Citat:
Känner också en del ryssar men det är oväsentligt. Du påstår att det finns svenska artiklar som är hårt vinklade. Det stämmer inte. Allt är mer eller mindre hårt vinklat. Endast i alternativmedia kan du om du har tur hitta något som är någorlunda balanserat.
I Sverige styrs media på annat sätt än i diktaturer. Här styrs media väldigt hårt men med silkesvantar. Ägandet extremt koncentrerat och statligt stöd till alla som håller sig inom åsiktskorridoren. Påstår du att media i Sverige är fri och oberoende misstänker jag att du inte satt din fot utanför Sverige.
I Rysslands styrs media som i alla diktaturer. Det är dock skillnad på diktaturer. Nordkorea mycket hårdare än Ryssland. Och Sverige långt ifrån en demokrati, snarare en demokratur. Det är inte svart eller vitt. Alla länder är mer eller mindre auktoritära. I ena änden har vi Nordkorea och i andra änden Schweiz. Alla andra länder ligger däremellan någonstans.
Jag har aldrig försökt förmedla det ryska medier skriver som sant. Har bara skrivit att man måste se båda sidor av myntet och skaffa sig själv en uppfattning.
Man kan inte sitta och naivt läsa Expressen, DN, SVT och tro att man har koll på läget. Det är ju bara pinsamt. De flesta är dock ovetande om sin okunskap och attackerar allt som inte stämmer överens med deras verklighetsbild.
I Sverige styrs media på annat sätt än i diktaturer. Här styrs media väldigt hårt men med silkesvantar. Ägandet extremt koncentrerat och statligt stöd till alla som håller sig inom åsiktskorridoren. Påstår du att media i Sverige är fri och oberoende misstänker jag att du inte satt din fot utanför Sverige.
I Rysslands styrs media som i alla diktaturer. Det är dock skillnad på diktaturer. Nordkorea mycket hårdare än Ryssland. Och Sverige långt ifrån en demokrati, snarare en demokratur. Det är inte svart eller vitt. Alla länder är mer eller mindre auktoritära. I ena änden har vi Nordkorea och i andra änden Schweiz. Alla andra länder ligger däremellan någonstans.
Jag har aldrig försökt förmedla det ryska medier skriver som sant. Har bara skrivit att man måste se båda sidor av myntet och skaffa sig själv en uppfattning.
Man kan inte sitta och naivt läsa Expressen, DN, SVT och tro att man har koll på läget. Det är ju bara pinsamt. De flesta är dock ovetande om sin okunskap och attackerar allt som inte stämmer överens med deras verklighetsbild.
Låter väldigt fint och ädelt av dig men i detta fallet finns det inga sidor att välja på. Visst rapporterar media pro-ukrainskt ibland men det är det enda alternativet. Förstår ni som håller på att försöka nyansera detta att det är som att polera en skit?
Ryssland är ett skithål politiskt, ekonomiskt, standardmässigt och juridiskt jämfört med västvärlden som du väl bor i? Demokratin i Ryssland är obefintlig oavsett vad man tycker om sina möjligheter till medbestämmande här.
Nu kravlar ryssarna upp ur kloakerna och kräver rätten till ett land som aspirerar på att få det lite bättre än vad de haft historiskt. De hotar Sverige och Finland och sina forna territorier med domedagsvapen om vi fortsätter att bestämma vad vi vill göra själva.
Vad finns det för anledning att nyansera?