Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Läs igenom lite vad du påstått och vad du komenterat så kommer du att förstå de kommentarer du får.
Det finns svenska artiklar som är hårt vinklade, men du kommer även hitta delar som ifrågasätter det.
Dessutom kommer du att inse att de artiklarna inte har sitt ursprung från sveriges regering(Eller Kungahus).
Till skillnad från den Ryska informationen som är hårt styrd från dess president, dessutom riskerar du att bli fängslad eller i värsta fall mördad om du ifrågasätter innehållet.
Förstår du skillnaden, och givetvis får man försöka bilda sig en egen uppfattning vad som är rätt eller fel.
Jag brukar använda mina kontakter för att utröna vad som är falskt eller inte.
I just den här frågeställningen är det mina bekanta av Rysk etnicitet som bor i f.d sovjetrepubliker som ger mig en inblick, och den skiljer sig markant från det du via Rysk media vill förmedla.
Känner också en del ryssar men det är oväsentligt. Du påstår att det finns svenska artiklar som är hårt vinklade. Det stämmer inte. Allt är mer eller mindre hårt vinklat. Endast i alternativmedia kan du om du har tur hitta något som är någorlunda balanserat.
I Sverige styrs media på annat sätt än i diktaturer. Här styrs media väldigt hårt men med silkesvantar. Ägandet extremt koncentrerat och statligt stöd till alla som håller sig inom åsiktskorridoren. Påstår du att media i Sverige är fri och oberoende misstänker jag att du inte satt din fot utanför Sverige.
I Rysslands styrs media som i alla diktaturer. Det är dock skillnad på diktaturer. Nordkorea mycket hårdare än Ryssland. Och Sverige långt ifrån en demokrati, snarare en demokratur. Det är inte svart eller vitt. Alla länder är mer eller mindre auktoritära. I ena änden har vi Nordkorea och i andra änden Schweiz. Alla andra länder ligger däremellan någonstans.
Jag har aldrig försökt förmedla det ryska medier skriver som sant. Har bara skrivit att man måste se båda sidor av myntet och skaffa sig själv en uppfattning.
Man kan inte sitta och naivt läsa Expressen, DN, SVT och tro att man har koll på läget. Det är ju bara pinsamt. De flesta är dock ovetande om sin okunskap och attackerar allt som inte stämmer överens med deras verklighetsbild.