2022-03-14, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det här är den här U-lands-nationalismen i farten igen. "Titta en neger, usch". Alla människor måste slå sig ur det här systemet, och om det sluter upp araber och negrer kring Rysslands befrielsefront så tänker jag inte säga ett ont ord om det. De slåss för oss alla. Inte bara för oss vita eller bara för slaver eller nåt sånt. Ryssland slåss för alla fria människor på hela jorden.
Jag ser ett stort problem med att trupper som inte är samövade och tränade av ryska styrkor vars disciplin kan ifrågasättas skulle sluta upp med Rysslands styrkor, jag tror det är mer problem än hjälp
I Syrien kan det finns styrkor som kan vara tränade och samövade men språkförbistringar skulle ställa till problem samt att utrusta dessa trupper till rysk kommunikationsutrustning.
Visst skulle en mindre grupp kunna verka under ett ryskt befäl som talar deras språk men ser fortfarande mest problem med det.
Citera
2022-03-14, 16:14
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror många är missnöjda med granatregnet över Donbass under åtta år och att ryska är förbjudet i offentliga sammanhang.

Finns säkert fler saker.
Jag tror du fått det hela under bakfoten. Det vart frid och ljuva dagar fram till den dag då Putin plötsligt fick för sig att skicka in ockupanter 2014. Efter det har så klart Ukraina svarat aggressionen från Ryssland vilket också lagt grunden för en nationalistisk ådra att växa sig starkare i landet. Något man blir varse om nu när det inte direkt är "bröder" som man välkomnas av när de så fredligt rullar in med sitt pansar i landet.
För att sparka av denna konflikt hade det behövts en rejäl false flag redan 2014 för att motivera ryssen att peppra sönder sina Ukrainska bröder. Konflikten som puttrat i Donbass tycks inte ens kunnat motivera fler än några dårar på internet att berättiga denna attack mot Ukraina, i synnerhet inte ryssarna som rullade in inledningsvis.
Citera
2022-03-14, 16:15
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag ser ett stort problem med att trupper som inte är samövade och tränade av ryska styrkor vars disciplin kan ifrågasättas skulle sluta upp med Rysslands styrkor, jag tror det är mer problem än hjälp
I Syrien kan det finns styrkor som kan vara tränade och samövade men språkförbistringar skulle ställa till problem samt att utrusta dessa trupper till rysk kommunikationsutrustning.
Visst skulle en mindre grupp kunna verka under ett ryskt befäl som talar deras språk men ser fortfarande mest problem med det.
Sånt måste givetvis lösas innan dessa trupper eventuellt kan sättas in. Jag vet inte om det ens är aktuellt med olika utländska volontärer. Jag såg att Ryssland öppnade den dörren, men vet inte om det pågår några förberedelser eller så.
Citera
2022-03-14, 16:15
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Ryssland har förlorat mark runt Kiev.
https://www.scribblemaps.com/maps/view/The-War-in-Ukraine/091194

Och mongol-mupparna här i tråden har tjatat i flera typ 10 dagar om att Kyiv är belägrat... det är ju fortfarande långt ifrån omringat. Helt öppet söder och i princip västerut.
Citera
2022-03-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpost2
Skickar man vapen till en part i en väpnad konflikt får man ta konsekvenserna.

Absolut. De får gärna försöka. Det kommer kosta. Att det finns massor av landsförrädare och troll i denna tråden ska du inte nedslås av.

Edit: ingen kommentar på det jag skrev som du citerade?
Senast redigerad av LudwigVon 2022-03-14 kl. 16:20.
Citera
2022-03-14, 16:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Knepigt. Jag ska erkänna att jag principiellt ställde mig bakom självständighetsrörelserna i Donbass 2014 eftersom valet i Ukraina, "revolutionen" etc. gav mig usla vibbar. Jag tyckte jag förstod ryssarna och tror att jag kan se vad de är ute efter i dag. Undrar om jag är apologet? Men, jag har svårt att se "nazismen" som en politisk kraft i Ukraina. Är det bekvämt att tala om fascister o.dyl. med tanke på att det var så västvärlden betraktades i Sovjet? Kommunistretorik?

Hoppas framför allt på en snabb fred. Det är för svårt att spekulera i vad som ska hända nu. För egen del vet jag att jag har gränser — både för vad ryssarna och de andra ska hitta på. Vissa länder är jag beredd att själv försöka vara med och försvara.
Vi får verkligen hoppas på det. Det som oroar nu är nyhetsrapportering som påstår att ryssarna är på väg att utföra en attack med kemiska vapen.

Naturligtvis helt befängt. Om ryssarna vill ta i mot civilbefolkningen så har de gott om andra vapen. Men allt verkar upprepa sig och jag är faktiskt orolig för de närmaste dagarna.

Frågan är också vad ryssarna gör efter en sådan provokation om nu NATO på något sätt skulle gå in. Läget är nog väldigt kritiskt just nu.

Vi får hoppas på det bästa dock.
Citera
2022-03-14, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Säger vem? Det är alltid kul att gissa, men jag gissar i så fall hellre på att det ryska beslutet att gå in i Ukraina har säkerhetspolitiska bevekelsegrunder. Det grundar sig även i att man anser att Ukraina är i praktiken rysk mark.

Om ryssarna inte kan hålla fingrarna borta från Baltikum lovar jag att revidera min uppfattning rörande det du skriver. Baltstaterna var ju del av det ryska imperiet sedan länge och ingick senare i Sovjetunionen. De ligger mer pyrt till än t.ex. Finland om det skulle ligga något i det du påstår.

Säger Putin i sina skrivelser. Han beskriver i detalj hur han tänker. Mycket intressant. Länk finns tidigare i tråden.
Men det är inte Sovjets gränser han är ute efter utan det klassiska ryska imperiet. Dock lite oklart vilken årgång.

För han backar bandet ända till Ruriks dåtida Kyiv-rike och går framåt i resonemanget.
Citera
2022-03-14, 16:19
Medlem
Frickys avatar
Fredssamtalen mellan Ukraina och Ryssland har pausats till i morgon meddelar Zelenskyjs rådgivare Mykhaylo Podolyak på Twitter.

https://twitter.com/Podolyak_M/status/1503369315978027015?s=20&t=ZawYYGnt8d_VBFQiUMh6vg
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Fler ställen de-nazifierade:
Russian Defense Ministry: Melitopol and Kherson are under the full control of the Russian Armed Forces, the population of the cities is provided with everything necessary, there are no problems in providing assistance to residents
RVvoenkor
https://t.me/vicktop55/1587
Det ryska blietzkriget bär frukt. Efter tre veckor har man lyckats ockupera Ukrainas 16e och 32a största städer.

Operationen går som planerat säger Putin. Eller sade Putin, sist han vågade krypa fram ur bunkern och visa nyllet för en vecka sen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Den ryska spionen Alexey Glushchaks ylande själ, har skickats ned till helvetet, i en ”topphemlig” operation i Mariupol, rapporterar The Sun och hänvisar till lokala medier.
https://www.expressen.se/nyheter/rysk-underrattelseofficer-dodad-i-mariupol/

Bra, det är rättvist att dom skall dö. Dom har ställt till en massa djävulskap.
Citera
2022-03-14, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Absolut. De får gärna försöka. Det kommer kosta. Att det finns massor av landsförrädare och troll i denna tråden ska du inte nedslås av.
Du såg vad som hände med tuffingarna som skulle skjuta ryssen. Han där Jesper Söder stack direkt och besatt inte ens eldställning ifall det skulle komma fallskärmar. Han hoppade på en buss och stack. Hans liv var mer värt än Ukrainas tydligen.
Citera
2022-03-14, 16:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Vi pratar inte om några Vita hjälmar. Du väljer att byta fokus istället för att bemöta i sak.

Jag har dessvärre sett filmen du länkar, om det är det du menar är propagandan jag sett. Den radar upp faktafel och falska påståenden.

Stone ignorerar helt Ukrainas existens fram till idag. Den etniska underkastelsen av ukrainare i tsarryssland och mellankrigstidens Polen, födelsen av ukrainsk nationalism i Österrike-Ungern, den första ukrainska republikens korta och tragiska historia, dess hopplösa strid på två fronter mot Sovjetryssland och Polen, fasorna för den bolsjevikiska regeringen i Ukraina och den hungersnöd som medvetet organiserades av den 1933, av vilken över 3 miljoner ukrainare dog och som många människor betraktar som ett folkmord – det är som om inget av det existerar.
Jag är fullt medveten om historien. Holodomor, WWII och även Ukrainas historia i viss mån. Men jag är övertygad om att det inte var varaktig fred man tänkte på 2014 utan något helt annat om man säger så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in