2022-03-13, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Men fattar inte hur det går ihop. Mina föräldrar köpte hus på 90-talet och var tvungna att sälja skiten och gå med förlust pga höga räntor. De som tagit lån är väl för i faan mig de som ska råka illa ut om ekonomin går åt helvete? Det handlar ju om risktagande för i helvete.

Borde jag maxa ett lån nu då och köpa något boende eller bara hålla på pengarna? Fuck ekonomi
Surt sa räven ...rättvist eller ej
Citera
2022-03-13, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Surt sa räven ...rättvist eller ej
Nej, räven sa att ränta(och andra typ av påslag) är 100% abstrakt skuld.
Räven påpekade även att det har gått ganska långt när staten hjälper kommersiella bolag att lura av medborgares tillgångar och arv sålänge det ser snyggt ut, dvs finstilt
Senast redigerad av Fittsill 2022-03-13 kl. 21:27.
Citera
2022-03-13, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
Nej, räven sa att ränta är 100% abstrakt skuld.
Räven påpekade även att det har gått ganska långt när staten hjälper kommersiella bolag att lura av medborgares tillgångar och arv sålänge det ser snyggt ut, i det finstilta...
Politiker med flera har ändå bestämt sig för att trycka pengar och hålla räntan låg man anser det minst skadligt att inflatera bort skulder...
Citera
2022-03-13, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Politiker med flera har ändå bestämt sig för att trycka pengar och hålla räntan låg man anser det minst skadligt att inflatera bort skulder...

Jag skulle vilja påstå att i krigstider/krigsekonomi så behövs en annan approach till ekonomi, historiskt sett har detta, i kapitalistiska samhällen, skett genom krigsindustrin omsättning.
Jag anser att detta tyder på att även kapitalistiska samhällen behöver dess fiende kommunismens planekonomin för att fungera i krigstid.

så jag tycker egentligen att det är ett steg i rätt riktning att printa ut mer pengar, men om man samtidigt inte "anakterar" samhällets monitära infrastruktur, så kan man heller inte kontrollera ekonomin, eftersom det oavsett leder till en depression, som i sin tur föder en ny "historia" om krigsindustrin osv osv osv.

mao att printa ut pengar är ungefär som att försöka silvertejpa en dammbyggnad av kapitalistisk kaos, som antagligen bara kan fungera kontrollerat i en krigstid, när hela industrin är fokuserad på att döda människor, över etiska skäl.

tldr; allt krig gör är att förvandla kapitalism till kommunism.
så Putin vinner by default?
Senast redigerad av Fittsill 2022-03-13 kl. 22:19.
Citera
2022-03-13, 22:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Rubrik i dagens SvD.
Nu undrar vän av ordning vart mellanskillnaden tar vägen?
I vems fick hamnar slanten, när jag får betala det dubbla priset i butiken för en vara?

Jag vet att frågan är väldigt förenklat ställd, men principen är rätt intressant.
Om det blir sämre tillgång till en vara, skulle det då inte kunna stanna vid att det blir tomt på butikshyllan?
Varför ska priset gå upp innan det blir tomt?
Vem är det som behöver stoppa mer pengar i sin ficka?
Ni här på FB som har examen i nationalekonomi och eller har fått Nobels ekonomipris kan kanske vänta med att svara.

”Matprischock”? Mat är ju skitbilligt. Om det blir lite dyrare kommer ändå ingen att svälta i Sverige.

I hundratals år kostade vanliga varor som socker, kryddor och kött som en månadslön för vanligt folk. Men de senaste 50 åren har 95% av befolkningen kunnat käka i stort sätt vad som helst när som helst. Det är ingen som lider av att Lingongrova kostar 5kr mer.
Citera
2022-03-13, 23:04
Medlem
Herrens vilka rysstroll som håller på. Det är ingen hyperinflation på gång och enda nationen som är på ruinens brant är Ryssland av förklarliga skäl.
Citera
2022-03-13, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Fel sista meningen! Jag jobbar inom transport, folk har redan börjat bunkra mat typ torrt och konserver och sånt som har lång hållbarhet.

Jo, men det är knappast för att matpriserna är på väg upp utan för att de är rädda för krig.
Citera
2022-03-13, 23:12
Medlem
Msb har alltid rekommenderat att ha beredskap bland annat i form av mat och vatten. Att folk hörsammat det nu efter en corona kris där vi såg konserver och toapapper länsas är normalt. Att det ökar ännu mer efter en illegitim invasion i närområdet är sunt.
Citera
2022-03-13, 23:13
Medlem
De flesta behöver banta. Höjda priser kan vara en hjälp.
Citera
2022-03-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
”Matprischock”? Mat är ju skitbilligt. Om det blir lite dyrare kommer ändå ingen att svälta i Sverige.

I hundratals år kostade vanliga varor som socker, kryddor och kött som en månadslön för vanligt folk. Men de senaste 50 åren har 95% av befolkningen kunnat käka i stort sätt vad som helst när som helst. Det är ingen som lider av att Lingongrova kostar 5kr mer.

Tror dock bostadskostnaderna var avsevärt lägre på den tiden.
Citera
2022-03-13, 23:24
Medlem
Det spelar ingen roll om priserna går upp eller inte. Går bara ryktet så höjs priserna per automatik. Se bara el och bränslepriserna. Är det krig i Afghanistan så höj två spänn. Är det krig närmare oss så höj 10 spänn.
Citera
2022-03-13, 23:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Jättemånga som e fattiga och har knappt råd med bröd.
Höjs priserna finns väl risk att dom hänger sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in