2022-03-13, 16:44
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Vilken liten lögnapa du är, om dom har kvar 80% av sina Migs varför har man bönat efter att få några donerade av eu? Om du mår bättre av att ljuga för dig själv som många andra här så är det okej. Och sen länkar du till den största mytomanen av de alla Ponomerenko.

Polens MIG29 plan har anpassat sig för NATO vapen. STOR skillnad. De kan även styras av NATOS ledningscentraler som flyger i området.
Citera
2022-03-13, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Förhandlingarna mellan Ryssland och Ukraina har gjort "betydande framsteg" enligt en rysk delegat, rapporterar Sky News med hänvisning till ryska statsägda nyhetsbyrån Ria Novosti.

Delegaten säger också att de två länderna kan komma att nå en överenskommelse snart.

Även Zelenskyjs rådgivare Mykhailo Podolyak uppger att samtalen går framåt.

– Ryssland har redan börjat samtala konstruktivt med oss. Jag tror att vi kommer att uppnå resultat "bokstavligen inom ett par dagar", säger han.

Hoppas att folket i Odessa får rösta om dom vill tillhöra eländet eller ej.

Rysslands övervägande mål.bör vara att skapa en failed state i västra Ukraina som.börjar pumpa in knark och vapen in i väst.

Dom.trodde dom skulle kunna förstöra ryssarna. Ack så fel dom hade.

Hoppas deras drängar förstår nu vad det.är.för.typer som lurat i dom all denna smörja. Och kryptonassarna blivit mer fogliga som bara en god smisk kan göra.
Citera
2022-03-13, 16:45
Medlem
baggebo1s avatar
Nu går Ukraina ut med att de förbjuder journalister att gå in i Irpin. De motiverar det med EXAKT det jag skrev tidigare idag - att journalisterna avslöjar positioner för fienden. Det kallades jag rysstroll eller nåt för. Nu hör ni det från Irpins borgmästare själv:
Citat:
In this way, we want to save the lives of both journalists and our defenders. I urge all media representatives, as well as Ukrainian ones, not to publish information about our military or anything that would indicate their location on social networks!
https://twitter.com/Hromadske/status/1503027823644188680
https://twitter.com/Flash43191300/status/1503031852122181644

Intressant också att det här beslutet kom direkt efter att de "råkat" skjuta ihjäl en journalist...
Citera
2022-03-13, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ertequsqurttalad
Precis. Utvecklingen eskalerar hela tiden.

Sedan får man inte glömma situationen i kashmir.
Citera
2022-03-13, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Andra länder börjar se att USA/EU/NATO ej längre är vad de en gång var.

Räkna med mycket mer konflikter över hela världen, Kina har redan varnat USA att inte lägga sig i Taiwan situationen.

"Väst" är på nedgång. Därför Ryssland gick in i Ukraina och inatt bombade man NATO trupper inne i Ukraina.
Okey så du instämmer nu att putte är maktgalen och såg sin chans? Nato har inga trupper i Ukraina men du verkar hitta på din egen sanning.
Citera
2022-03-13, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
En ryssvagn mindre.

https://mobile.twitter.com/GirkinGirkin/status/1502985879874383874
Ja. Synd om de Ryska ungdomarna som flamberas i den där skrothögen.

De borde ha vänt sina vapen mot förbrytarna i Kreml.
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Riktigt fin träff på en stridsvagn. Gissningsvis NLAW igen. Konstig situation när han som filmar ser ut att stå helt öppet.

https://twitter.com/gundemanaliz/status/1503014339317534720

Den filmen är från första eller andra dagen när det var totalt kaos bland Ryssarna. Möjligt det är en övergiven vagn.
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Man får betänka att Krim har mycket med detta krig att göra! Ukraina stängde av vattnet i kanalen. Nu har ryssarna nått ända upp till floden och kan gräva bort pluggen i Kanalen. Ryssarna nere i Krim kan börja duscha och odla grönsaker igen.

Och vill ryssarna försäkra sig om det vattnet måste de behålla de områden de nu tagit där. Inte hört detta från Putin. Men det lär ju komma! Ukraina får avträda områden . Precis som när Finland fick avträda områden ner mot sjön Ladoga. Vatten är otroligt viktigt !!

Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Vad är oddsen att nån råkar tappa i några tunnor valfritt gift i floderna?
det här kriget kommer bli grisigt

För några dagar sedan var det i tråden att ukraina höll på med flera ton ammoniak.
Det skulle döda allt i floden.

Dock farligt om de gör det. Då kan R. bjuda in observatörer.
Sedan kan de plocka fram tunga artilleriet.

Om U. förgiftar floden och därmed ochså delar av svarta havet, så påverkar det
Bulgarien, Rumänien och möjligtvis ochså Turkiet.

Då är U. riktigt rökta.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Googlade lite för att se hur långt in i förråden de rotat: Den modellen är från 1985. Från Sovjetunionen.
T-72B (1985) New main gun, stabilizer, sights, and fire control, capable of firing 9M119 Svir guided missile, additional armour including 20 mm (0.8 in) of appliqué armour in the front of hull, improved composites in the turret armor, improved 840 hp (630 kW) engine.
Det kom en liten uppdatering nu så det kan vara så att T72 är slut. Verkar vara T80 istället.

https://twitter.com/MotolkoHelp/status/1503033050757742595
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Och Jesper Söder försvann med de andra svenskarna efter morgonens bombning. Återigen blir det här med att det är farligt att lita på sin egen propaganda för mycket, eftersom det får dig att ta felaktiga beslut, aktuellt. Jag har hela tiden hävdat att ju mer du vet av vad som pågår, desto bättre kan du hävda dig. Västerländsk media vill oss inte väl när de ljuger om allt hela tiden. De gör oss svagare och sämre.
Från hans Facebook 3 timmar sen så han verkar ok just nu iaf.

"Jag lever. Efter nattens bombningar, mot vår bas som totalförstördes. Flertalet döda och totalt kaos rådde. Mitt uppdrag var att försvara och skydda västerländska soldater på plats för att redan idag egentligen åka till Kyiv. Uppdraget inställt som ni förstår.
Mitt nya uppdrag är att ta ut och hjälpa, för och främst skandinaviska medborgare till trygghet.
Har inte fått mycket sömn utan är helt slut. Men ett 15 tal från skandinaviska länderna kommer snart hem.
Detta är allt jag kan uppdatera nu. Men allt kunde gått åt helvete!

Med vänliga hälsningar
Jesper"
Citera
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ertequsqurttalad
Helt korrekt! Det blir globaliseringens död.
Rysslands 1,8% av världsekonomin utgör inte ens en spottloska av globalismen.
Citera
2022-03-13, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
De MiGs som Ukraina har kan lyfta från grusvägar. Ukraina behöver dock inte några fler MiGs just nu. De behöver fler Bayraktars. Cirka 80% av de MiGs som Ukraina hade innan kriget började har de kvar. Men de kan inte flyga mer än väldigt begränsat eftersom det finns för mycket luftvärn.

https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1502374682112282638?cxt=HHwWnMC-7Yf0wNkpAAAA

Bayraktars däremot verkar nästan immuna mot ryskt luftvärn. Som tur är förs det nu in stora mängder nya Bayraktars från Turkiet. Dessutom har en hel del turkisk militär åkt över till Ukraina och verkar styra Ukrainska Bayraktars och träna upp Ukrainas militär. I flera av de senaste Byaraktarklippen kan man höra både turskiska och ukrainska. Turkiet verkar inte speciellt rädd för ryssen när de t.o.m. skickar militär till Ukraina.
Ukrainas Bayraktar TB2 har enligt ryska källor bekämpats framgångsrikt trots att Ukraina fått nya leveranser från Turkiet under den pågående konflikten som även de ska ha bekämpats.
De senaste klippen jag såg med TB2 som bekämpade en BUK var taget från ett datorspel.
Uppgifter om att Ukraina har kvar 80% av sina MIG-29 jaktplan ställer genast frågan om deras Su-24, Su-25 och SU-27 är bekämpade eftersom de inte nämns vilka alla är lämpligare flyg att använda än MIG-29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in