2022-03-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Jeg forstår at du finner akkurat det punktet viktig med tanke på at du er av en oppfatning av at hun kan ha vært tatt av dage i løpet av natten.

Men jeg mener hun var i live den morgenen og at det er umulig ved hjelp av uverifiserte lufteturer å konkludere med at hun ikke var det. Telefonsamtaler med Futurumdamen og sønnen mener jeg indikerer at hun var i live, sammen med anrop og sms til datter. Jeg mener dette er mer tungtveiende bevis for at hun sannsynlig var i live enn en mulig manglende luftetur. Om du skjønner? I tillegg mener politiet at siste sikre livstegn er 09.14 samtalen. Inntil videre velger jeg å tro at de kan ha rett i det.
Det var falt en god del snø den natten. Hadde AE luftet hunden på plenen på baksiden av huset, ville det ha vært spor i snøen.

Det er dessuten mistenkelig i seg selv om en kjent dyrevenn som AE skulle slurve med å ivareta den nye valpen sin. Det ligner ikke henne. For å si det sånn.

Som nevnt tidligere, telefonaktivitet på hennes iPhone viser bare telefonaktivitet. Ikke hvem som brukte telefonen. Det er også mange nye tekniske muligheter for å forfalske telefonaktivitet.

Vitneutsagn er vitneutsagn. Spesielt vitneutsagn fra personer som åpenbart står i et avhengighetsforhold til mistenkte eller siktede, vil få redusert bevisverdi ved en straffesak. Slike vitner blir mange ganger utelatt av forsvaret.

Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1
Ja, og jeg mener disse morgenturene hun og Tassen tok langs Langvannet mellom 7 og 9 er viktig for å vurdere om dette var kidnapping eller ikke. Man ville kunne argumentere for at det ville være bedre å ta henne på gangveien i stedet for å parkere bil utenfor huset, ta seg inn, og så ut i bil igjen.

Men sporene i huset tyder på at hun ble angrepet inne, ikke ute. Og med dette faktum svekkes kidnappings-hypotesen etter min mening.

Er helt enig med deg i det.
Citera
2022-03-12, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Kjøpte AE Tassen mens TH var i Kina, ca 14 dager før hun ble drept? Kjøpte AE Tassen uten at TH var klar over det? Skapte Tassen problemer for kidnappingsrigget til TH?

Jeg vet ikke hva boken forteller om når Tassen ble kjøpt. Og om når og omstendighetene rundt da AEs forrige hund døde.

"Den bikkja" lå nok ikke i planene til TH.

Avgjørelsen om valpekjøpet ble gjort av AE, trolig da TH var i Kina i midten av oktober 2018.
Oppgjør til oppdretter ble gjort i etterkant, så det kan tenkes at det ble en diskusjon om dette.

Tassen kom med andre ord til S4 bare kort tid før AE forsvant, så hun hadde ikke hatt den lenge.
Den forrige hunden ble avlivet på vårparten 2018, noe AE tok svært tungt - hun var utrøstelig.
Citera
2022-03-12, 21:20
Medlem
Citat:
Det var falt en god del snø den natten. Hadde AE luftet hunden på plenen på baksiden av huset, ville det ha vært spor i snøen.

Det er dessuten mistenkelig i seg selv om en kjent dyrevenn som AE skulle slurve med å ivareta den nye valpen sin. Det ligner ikke henne. For å si det sånn.

Som nevnt tidligere, telefonaktivitet på hennes iPhone viser bare telefonaktivitet. Ikke hvem som brukte telefonen. Det er også mange nye tekniske muligheter for å forfalske telefonaktivitet.

Vitneutsagn er vitneutsagn. Spesielt vitneutsagn fra personer som åpenbart står i et avhengighetsforhold til mistenkte eller siktede, vil få redusert bevisverdi ved en straffesak. Slike vitner blir mange ganger utelatt av forsvaret.

Er helt enig med deg i det.

Værmessig har ikke jeg noe annet å vurdere ut i fra enn videoen av hettemannen. Ser ikke mye snø der han er ute og rusler. Og det var vel i 10-11 tiden. Sikkert enda mindre snø når politiet ankom SV og eventuelt sjekket rundt omkring. Tror ikke første fokus var å sjekke etter hvorvidt hun hadde lufta bikkja den dagen heller. Da med tanke på å sikre åstedet for det de trodde var en kidnapping samtidig som de skulle holde seg mest mulig skjult for eventuelle kidnappere. Om de fant noe avtrykk etter bikkja og eventuelt skotøy fra Fru Hagen i hagen vet ikke jeg. Eneste jeg har fått meg meg er at de ikke fant avtrykk av han som sa han hadde sjekket/lett rundt huset, TH. Han fant de heller ingen skoavtrykk etter inne, selv om han hevder han gikk inn med sko på beina. Da tenker jeg han neppe sjekket rundt huset og meget trolig tok av seg skoene før han gikk inn i huset, utenfor eller i gangen.

Vi har diskutert dette tidligere og får bare være uenige om når hun mest trolig ble overfalt, tatt av dage og fraktet bort. Jeg tror ikke kollegaer, pårørende, slekt og venner ville unnlate å fortelle det de vet i en slik alvorlig sak som en, den gang de ble avhørt, kidnapping pga et avhengighetsforhold til en som langt senere ble siktet. Men jeg tror ikke TH og sønnen snakker helt sant om enkelthendelser.
Senast redigerad av Kokadu 2022-03-12 kl. 21:21. Anledning: Rette
Citera
2022-03-12, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
"Den bikkja" lå nok ikke i planene til TH.

Avgjørelsen om valpekjøpet ble gjort av AE, trolig da TH var i Kina i midten av oktober 2018.
Oppgjør til oppdretter ble gjort i etterkant, så det kan tenkes at det ble en diskusjon om dette.

Tassen kom med andre ord til S4 bare kort tid før AE forsvant, så hun hadde ikke hatt den lenge.
Den forrige hunden ble avlivet på vårparten 2018, noe AE tok svært tungt - hun var utrøstelig.

Nei. Tassen var ikke med i planleggingen, og har skapt problemer for gjennomføringen av kidnappings-bedraget.

Citat:
Værmessig har ikke jeg noe annet å vurdere ut i fra enn videoen av hettemannen. Ser ikke mye snø der han er ute og rusler. Og det var vel i 10-11 tiden. Sikkert enda mindre snø når politiet ankom SV og eventuelt sjekket rundt omkring. Tror ikke første fokus var å sjekke etter hvorvidt hun hadde lufta bikkja den dagen heller. Da med tanke på å sikre åstedet for det de trodde var en kidnapping samtidig som de skulle holde seg mest mulig skjult for eventuelle kidnappere. Om de fant noe avtrykk etter bikkja og eventuelt skotøy fra Fru Hagen i hagen vet ikke jeg. Eneste jeg har fått meg meg er at de ikke fant avtrykk av han som sa han hadde sjekket/lett rundt huset, TH. Han fant de heller ingen skoavtrykk etter inne, selv om han hevder han gikk inn med sko på beina. Da tenker jeg han neppe sjekket rundt huset og meget trolig tok av seg skoene før han gikk inn i huset, utenfor eller i gangen.

Vi har diskutert dette tidligere og får bare være uenige om når hun mest trolig ble overfalt, tatt av dage og fraktet bort. Jeg tror ikke kollegaer, pårørende, slekt og venner ville unnlate å fortelle det de vet i en slik alvorlig sak som en, den gang de ble avhørt, kidnapping pga et avhengighetsforhold til en som langt senere ble siktet. Men jeg tror ikke TH og sønnen snakker helt sant om enkelthendelser.

Video av hettemannen.

https://www.vgtv.no/video/199468/politiet-frigir-video-etterlyser-nytt-loerenskog-vitne

Utenfor hjelpemiddelsentralen kl 10:32, 32 sekunder inn i videoen, vises en ganske høy snøhaug. Det har vært brøytet, og snøen ligger i en haug.

Jeg mener snøfallet har vært ganske betydelig. Det har vært sporsnø overalt i de tidlige morgentimer.
Citera
2022-03-12, 21:56
Medlem
Angivelige kidnappere skal visstnok ha overvåket S4 i lengre tid.

Likevel unnlot de å slå til da TH var bortreist i Kina...

Med AE alene hjemme hadde de jo all verdens tid til å gjøre det på.
Helt uten risiko for at TH plutselig skulle dukke opp midt på dagen.

Men de synes kanskje det var bedre å la alle mulighetene gå fra seg,
og i stedet luske rundt bak busker og trær, og titte på AE i dagevis...

Det høres jo ikke helt sannsynlig ut at ekte kidnappere ville gjort det slik,
øke risikoen og komplisere operasjonen med en hjemmeværende ektemann.
Citera
2022-03-12, 22:00
Medlem
Citat:
Nei. Tassen var ikke med i planleggingen, og har skapt problemer for gjennomføringen av kidnappings-bedraget.

Video av hettemannen.

https://www.vgtv.no/video/199468/politiet-frigir-video-etterlyser-nytt-loerenskog-vitne

Utenfor hjelpemiddelsentralen kl 10:32, 32 sekunder inn i videoen, vises en ganske høy snøhaug. Det har vært brøytet, og snøen ligger i en haug.

Jeg mener snøfallet har vært ganske betydelig. Det har vært sporsnø overalt i de tidlige morgentimer.

Var neppe brøytet eller skuffet snø i hagen til Hagens. Se på grøntområdene rundt, 0 antydning til snø. Ikke sikkert hun luftet bikkja i hagen en gang og på asfalten ville de ikke funnet spor etter hverken henne eller bikkja langt ut på ettermiddagen. Dersom hun ble fraktet bort i live, som i en kidnapping, kunne de kanskje sett skoavtrykk etter henne på en ferd gjennom skogen. Har ikke hørt noe om slike observasjoner. Har i grunnen hørt lite om at politiet er særs opptatt av hvorvidt denne hunden ble luftet eller ikke av Fru Hagen denne dagen. De er vel mer opptatt av ting som kan fortelle noe konkret om hvorvidt hun var i live eller ikke.
Citera
2022-03-12, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Angivelige kidnappere skal visstnok ha overvåket S4 i lengre tid.

Likevel unnlot de å slå til da TH var bortreist i Kina...

Med AE alene hjemme hadde de jo all verdens tid til å gjøre det på.
Helt uten risiko for at TH plutselig skulle dukke opp midt på dagen.

Men de synes kanskje det var bedre å la alle mulighetene gå fra seg,
og i stedet luske rundt bak busker og trær, og titte på AE i dagevis...

Det høres jo ikke helt sannsynlig ut at ekte kidnappere ville gjort det slik,
øke risikoen og komplisere operasjonen med en hjemmeværende ektemann.

Nei det er langt mer som tyder på at det var fordret at TH var på norsk jord når dette skulle gjennomføres. Og så kan man stille spørsmål om hvorfor uavhengig av hvem som står bak. For dersom TH har bestilt drap på kona, ville det vel ikke ha vært så dumt om bestillingen ble utført mens han var i Kina? Da har man det jeg vil kalle et relativt solid alibi i forhold til å i hvertfall ikke være deltagende på noen som helst måte i selve handlingen. Langt vanskeligere blir det å komme unna dette med huller i tidslinjen og dna på dørkarmer, knehaser på konas bukser og under borrelås på hennes sandaler.
Citera
2022-03-12, 22:17
Medlem
Citat:
Var neppe brøytet eller skuffet snø i hagen til Hagens. Se på grøntområdene rundt, 0 antydning til snø. Ikke sikkert hun luftet bikkja i hagen en gang og på asfalten ville de ikke funnet spor etter hverken henne eller bikkja langt ut på ettermiddagen. Dersom hun ble fraktet bort i live, som i en kidnapping, kunne de kanskje sett skoavtrykk etter henne på en ferd gjennom skogen. Har ikke hørt noe om slike observasjoner. Har i grunnen hørt lite om at politiet er særs opptatt av hvorvidt denne hunden ble luftet eller ikke av Fru Hagen denne dagen. De er vel mer opptatt av ting som kan fortelle noe konkret om hvorvidt hun var i live eller ikke.

Det er tydelige hvite kanter langs gangveien når Hettemannen går fra Hjelpemiddelsentralen og mot S4. Det har vært ryddet snø på parkeringsplassen ved Hjelpemiddelsentralen, og det kan ha vært ryddet snø på gangveiene.

Sperresteinen var flyttet fra gangveien ved S4. Kan hende det foregikk snørydding der den dagen. Det var iallfall klargjort for snørydding.

Selv om politiet ikke foretok grundige undersøkelser rundt S4, går jeg ut fra at de sikret et overblikk over nærområdene rundt S4 ved å ta noen fotografier.

Ved mistenkt kidnapping er det alltid viktig å sikre spor fra adkomstvei og fluktvei for antatte kidnappere.

Nabo så en sølvfarget bil kjøre over plenen ved blokken og mot S4, også denne bilen burde ha etterlatt seg synlige spor. Enten i snøen, eller på plenen. På en fuktig plen vil tyngden av bilen etterlate tydelige spor.

Om det hadde vært barfrost før snøfallet, vil det være mer tvilsomt hva slags spor en slik bil ville ha etterlatt.

Selv om politiet ikke forteller noe om sporsikringen i nærområdet den første tiden etter forsvinningen, kan du ikke gå ut i fra at ingen spor er sikret.
Citera
2022-03-12, 22:59
Medlem
Citat:
Det er tydelige hvite kanter langs gangveien når Hettemannen går fra Hjelpemiddelsentralen og mot S4. Det har vært ryddet snø på parkeringsplassen ved Hjelpemiddelsentralen, og det kan ha vært ryddet snø på gangveiene.

Sperresteinen var flyttet fra gangveien ved S4. Kan hende det foregikk snørydding der den dagen. Det var iallfall klargjort for snørydding.

Selv om politiet ikke foretok grundige undersøkelser rundt S4, går jeg ut fra at de sikret et overblikk over nærområdene rundt S4 ved å ta noen fotografier.

Ved mistenkt kidnapping er det alltid viktig å sikre spor fra adkomstvei og fluktvei for antatte kidnappere.

Nabo så en sølvfarget bil kjøre over plenen ved blokken og mot S4, også denne bilen burde ha etterlatt seg synlige spor. Enten i snøen, eller på plenen. På en fuktig plen vil tyngden av bilen etterlate tydelige spor.

Om det hadde vært barfrost før snøfallet, vil det være mer tvilsomt hva slags spor en slik bil ville ha etterlatt.

Selv om politiet ikke forteller noe om sporsikringen i nærområdet den første tiden etter forsvinningen, kan du ikke gå ut i fra at ingen spor er sikret.

Jeg går ikke ut fra noe som helst. I følge Lørenskogforsvinningen, tror jeg det var, var det dessverre lite sporsikring utenfor på områder i SV i dagene rundt tiden Fru Hagen forsvant. Dette fordi politiet måtte unngå å bli observert av eventuelle kidnappere. Men nå gir jeg meg her. Føler vi ikke kommer noe videre med denne diskusjonen.
Citera
2022-03-13, 00:58
Medlem
Enneagrams avatar
Citat:
Vi har en kryptodel i dette som gjør at et slikt scenario kan utelukkes slik jeg ser det.

Om hendelsesforløpet var planlagt slik, kunne vel kryptobrevet være klart til å legges frem når AE var «bortført»
Citera
2022-03-13, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enneagram
Ja, en kan undres på om hun i hele tatt var i stand til å gå tur på dette tidspunktet. Kan det tenkes at hun allerede var død? Hva skal til for at det er et tenkelig scenario? Th blir voldsom (planlagt?) Th tar en liten løpetur til en kvinne som kommer ham til unnsetnig. Kanskje han bløffer henne til å tro at Teh har mistet det fullstendig. Hun stiller opp og «spiller» AE i et par telefonsamtaler neste morgen, rydder og vasker litt. TH har hele natten til å rydde AE permanent bort fra hjemmet og pengebingen hans.

Det å legge en plan basert på at andre uten forvarsel stiller opp frivillig og spiller AE, høres ut som en meget usikker plan. Det vil også være en veldig kortsiktig plan, når flere opplysningene om saken ble kjent. Da ville nok folk flest lagt kortene på bordet, og innrømmet hva de hadde bidratt med.
Citera
2022-03-13, 13:01
Medlem
Citat:
Vi har en kryptodel i dette som gjør at et slikt scenario kan utelukkes slik jeg ser det.

TH kan ikke ha drept henne fordi han var på jobb og måtte ha alibi på det tidspunktet handlingen ble begått, men han kan ha fått andre medhjelpere til å utføre handlingen mot betaling i uendelige summer.

Selve hendelsesforløpet var nøye detaljert og nøye gjennomtenkt på en nitid måte og kravbrevet med kryptovaluta som betalingsmiddel likeså.

Bestillingsdrap med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in