Citat:
Ursprungligen postat av
Naturgasturken
Jag har ett stort spektrum av oljeserviceaktier, totalt 16 stycken, i några få är jag ensam ägare på Avanza eller en av max 10.
Mina största innehav är Noble Corp (offshore driller), Valaris (offshore driller), Tidewater (offshore support), Aker Solutions (offshore konstruktion), CGG (geoscience), PHX Energy Services (onshore driller) och Weatherford International (onshore full-service).
Då oljeservice över längre perioder är usla aktier att äga så föredrar jag att köpa aktier som nyligen gått igenom rekonstruktion/C11 och återlistats igen. När jag köpte Valaris t.ex. i maj 2021 direkt efter rekonstruktionen hade de fått ut mer än hela bolagsvärdet bara på skrotpremier om de skrotat alla fartyg. Går man in i det stadiet finns det nästan ingen nedsida om det fundamentala för sektorn är positiv medan uppsidan är enorm.
Ja oljeservice är sådär många gånger. Ofta har dom dock t.o.m. högre utdelning än oljeaktier, så kan man köpa dom som du gör när dom har låg värdering kan man få höga utdelningar, 10% eller mer. Har ett MLP (Master Limited Partnership) i oljesektorn som jag köpte i början av corona, får väl ungefär 15% om året på den sett från köpkursen. Det har dock inte gått lika bra som rena oljebolag, ska väl sägas.
Apropå inflation, mina inflationsskyddade obligationer, TIPS, har gått som tåget, upp ett par procent, plus ca 4,5% utdelning på dom. Ingen oljeuppgång såklart, men dom får väl också ses som bra mycket stabilare.
För övrigt funderar jag på att börja blanka oljan om den går till runt 150$, sorry alla oljebulls, men vi har ju en bit dit än. Ungefär runt den nivån har jag läst att smärtgränsen går för många innan dom blir tvungna att stänga ner produktion eller kraftigt dra ner på konsumtionen. Passande nog är det all-time-high också, från 2008.