2022-03-14, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hon fick sig nog en tankeställare. Hon försökte försvara Putin men blev gripen ändå. Hon hade inte ens en skylt. En annan blev ju arresterad med en tom skylt också!

Putler har helt enkelt skyltfobi. Fyfan vad sjukt hela Ryssland är. Varför finns detta landet fortfarande. Evakuera alla oskyldiga och atombomba.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Tochka-U missilen som slog ner i Donetsk var försedd med klusterammunition:
"From the side of the Armed Forces of Ukraine, a Tochka-U missile with a cluster warhead (prohibited by international convention) was launched in Donetsk. The missile was intercepted, but the remnants of the missile still caused damage on the ground.

According to initial data, there were about 25 dead among the civilian population, mostly women and children."
https://t.me/QVINTAAETAS/4571

Ukrainska armén överger fullt fungerande s-300-batteri (bilder):
⚡️In the suburbs of Nikolev, an abandoned S-300 APU sits operational and full of fuel.
https://t.me/QVINTAAETAS/4572
Citera
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Hon fick sig nog en tankeställare. Hon försökte försvara Putin men blev gripen ändå. Hon hade inte ens en skylt. En annan blev ju arresterad med en tom skylt också!

Nog snarare ett försök att få det att se ut som att båda sidorna inte får demonstrera. Man fråga sig varför de får vara där och ställa frågor om ingen får säga något.
Citera
2022-03-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Är du fullständig idiot? Donetsk är huvudstad av DNR

Titta vad de har gjort i Volnovakha.
Citera
2022-03-14, 14:01
Medlem
Mängder med civila dödade idag av ukrainska statens bombningar!

LIVE UPDATES: Tochka-U Missile Strike in Donetsk Kills 20 Civilians, Injures 28 - Russian MoD
Number of Injured After Shelling of Donetsk Increased to 23, Including One Child - DPR Health Ministry
https://sputniknews.com/20220314/live-updates-russia-and-ukraine-set-to-hold-new-round-of-peace-talks-as-special-op-enters-day-19-109 3844419.html
Citera
2022-03-14, 14:03
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Volnovakha är verkligen fullt av ukrainska lik. Jag länkar inte gärna men den här var så bisarr. Hur fan hamnade han där uppe?

https://t.me/intelslava/22327
Frågan är väl snarare vem som skall plocka ner honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpost2
Har aldrig länkat till något och påstått att det skulle vara sanningen. Jag är inte så dum. Det jag har sagt är att ibland undrar man om svensk media inte lika vinklad som rysk.

Folk förstår vad de vill förstå.

Läs igenom lite vad du påstått och vad du komenterat så kommer du att förstå de kommentarer du får.

Det finns svenska artiklar som är hårt vinklade, men du kommer även hitta delar som ifrågasätter det.
Dessutom kommer du att inse att de artiklarna inte har sitt ursprung från sveriges regering(Eller Kungahus).
Till skillnad från den Ryska informationen som är hårt styrd från dess president, dessutom riskerar du att bli fängslad eller i värsta fall mördad om du ifrågasätter innehållet.
Förstår du skillnaden, och givetvis får man försöka bilda sig en egen uppfattning vad som är rätt eller fel.
Jag brukar använda mina kontakter för att utröna vad som är falskt eller inte.
I just den här frågeställningen är det mina bekanta av Rysk etnicitet som bor i f.d sovjetrepubliker som ger mig en inblick, och den skiljer sig markant från det du via Rysk media vill förmedla.
Citera
Medlem
arbetets avatar
OBS MYCKET GRAFISKT!

Var det dessa ljushuvuden som avfyrade den klusterammunitionsförsedda missilen mot Donetsk? (hemsk videosnutt):
Volnovakha, former positions of the Armed Forces of Ukraine.
https://t.me/intelslava/22327
Citera
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpost2
Att Ukraina blir neutral, erkänner Krim och Donbass är orimliga krav?

Vad sägs om att Väst sätter lite rimliga krav på Ryssbajs?

1. Demilitarisering
2. Avveckla och göra sig av med alla kärnvapen
3. Erkänna Kaliningrad som Tyskt
4. Erkänna Karelen som finskt
5. Erkänna Kuril-öarna som japanska
Citera
2022-03-14, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatSith
Ryssland hade behövt göra som Kina och fokuserat på in ekonomi i första hand, samtidigt som man satte korrupta företagare och myndighetsfolk i omskolningsläger.

Jag undrar hur mycket skatteintäkter som försvinner med de utländska företagen, vad jag hört tidigare var det ryska skatteverket mycket noggranna med att beskatta utländska företag, samtidigt som inhemsks företag ägda av rätt personer kom undan med rätt mycket.
Det var dock ett tag sedan

Om man nu ska vara sån så är mycket av detta kulturellt betingat.
Kineser har sedan historiens början varit ett handelsfolk med mycket det stor ekonomisk "förmåga"
Under kommunisttiden så har kineser "översvämmat" sydostasien och där utvecklat ekonomierna något enormt. Inte bara i Hongkong och på Taiwan som båda har haft ekonomisk utveckling som är närmast unik i världen genom alla tider. I Malaysia och Thailand likaså.
När sedan kommunisterna öppnade fastlandskina så har såklart alla dessa kineser i diasporan tagit chansen att delta i Kinas ekonomiska utveckling. Kommunistpartiet har trots sin historia god förståelse för ekonomi. De är trots allt kineser.

Men Ryssar? De har absolut noll kunskap och förståelse hur man driver affärer. Annat än via korruption och våld. Så har det mer eller mindre alltid varit.
Även om de grundades av Rurik som eventuellt var handelsresande viking så har Ryssland alltid levt med en krigskultur.

Samma sak nu. Ryssar kan helt enkelt inte handel, ekonomi, affärer. Kan någon nämna innovationer som kommit från Ryssland och genererat större företag hemma i Ryssland?

Förklaringen är alltså helt kulturellt betingad

Och nu när Putin insåg att Ryssland var på väg mot den ekonomiska avgrunden så tog han till den gamla ryska kulturen d v s att anfalla för att skapa nya möjligheter i ett större imperium.

Imperier byggs just för att suga ut andra folk för att gynna herrefolket utan att herrefolket själva ska behöva uppfinna och jobba för utvecklingen
Citera
2022-03-14, 14:05
Medlem
Frickys avatar
"Kievs regionala styre uppger att Ryssland attackerat ett vårdboende för människor med funktionshinder och mentala hälsoproblem, rapporterar CNN.

Två attacker ska ha skett mot byggnaden i går, och pannrummet och det bårhus som också fanns i huset ska ha totalförstörts.
"

Tragiskt, finner inga ord.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina
Citera
2022-03-14, 14:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Asterisker går bra också.

*** *****! blir kukkrig på ryska ungefär. För att vara extra tydliga har en del demonstranter ett extra tecken över en asterisk för att man skall fatta att det är ett й, j, som ingår i ordet vajne, krig.

Jag tror inte den här tjejen är för kriget. De vill bara visa att det inte spelar någon roll vad man gör, eller säger. Och de hade rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in