2022-03-12, 00:12
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag antar att det är en så kallad blow-off-top. Allt har rusat ett tag och nu hämtar det luft. Traders som kom in sist blir shortade och spelet fortsätter. Opex kanske påverkar indirekt, via calls på diverse råvaru-etfer.
Jag har inte efterforskat det närmre, men ska kolla upp.

Det kan dock vara så att folk börjar ana recession runt hörnet också, gäller att vara vaken nu.
Oljepriset ställer till det för övriga ekonomin. Men om det stabiliserar sig här ska det nog rulla på ett tag till.

Är recession verkligen möjlig i krigstider? Det bör i teorin bädda för alla moders högkonjunktur, eftersom pengar i regel är rätt sopiga i krig så vill man ha saker av olika slag, så klart helst guld, men i princip allt som är användbart smäller högre än pengar.

Tveksam till recession så länge ett krig hänger över världen, till och med riksbanken bunkrar ju ravioli. Om inte krig hängde över så absolut, recession, varenda människa som har makt förefaller inkompetent oavsett position.

Vettiga människor verkar tyvärr bara finnas på flashback, varför har ingen av er tagit er till ledande position. Det finns inte en enda postare här jag inte skulle ta framför 99% av ministrarna i regeringen
Citera
2022-03-12, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
CGG, faller på rapporten förra torsdagen, nu en vecka senare upp 27% sedan rapporten.
Tidewater rapporterar och köper en konkurrent, nu upp 24% på en vecka.

Oljepriset får gärna stabiliseras runt den här nivån eller något lägre. CAPEX in till oljeservice kommer rusa om bara oljepriset stabiliserar sig på en hög nivå, om det sedan är 90 USD eller 110 USD är inte så viktigt, bra det är stabilt och inte så mycket högre än nuvarnade nivå. Väntar nu på beslut från USA att starta licensrundan i USGOM.
Det här med oljeservice är en mycket intressant placeringsinriktning, även när kriget slutar har jag svårt att se att EU bara sådär förlåter Ryssland för att de brutit mot internationell rätt och dödat flertalet civila. Även om så saknas det ju inte andra drivkrafter för sektorn. Vilka oljeservicebolag har du i portföljen?
Citera
2022-03-13, 12:59
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle 12345
Det här med oljeservice är en mycket intressant placeringsinriktning, även när kriget slutar har jag svårt att se att EU bara sådär förlåter Ryssland för att de brutit mot internationell rätt och dödat flertalet civila. Även om så saknas det ju inte andra drivkrafter för sektorn. Vilka oljeservicebolag har du i portföljen?
Jag har ett stort spektrum av oljeserviceaktier, totalt 16 stycken, i några få är jag ensam ägare på Avanza eller en av max 10.

Mina största innehav är Noble Corp (offshore driller), Valaris (offshore driller), Tidewater (offshore support), Aker Solutions (offshore konstruktion), CGG (geoscience), PHX Energy Services (onshore driller) och Weatherford International (onshore full-service).

Då oljeservice över längre perioder är usla aktier att äga så föredrar jag att köpa aktier som nyligen gått igenom rekonstruktion/C11 och återlistats igen. När jag köpte Valaris t.ex. i maj 2021 direkt efter rekonstruktionen hade de fått ut mer än hela bolagsvärdet bara på skrotpremier om de skrotat alla fartyg. Går man in i det stadiet finns det nästan ingen nedsida om det fundamentala för sektorn är positiv medan uppsidan är enorm.
Citera
2022-03-13, 13:23
Medlem
Naturgasturkens avatar
En aspekt som många kanske inte vet om men som är intressant, är att när logistikkedjorna faller sönder blir det snabbt väldigt väldigt dyrt från många av råvaruhandlarna, speciellt om det är force-majure situationer som gör att vissa av hedgarna inte längre gäller eller i alla fall skapar problem längre ner i kedjan. Branchen bygger på massiva volymer till låg marginal finansierad med korta lån, arbitragevinsten för t.ex. Vitol att köpa Uralolja från Rosneft och sälja flygbränsle till BP (som sedan säljer det till slumpvis flygbolag) kan vara så låg som 0,5-1%. Går det då åt helvete blir det snabbt väldigt väldigt dyrt.

Det pratas redan nu i branschen om att det är mycket olja som köpts från Ryssland som inte går att få ut och leverera till kund. Problemet är bara att den oljan redan är såld vidare till t.ex. Amerikanska raffinaderier som i sin tur redan sålt vidare crack spreaden till t.ex. BP som i sin tur har sålt flygfotogenet till ett flygbolag, dieseln till någon lokal spelare med mack-kedja som i sin tur sålt en massa till större åkerier och jordbruk etc.

Det är precis samma med många andra råvaror. Därför om det blir stora och långa störningar på alla möjliga råvaror kommer det att bli jobbigt för många av bankerna som finansierar handeln samt ger ut derivaten som används. Credit Suisse kommer i sådanna fall ta den största smällen viskas det om.
Citera
2022-03-13, 13:31
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Jag har ett stort spektrum av oljeserviceaktier, totalt 16 stycken, i några få är jag ensam ägare på Avanza eller en av max 10.

Mina största innehav är Noble Corp (offshore driller), Valaris (offshore driller), Tidewater (offshore support), Aker Solutions (offshore konstruktion), CGG (geoscience), PHX Energy Services (onshore driller) och Weatherford International (onshore full-service).

Då oljeservice över längre perioder är usla aktier att äga så föredrar jag att köpa aktier som nyligen gått igenom rekonstruktion/C11 och återlistats igen. När jag köpte Valaris t.ex. i maj 2021 direkt efter rekonstruktionen hade de fått ut mer än hela bolagsvärdet bara på skrotpremier om de skrotat alla fartyg. Går man in i det stadiet finns det nästan ingen nedsida om det fundamentala för sektorn är positiv medan uppsidan är enorm.
Ja oljeservice är sådär många gånger. Ofta har dom dock t.o.m. högre utdelning än oljeaktier, så kan man köpa dom som du gör när dom har låg värdering kan man få höga utdelningar, 10% eller mer. Har ett MLP (Master Limited Partnership) i oljesektorn som jag köpte i början av corona, får väl ungefär 15% om året på den sett från köpkursen. Det har dock inte gått lika bra som rena oljebolag, ska väl sägas.

Apropå inflation, mina inflationsskyddade obligationer, TIPS, har gått som tåget, upp ett par procent, plus ca 4,5% utdelning på dom. Ingen oljeuppgång såklart, men dom får väl också ses som bra mycket stabilare.

För övrigt funderar jag på att börja blanka oljan om den går till runt 150$, sorry alla oljebulls, men vi har ju en bit dit än. Ungefär runt den nivån har jag läst att smärtgränsen går för många innan dom blir tvungna att stänga ner produktion eller kraftigt dra ner på konsumtionen. Passande nog är det all-time-high också, från 2008.
Citera
2022-03-13, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Ja oljeservice är sådär många gånger. Ofta har dom dock t.o.m. högre utdelning än oljeaktier, så kan man köpa dom som du gör när dom har låg värdering kan man få höga utdelningar, 10% eller mer. Har ett MLP (Master Limited Partnership) i oljesektorn som jag köpte i början av corona, får väl ungefär 15% om året på den sett från köpkursen. Det har dock inte gått lika bra som rena oljebolag, ska väl sägas.

Apropå inflation, mina inflationsskyddade obligationer, TIPS, har gått som tåget, upp ett par procent, plus ca 4,5% utdelning på dom. Ingen oljeuppgång såklart, men dom får väl också ses som bra mycket stabilare.

För övrigt funderar jag på att börja blanka oljan om den går till runt 150$, sorry alla oljebulls, men vi har ju en bit dit än. Ungefär runt den nivån har jag läst att smärtgränsen går för många innan dom blir tvungna att stänga ner produktion eller kraftigt dra ner på konsumtionen. Passande nog är det all-time-high också, från 2008.

Kortsiktigt kan det nog vara bra att blanka olja men långsiktigt kommer nog priset gå upp. Att få upp ny olja ur marken är ganska kapitalkrävande och ifall efterfrågan minskar kommer investeringsviljan i nya projekt att minska ganska drastiskt. Endå en härlig sits för olja, fortsätter efterfrågan att öka så ökar priset, börjar efterfrågan att minska långsiktigt så ökar priset.
Citera
2022-03-13, 14:29
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teriir
Kortsiktigt kan det nog vara bra att blanka olja men långsiktigt kommer nog priset gå upp. Att få upp ny olja ur marken är ganska kapitalkrävande och ifall efterfrågan minskar kommer investeringsviljan i nya projekt att minska ganska drastiskt. Endå en härlig sits för olja, fortsätter efterfrågan att öka så ökar priset, börjar efterfrågan att minska långsiktigt så ökar priset.
Priset kan inte gå hur högt som helst innan industrier och vanligt folk helt enkelt inte längre har råd att betala priset som begärs. Då går inte priset upp längre, det går ner. Demand destruction, som det kallas, sen vilken nivå exakt det ligger på är såklart svårt att säga, men över 200$ har jag svårt att se att den nivån ligger på. Därav min satsning på 150$, som max hoppas jag väl att jag kommer ligga 33% minus, men min max vinst blir väl runt 66% om oljan går ner till 50$ igen, vilket är en hyfsat "normal" nivå för oljan att ligga på när utbud och efterfrågan är ungefär i balans. Jag skulle nog säga tvärtom mot vad du säger, kortsiktigt kommer jag antagligen gå minus på min satsning (om vi nu ens når 150$, inte säkert), men långsiktigt är det garanterat en bra affär så länge jag inte blir utstoppad.
Senast redigerad av TheRiddle- 2022-03-13 kl. 14:38.
Citera
2022-03-13, 14:39
Medlem
Naturgasturkens avatar
Det händer saker snabbt nu:
Citat:
Den tyske finansministern Christian Lindner vill nu att regeringskoalitionen ser över förbudet mot ny olje- och gasprospektering i Nordsjön.
Citat:
Tyskland är beroende av Ryssland för framför allt gas. Totalt två tredjedelar av Tysklands gaskonsumtion har ryskt ursprung.

Den tyske finansministern anser att ny utvinning av olja och gas från Nordsjön kan vara en lösning under en övergångsperiod, fram tills att Tyskland ställt om sin energiproduktion till mer förnybara energikällor.
https://www.di.se/nyheter/tysklands-finansminister-oppnar-for-nya-olje-och-gasprojekt-i-nordsjon/

Samma svängning kommer garanterat att ske i andra länder. Skulle inte bli förvånad om Danmark, USA och diverse medelhavsländer följer snart.
Citera
2022-03-13, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Priset kan inte gå hur högt som helst innan industrier och vanligt folk helt enkelt inte längre har råd att betala priset som begärs. Då går inte priset upp längre, det går ner. Demand destruction, som det kallas, sen vilken nivå exakt det ligger på är såklart svårt att säga, men över 200$ har jag svårt att se att den nivån ligger på. Därav min satsning på 150$, som max hoppas jag väl att jag kommer ligga 33% minus, men min max vinst blir väl runt 66% om oljan går ner till 50$ igen, vilket är en hyfsat "normal" nivå för oljan att ligga på när utbud och efterfrågan är ungefär i balans. Jag skulle nog säga tvärtom mot vad du säger, kortsiktigt kommer jag antagligen gå minus på min satsning (om vi nu ens når 150$, inte säkert), men långsiktigt är det garanterat en bra affär så länge jag inte blir utstoppad.

Ifall priset springer iväg allt för mycket kan det definitivt bli en situation där demand destruction händer. Om man tittar på hur mycket mindre olja man kan utvinna. Tittar vi på skifferoljebrunnar t.ex. så minskar produktionen med drygt 70% efter ett år vilket gör att man konstant måste borra nya brunnar för att hålla uppe produktionstakten.

Nu är skifferoljebrunnar ett extremt exempel men produktionsminskningen är ganska stor på alla olika sätt att utvinna olja. Att en minskning i konsumtion skulle leda till långvarigt låga priser känner jag därför inte är troligt för om vi helt enkelt slutar borra nya brunnar kommer vi minska produktionen med mer än vad en miljöpartist drömmer våta drömmar om.

Kortsiktigt absolut där kan oljepriserna gå åt vilket håll som helst men långsiktigt kommer vi antagligen ha väldigt höga priser sålänge investeringsviljan i att borra nya brunnar är låg.

Edit:
En inte så vacker graf på den förväntade produktionsminskningen för skifferoljebrunnar.
https://www.eia.gov/analysis/drilling/curve_analysis/
Citera
2022-03-14, 12:34
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teriir
Ifall priset springer iväg allt för mycket kan det definitivt bli en situation där demand destruction händer. Om man tittar på hur mycket mindre olja man kan utvinna. Tittar vi på skifferoljebrunnar t.ex. så minskar produktionen med drygt 70% efter ett år vilket gör att man konstant måste borra nya brunnar för att hålla uppe produktionstakten.

Nu är skifferoljebrunnar ett extremt exempel men produktionsminskningen är ganska stor på alla olika sätt att utvinna olja. Att en minskning i konsumtion skulle leda till långvarigt låga priser känner jag därför inte är troligt för om vi helt enkelt slutar borra nya brunnar kommer vi minska produktionen med mer än vad en miljöpartist drömmer våta drömmar om.

Kortsiktigt absolut där kan oljepriserna gå åt vilket håll som helst men långsiktigt kommer vi antagligen ha väldigt höga priser sålänge investeringsviljan i att borra nya brunnar är låg.

Edit:
En inte så vacker graf på den förväntade produktionsminskningen för skifferoljebrunnar.
https://www.eia.gov/analysis/drilling/curve_analysis/

Oavsett om man är aktieägare eller inte i olja så ska priset ligga på minst 100 usd, inte för miljöns skull utan för att så fort priset på olja går ner så höjs skatten, i alla fall i Sverige. Vilket leder till ännu högre pris nästa gång oljan stiger.

Angående dessa jävla "övergångsperioder", Tyskland har lyckats gå om Sverige i dumhet. De verkar styra hela sin energipolitik utifrån önsketänkande, eller att nästa regering får lösa problemen. Man kan bara benämna något för övergångsperiod om man har lösningen på problemen, dessa finns inte vad gäller energi i delar av Europa, bl a Sverige.

Nåväl, slut på politisk rant, kortsiktigt brukar väl oljepriset stiga under vår-sommar, borde väl inte vara ett undantag i år. Bara för att man bestämmer sig för att borra efter mer olja och gas så betyder inte det att det helt plötsligt finns mer nästa vecka. Det tar väl sin lilla tid utgår jag ifrån utan att vara insatt i branschen.

Glöm inte häxan för övrigt
Citera
2022-03-14, 14:42
Medlem
MrLevaLivets avatar
Vilken dag, mina OMX och Dax-bears blir wrecked, trodde verkligen inte det skulle stå såhär idag. Vi har ett Ryssland som ökat offensiv i västra Ukraina, och pangar mål nära polska gränsen. Vi har ett Kina som stänger Shenzen pga viruset. Vi har Iran som skjuter missiler in i Irak och även siktar på US-position. Detta menar marknaden kan "komplicera" kärnavtalet och även då alltså oljan. Ehh. Vad har vi mer, jo ett FED som troligtvis kommer höja räntan i veckan för första gången på åratal. Visst ja, glömde att Ryssland ber Kina om militär hjälp.
Detta är alltså bullish och Risk On medan
Olja, gas, guld, hel del commodities ned. Index upp. Någon skämtar Aprillo!

Edit: Bra att vi plockade vinster, damn vad olja och gas slaktas.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-03-14 kl. 15:11.
Citera
2022-03-14, 15:26
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Edit: Bra att vi plockade vinster, damn vad olja och gas slaktas.
Massiva vannaflöden från pöbeln som kom sist och kastade sig på en masssa hävstångsderivat med sms-lån som nu tappar gamma allt fortare. Häxan tar de giriga med sig till blåkulla.

Be like water.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in