prisökningar och den stora frågan är om själva ökningstakten kommer bestå på sikt.

Inflationsförväntningar... den berömda löne-pris-spiralen från 70 -80-tal... därför som DD borde höja ASAP med helst chockartade 75 punkter. Nu riskerar man tvåsiffrig inflation ganska snart - i synnerhet som medelklassen kommer kapitalisera en massa börsluft som DD så givmilt tryckt upp.

Finns eg ingen övre gräns - jo, två år med 55-75 % inflation, rent teoretiskt möjlig. My econometric modelling never betrays me... det låter inte klokt, men är fullt möjligt. Det får inte bli så. Men KAN.
Citera
2022-03-14, 22:40
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Det får vi (= The Royal We) verkligen hoppas... Emedan en "JÄTTELIK RÄNTECHOCK" (AB-rubrik) skulle innebära att realräntan går från (officiella siffror) - 4 till - 3,5... (givet ej acc inflation).

Vi ser på forat (inte du Backis) men jag gissar 90-talister (eller 80-talister, för de kan formulera sig ganska bra, ivf i skrift, vilket är det enda jag kan bedöma) tror att dagens tillstånd är ett normaltillstånd... under 50-60-talen var realräntan 1-3 procent POSITIV.... ...de fattar inte att det vi ser ser nu är en jättelik anomali. Och ohållbar.

Sam: Exakt så där lät det på 80-talet... "folk kommer inte behövas"... De stora produktivitetsvinsterna ur IT och automatisering redan gjorda på 90- och 00-talet. Var är arbetslösheten högst, agrara Syditalien eller det IT-täta Norr? (retorisk fråga). Arbetskraftsbristen skriande i den ekonomi med flest robotar per capita; Japan. V.SB. ...

Jag är gammal nog att minnas 80-talet. Og en av mina första arbetsplatser innan IT slog igenom. Det var ett drygt 25 manna företag innom utveckling o försäljning. 1 receptionist, 1 vaktmästare, 2 sekreterare, 2 assistenter (juniorer), samt en ekonomiavdelning med 2 personer. På det en VD som bara var just VD. Idag har få små företag receptionist, vaktmästare, sekreterare, assistenter eller så stor ekonomiavdelning.
Receptionist o vaktmästare var dessutom att räkna som enklare jobb. Sekreterare krävde i stort bara att personen behärskade språk, gramatik o etikett.

Allt färre arbetar i Sverige o försörjer allt fler. Kravet på utbildning o förmåga att ta till sig nya kunskaper är högt om man ska vara gångbar på arbetsmarknaden.
Citera
2022-03-14, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Handlarna borde sänka sina absurda marginaler, sen grossisterna.
De som producerar och måste köpa råvaror är verkligen klämda med höga råvarupriser, energikostnader för produktion samt logistik och framtiden ser allt annat än ljus ut just nu.
Oftast så går producenterna mot avtal som löper över 1år mot ICA text.

Vi kommer få se konkurser i branschen och inte bara högre priser som konsumenter tyvärr.

När man läser sådant här...du låter som en obildad kommunist. Om du fick skulle du med andra röda banditer plundra affärer. Brukar du snatta? Du låter som en snattare.

Du har dock rätt i att producenterna är klämda. Men har handlarna "absurda marginaler"? Även efter att löner till anställda har betalats?
Citera
2022-03-14, 22:43
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag är gammal nog att minnas 80-talet. Og en av mina första arbetsplatser innan IT slog igenom. Det var ett drygt 25 manna företag innom utveckling o försäljning. 1 receptionist, 1 vaktmästare, 2 sekreterare, 2 assistenter (juniorer), samt en ekonomiavdelning med 2 personer. På det en VD som bara var just VD. Idag har få små företag receptionist, vaktmästare, sekreterare, assistenter eller så stor ekonomiavdelning.
Receptionist o vaktmästare var dessutom att räkna som enklare jobb. Sekreterare krävde i stort bara att personen behärskade språk, gramatik o etikett.

Allt färre arbetar i Sverige o försörjer allt fler. Kravet på utbildning o förmåga att ta till sig nya kunskaper är högt om man ska vara gångbar på arbetsmarknaden.

Samtidigt har det hittills varit så att produktivitetshöjningar i sig inte hotat arbetskraftsefterfrågan - bara fundamentalt ändrat den. Men visst... kan vara ett skifte nu iom att tekniken är så extrem - kan för lite om AI, ska jag erkänna.
Citera
2022-03-14, 22:45
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Inflationsförväntningar... den berömda löne-pris-spiralen från 70 -80-tal... därför som DD borde höja ASAP med helst chockartade 75 punkter. Nu riskerar man tvåsiffrig inflation ganska snart - i synnerhet som medelklassen kommer kapitalisera en massa börsluft som DD så givmilt tryckt upp.

Finns eg ingen övre gräns - jo, två år med 55-75 % inflation, rent teoretiskt möjlig. My econometric modelling never betrays me... det låter inte klokt, men är fullt möjligt. Det får inte bli så. Men KAN.

Jag håller med om att dagens inflationssiffror gjort att sannolikheten för en räntehöjning stigit. Om inte i år borde man definitivt tidigarelägga sin prognos. Motvikten är att övrig konsumtion hämmas om en större del av inkomsten går till räntor, och tänk då på att råvaru- och energipriser redan rusat. Argumentet om ”krig i Ukraina” är alltså fortfarande fullt giltigt. Mitt bet just nu är därför att en eventuell räntehöjning kommer ske ganska försiktigt.
Citera
2022-03-14, 22:45
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
När man läser sådant här...du låter som en obildad kommunist. Om du fick skulle du med andra röda banditer plundra affärer. Brukar du snatta? Du låter som en snattare.

Du har dock rätt i att producenterna är klämda. Men har handlarna "absurda marginaler"? Även efter att löner till anställda har betalats?

Fan Magnus! Passa blodtrycket!!! Du måste tagga ner - alltid förbannad! Not good, no good at all!

Klart inflationen är handlarnas fel!!!! Och ökade marginaler!!! (ironi)
Citera
2022-03-14, 22:46
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutenMan
Äsch. Ett krafttag mot bränslet med 1.50 kommer att göra susen!

Nu drar hjulen igång igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in