2022-03-12, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ja enligt plattjordsmodellen(populäraste)
Så vandrar solen in mot Nordpolen. Som är i Bulls eye på pizzan. Efter 6 månader börjar den vandra utåt. El tar 6 månader att vandra emellan.
När solen cirkulerar på "ytterkanten" ovan Australien, Sydafrika osv så är det sommar där, och när den är nära Nordpolen, den inre ringen är det sommar här.
Årstiderna är ju uppenbarligen ett finstämt system, och tvunget att vara det för vår överlevnad.

Så mycket enklare att förstå konceptet när det visualiseras. Därför tycker jag du ska försöka hitta nåt mer matnyttigt än mig om du vill veta.
David Weiss debate går att söka på youtuben, då syns hans kanal å allt ligger under videos. Kolla på nån video där så får du det visualiserat bra och är lätt att greppa vad detta handlar om.
Du kommer få svar på alla frågor du har.

Bara kolla så vet du iaf varifrån vi kommer när vi pratar platt jord.
Om du ska va i denna tråd iaf.
Måste väl finnas nån tråd som heter, bevis för en rund jord, el nåt där det passar bättre att du skriver.
Ja, men det är fortfarande ljust dygnet runt i Antarktis i januari. Enligt David Weiss befinner sig solen på motsatta sidan av jorden under en stor del av dagen vid den tiden, och det är kolmörkt på nordpolen mellan Antarktis och solen. Ändå är det ljust i Antarktis och till och med midnattssol om man kommer tillräckligt långt söderut.

Du säger att vi inte vet hur stjärnorna beter sig. Ok, men vi ser Söderkorset precis i söder med våra egna ögon oavsett var vi är. Kan du förklara hur det kan gå til, eller eventuellt hitta en förklaring på nätet. Jag har aldrig sett någon förklara det. En del har försökt, men förklaringarna stämmer inte överens med vad alla kan observera.

Vi känner till avstånden söder om ekvatorn. Det gör vi bland annat för att vi vet hur lång tid det tar att resa från A till B. Om jorden är platt MÅSTE avstånden söder om ekvatorn vara mycket längre än vi känner till, samt restider och vägbeskrivningar för t.ex. flyg inte matchar det vi vet.

Om dessa tre punkter tillsammans inte är ett bevis på att jorden är rund, vad är det som krävs då, och vad er fel? Tycker du att vi inte ska tro på det vi själva kan observera?
Citera
2022-03-12, 11:01
Medlem
Citat:
Det enda du kan säga säkert är att avstånd och riktningar inte är okända. ...

Men du förstår inte vad det i sin tur betyder? Att vi känner till avstånd och riktningar innebär i sin tur att vi vet hur jorden ser ut. Du kan se de kända avstånden som mätningar av jordens form.

De kända avstånden är bara förenliga med en form på jorden.

Citat:
Ja enligt plattjordsmodellen(populäraste) ...

Den modellen är inte förenlig med de avstånd och riktningar vi känner till. Vi vet alltså att modellen är felaktig.
Citera
2022-03-12, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Ja, men det är fortfarande ljust dygnet runt i Antarktis i januari. Enligt David Weiss befinner sig solen på motsatta sidan av jorden under en stor del av dagen vid den tiden, och det är kolmörkt på nordpolen mellan Antarktis och solen. Ändå är det ljust i Antarktis och till och med midnattssol om man kommer tillräckligt långt söderut.

Du säger att vi inte vet hur stjärnorna beter sig. Ok, men vi ser Söderkorset precis i söder med våra egna ögon oavsett var vi är. Kan du förklara hur det kan gå til, eller eventuellt hitta en förklaring på nätet. Jag har aldrig sett någon förklara det. En del har försökt, men förklaringarna stämmer inte överens med vad alla kan observera.

Vi känner till avstånden söder om ekvatorn. Det gör vi bland annat för att vi vet hur lång tid det tar att resa från A till B. Om jorden är platt MÅSTE avstånden söder om ekvatorn vara mycket längre än vi känner till, samt restider och vägbeskrivningar för t.ex. flyg inte matchar det vi vet.

Om dessa tre punkter tillsammans inte är ett bevis på att jorden är rund, vad är det som krävs då, och vad er fel? Tycker du att vi inte ska tro på det vi själva kan observera?
När det gäller midnattssolen tar plattisarna till sin goto-förklaring: Det finns ingen midnattssol där. Bilderna är fake och alla som säger att de sett det är NASA-skådespelare.
Citera
2022-03-12, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gargamel-2k
När det gäller midnattssolen tar plattisarna till sin goto-förklaring: Det finns ingen midnattssol där. Bilderna är fake och alla som säger att de sett det är NASA-skådespelare.
Ja, jag känner till den förklaringen. Det brukar hänga ihop med påståendet att det finns beväpnade vakter som ser till att ingen tar sig in i Antarktis.

Naturligtvis är detta bara nonsens, och de får ännu mer problem med många tusen turister som reser med kryssningsfartyg till Antarktis. De kommer kanske inte så långt söderut att de ser midnattssolen, men det är i alla fall ljust dygnet runt, och det går inte att förklara på en platt jord. 40000 skådespelare betalda av NASA?

Eftersom PrivatPiratPrimat hänvisade till David Weiss tog jag för skojs skull en snabb titt på vad han har att säga (jag har tittat på en del av det förut), och jag frågar mig själv, hur är det möjligt att använda en sådan kille som auktoritet. Det han kommer med är bara det vanliga nonsens som plattisar har berättat för oss i flera år. Det var inget nytt i det jag såg åtminstone. Och jag hittade inte svar på någon av de frågor jag och andra har ställt om solens gång.
Citera
2022-03-12, 15:51
Medlem
Citat:
Ja enligt plattjordsmodellen(populäraste) ... När solen cirkulerar på "ytterkanten" ovan Australien, Sydafrika osv så är det sommar där, ...

Vi har massor med ytterst enkla observationer som direkt falsifierar modellen. T.ex går solen sommartid upp i sydöst och ned i sydväst i Australien. Och det är inte förenligt med modellen du hänvisar till. Vi vet alltså att modellen inte kan beskriva våra observationer, vi vet att modellen är felaktig.

Trots detta hänsvisar du till modellen. Varför drar du fram en bevisligen felaktig modell?

Citat:
... Du kommer få svar på alla frågor du har. ...

Tvärtom. Modellen väcker fler frågor än vad den kan svara på.

Citat:
... Bara kolla så vet du iaf varifrån vi kommer när vi pratar platt jord. ...

Du lever i villfarelsen att jag och andra inte är insatta i plattjordsmodeller. Inget kan vara felaktigare, jag vill nog påstår att jag känner till dem bättre än vad du gör.
Citera
2022-03-12, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gargamel-2k
Här kan du se flera tillfällen då midnattssolen på Antarktis fejkades.
https://flatearthclassroom.blogspot.com/p/fake-antarctica-videos-exposed.html
Citera
2022-03-12, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du har sett en video som du tror är falsk, och därför tror du inte att det är midnattssol i Antarktis.

Det är ett faktum att dagarna i januari blir längre och längre ju längre söderut man kommer. Där kryssningsfartygen trafikerar är det ljust dygnet runt trots att solen står bakom horisonten ett tag. Finns det någon anledning att tvivla på att dagarna blir ännu längre när man kommer lite längre söderut?
Citera
2022-03-12, 19:40
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Massa lallande idiotier som inte kan något om rätt banala grundkunskaper om optik och fotografering. Lita skrattretande varje gång att se hur dessa idioter tror att det inte existerar raktecknade objektiv utan lägger på ett rutmönster helt taget ur fantasin och tror det går att applicera det på alla objektiv i hela världen

Varför tror du på vad idiotier säger Boldogg? Var får du ut av det? Mår du bättre?
Citera
2022-03-12, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Du har sett en video som du tror är falsk, och därför tror du inte att det är midnattssol i Antarktis.

Det är ett faktum att dagarna i januari blir längre och längre ju längre söderut man kommer. Där kryssningsfartygen trafikerar är det ljust dygnet runt trots att solen står bakom horisonten ett tag. Finns det någon anledning att tvivla på att dagarna blir ännu längre när man kommer lite längre söderut?
Ni diskuterade plattjordares 'goto-argument' om fejkad midnattssol på Antarktis, jag visar fejkad midnattssol. Jag tillför diskussionen information, jag gör dig en tjänst och visar fejkad midnattssol på Antarktis.
Citera
2022-03-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Du tillförde massa nonsens och felaktigheter. Inget annat.
Du tillförde enbart ad hominen. Du undvek som vanligt att bemöta argumentet med fejkade videor på midnattssol på Antarktis, med exempelvis bevis för midnattssol.

Globjordsanhängares främsta argument är alltid att kalla meningsmotståndare 'lallanda idioter' osv, avfärda legitima frågeställningar som nonsens för att sedan inte bemöta frågeställningen. Hur skulle du beskriva man ett sådant beteende? Religion, eller kanske hypnos?
Citera
2022-03-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ni diskuterade plattjordares 'goto-argument' om fejkad midnattssol på Antarktis, jag visar fejkad midnattssol. Jag tillför diskussionen information, jag gör dig en tjänst och visar fejkad midnattssol på Antarktis.
Kan du göra mig en annan tjänst? Förklara varför dagarna blir längre och längre ju längre söderut du kommer, tills du kommer till Antarktis, men där stannar det plötsligt. Strax norr om polcirkeln är det ljust dygnet runt, men när man kommer söder om polcirkeln blir det inte ljusare. Vad kan det bero på?
Citera
2022-03-12, 20:16
Medlem
torrenttobbes avatar
Min kompis bor på Nya Zeeland. Om jag ringer honom och ber om en bild på stjärnhimlen så kommer vi se olika stjärnor. Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in