Citat:
Ursprungligen postat av
blekmyr
Men snälla människa detta är ett anonymt forum på internet. Inte fikarummet på jobbet. Du behöver inte låtsas att du bryr dig om kriget i Ukraina. Herregud det bästa på dagarna är ju att komma hem från kontoret och kunna vara sig själv, precis som 99% av alla svennar är. Ingen bryr sig om kriget, man bryr sig om att bensinen blivit svindyr och att sidfläsk snart kostar som parmaskinka. Min lokala pizzeria har höjt priset på dagens lunch från 105:- till 135:- på en månad. Kom igen om 4 år när kriget är inne på sitt andra år av moment 22 så får vi se om du tycker det är lika roligt när matkassen kostar 60% mer än idag och bilen kostar 2500:- att tanka full.
Jag ska inte gå off-topic allt för mycket och klargöra min position ang. Ukraina i en tråd om bostadsbubblan i Sverige mer än att säga att alla som låtsas bry sig om eller inte bryr sig om kriget i Ukraina är bra naiva och korkade och bör begrunda ett eventuellt scenario där det är Sverige eller Finland som båda 2 ej är NATO medlemmar som får stå på den defensiva sidan mot ryska aggressioner.
Att priset på driftmedel, mat och energi sticker i höjden är delvis på grund av konflikten i Ukraina men att tro att det skulle vara den enda anledningen är bara naivitet. Ta en sekund och fundera på hur mycket elen är beskattad, fundera även på hur rimligt det är att Norrland har billigare el än Skåne. Ponera över hur vi sakta men säkert låtit vår egen matproduktion försvinna sedan EU-medlemskapet.
Nej, Ukraina-konflikten är den sista jenga-brickan som fick tornet att falla. Sverige har blivit allt mer beroende på den globala marknaden för att säkerställa sina vitala behov vilket även innebär att det blir kris så fort den globala marknaden börjar halta. Svaret på denna situationen är att analysera och identifiera delar av den globala försörjningskedjan som vi inte vill vara beroende av och bygga bort detta behovet. Problemet kan liknas med en påse grönsaker som vi vet att vi behöver äta för att vara friska men väljer att inte göra det innan behovet är kritiskt och då har grönsakerna redan börjat ruttna.
Alla problem vi står inför idag hade kunnat mitigeras om inte helt undvikits. Tyvärr så har vi bedrivit signalpolitik som inte varit rotad i verkligheten. Om vi inte ex. kastat bort miljarder på bidrag till människor inom nationen och till andra nationer och använt dessa pengar till att säkerställa vår elförsörjning hade vi inte haft dom elpriserna vi har idag. Bostadsbristen hade även den kunnats byggas bort. Om vi kan räkna med en sak så är det att våra politiker kommer ta beslut som kommer skada svenskar till förmån av icke-svenskar vilket är även anledningen till att jag tidigare sa att samtliga som söker bostad eller har en bostad gör bäst i att sänka sin energikonsumption och ser över möjligheterna för egen mat/energiproduktion i hemmet då dessa priser kommer sakta med säkert att traska uppåt.