Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Knepigt. Jag ska erkänna att jag principiellt ställde mig bakom självständighetsrörelserna i Donbass 2014 eftersom valet i Ukraina, "revolutionen" etc. gav mig usla vibbar. Jag tyckte jag förstod ryssarna och tror att jag kan se vad de är ute efter i dag. Undrar om jag är apologet? Men, jag har svårt att se "nazismen" som en politisk kraft i Ukraina. Är det bekvämt att tala om fascister o.dyl. med tanke på att det var så västvärlden betraktades i Sovjet? Kommunistretorik?
Hoppas framför allt på en snabb fred. Det är för svårt att spekulera i vad som ska hända nu. För egen del vet jag att jag har gränser — både för vad ryssarna och de andra ska hitta på. Vissa länder är jag beredd att själv försöka vara med och försvara.
Vi får verkligen hoppas på det. Det som oroar nu är nyhetsrapportering som påstår att ryssarna är på väg att utföra en attack med kemiska vapen.
Naturligtvis helt befängt. Om ryssarna vill ta i mot civilbefolkningen så har de gott om andra vapen. Men allt verkar upprepa sig och jag är faktiskt orolig för de närmaste dagarna.
Frågan är också vad ryssarna gör efter en sådan provokation om nu NATO på något sätt skulle gå in. Läget är nog väldigt kritiskt just nu.
Vi får hoppas på det bästa dock.