Citat:
Ursprungligen postat av
utred
Politiker med flera har ändå bestämt sig för att trycka pengar och hålla räntan låg man anser det minst skadligt att inflatera bort skulder...
Jag skulle vilja påstå att i krigstider/krigsekonomi så behövs en annan approach till ekonomi, historiskt sett har detta, i kapitalistiska samhällen, skett genom krigsindustrin omsättning.
Jag anser att detta tyder på att även kapitalistiska samhällen behöver dess fiende kommunismens planekonomin för att fungera i krigstid.
så jag tycker egentligen att det är ett steg i rätt riktning att printa ut mer pengar, men om man samtidigt inte "anakterar" samhällets monitära infrastruktur, så kan man heller inte kontrollera ekonomin, eftersom det oavsett leder till en depression, som i sin tur föder en ny "historia" om krigsindustrin osv osv osv.
mao att printa ut pengar är ungefär som att försöka silvertejpa en dammbyggnad av kapitalistisk kaos,
som antagligen bara kan fungera kontrollerat i en krigstid, när hela industrin är fokuserad på att döda människor, över etiska skäl.
tldr; allt krig gör är att förvandla kapitalism till kommunism.
så Putin vinner by default?