2022-03-12, 17:17
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
För att ditt påstående skall vara korrekt så måste allt vara en slump. När samtliga centralbankschefer och politiker agerar på samma sätt så utesluter det slump och kvar finns bara en enda anledning; vi körs medvetet in i den perfekta ekonomiska stormen.

Det finns ingen väg ut när väl inflationsstenen börjar rulla okontrollerat. Det vet de om. Men de går efter en utstakad agenda och väljer därmed tystnad och passivitet istället för att agera mot att stenen ska skena. Bättre bevis behövs knappast.

Du får kalla det religion, eller konspirationsteori hur mycket du vill, det pågår just nu mitt framför dina ögon.
Att centralbanker och politiker agerar på ungefär samma sätt behöver inte enbart stå emellan en stor konspiration och "allt är en slump". Det kan också vara en "följa John" / gruppdynamik-effekt.

Titta på svenska RB, som aldrig vågar sticka ut mot ECB. Är detta för att de har konspirerat med ECB? Knappast. Är det för att de är fega och inte vill sticka ut? Mer troligt.
Citera
2022-03-12, 17:29
Medlem
kevinhoflands avatar
Dessa jävla påhitt från Socialdemokraterna

Hur dum i huvudet får man vara om man röstar på det där vidriga partiet.
Citera
2022-03-12, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Våren 2020 ökades penningmängden, då uppstod inflationen. Förr eller senare visas denna inflation som prishöjningar.
Penningmängden är uppe 42% sedan 2020. Ökar fortfarande. Kommer aldrig sjunka.
Citera
2022-03-12, 17:47
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Min gissning är girighet hos producenter och återförsäljare. Det är krig och man kan höja priset i tillverkningskedjan med 20%. Sedan höjer återförsäljaren med 20%. Vips kraftig ökning för konsumenten, allt maskerat och skyllt på någon annan.

Nä, producenter och distributörer tjänar till och med mindre. Produktionskostnader går upp fortare, men alla ska ha grejer på klipp nu, ingen handlar till ordinarieprider.
Jag jobbar i ett företag som säljer mat och företaget har årslånga avtal gällande priser.
Vad tror du företagen gör när avtalen går ut för att kompensera att man sålt i förlust?
Citera
2022-03-12, 17:50
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Våren 2020 ökades penningmängden, då uppstod inflationen. Förr eller senare visas denna inflation som prishöjningar.

Nej, det var Ingves som uttalade sig om att man vill höja inflationen när man sänkte räntan.
Citera
2022-03-12, 18:21
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det där är en sanning med modifikation. Möjligtvis att det finns lite folk som bunkrar.

Men det går inte ens att jämföra med hur det såg ut 2020 i början av pandemin. Att säga att det är som natt och dag gör det inte rättvisa.

Bunkra är ett starkt ord som kan tolkas på många sätt, men om man säger "fylla på förråden" är kanske ett bättre sätt att uttrycka sig på.

Hursomhelst lär butikerna ha hyllor som står tomma med konserver. Snackade bl.a med några Dagab-chaffisar häromdagen och dom har fullt upp att köra ut torr-varor till deras butiker, tror du mig inte så googla, står säkert där, (fast har ej själv googlat utan litar på min egna information).

Sedan kommer givetvis frågan varför folk "fyller på förråden" om det beror på rädsla för krig eller prishöjningar? Svaret på det vet jag ej.
Citera
2022-03-12, 18:40
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Har en anhörig som är chef på matbutik, flera höjningar i veckan. Handlade precis en häägendaz glassburk. 41 kr i förra veckan på samma butik, i dag 60kr

Käkade lunch på en Rasta-vägkrog igår, 115-kr för dagens, kostade 100-kr på samma ställe för två veckor sedan och så är portionerna mindre och allmänt sämre än för "förr i tiden".

Börjar fundera på att ta med matlåda hädanefter, inte för att jag inte har råd utan mer för att jag inte tycker käket på Rasta-kåkarna är värda sitt pris.
Citera
2022-03-12, 18:57
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
För att ditt påstående skall vara korrekt så måste allt vara en slump. När samtliga centralbankschefer och politiker agerar på samma sätt så utesluter det slump och kvar finns bara en enda anledning; vi körs medvetet in i den perfekta ekonomiska stormen.

Det finns ingen väg ut när väl inflationsstenen börjar rulla okontrollerat. Det vet de om. Men de går efter en utstakad agenda och väljer därmed tystnad och passivitet istället för att agera mot att stenen ska skena. Bättre bevis behövs knappast.

Du får kalla det religion, eller konspirationsteori hur mycket du vill, det pågår just nu mitt framför dina ögon.
Centralbankerna och politikerna är fega as som inte vågar vidta de åtgärder som skulle behövas. Vad vi behöver är en chockhöjning (minst två-tre procent) av räntorna och det ekonomiska stålbad som följer. Då kunde vi kanske inom ett par år hitta tillbaka till en värld där löner och priser följs åt någorlunda.

Om vi bara fortsätter som vi gör nu kommer gemene man att ha årliga löneökningar som ligger 4-5 procent lägre än prisökningarna.
Citera
2022-03-12, 19:12
Medlem
Svenskar är ett lättlurat och indoktrinerat folk. Inflationen i Sverige i allmänhet och för matpriserna i synnerhet är nog kring 15-20%. Men det är val Sverige i höst och media och politiker pratar inte gärna om det. Det publiceras siffror från SCB med inflation kring 3-4% vilket passeras på tillrättalagda index som KPIF. Detta för att lugna allmänheten. I USA där jag bor, pågår det åtminstone en stor debatt kring vad den verkliga inflationen är. Den officiella här är runt 8% vilket är för lågt räknat också. I Sverige driver dessutom skatterna på inflationen ytterligare, till exempel på drivmedel. Så att säga att priserna kommer att öka är kanske inte så rätt. Dom har redan ökat mycket mer än vad svensken tror.
Citera
2022-03-12, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Att centralbanker och politiker agerar på ungefär samma sätt behöver inte enbart stå emellan en stor konspiration och "allt är en slump". Det kan också vara en "följa John" / gruppdynamik-effekt.

Titta på svenska RB, som aldrig vågar sticka ut mot ECB. Är detta för att de har konspirerat med ECB? Knappast. Är det för att de är fega och inte vill sticka ut? Mer troligt.
Mao, de följer en agenda. Självklart är de fega as, de är nyttiga idioter som gör vad de blir tillsagda.
Citera
2022-03-12, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Centralbankerna och politikerna är fega as som inte vågar vidta de åtgärder som skulle behövas. Vad vi behöver är en chockhöjning (minst två-tre procent) av räntorna och det ekonomiska stålbad som följer. Då kunde vi kanske inom ett par år hitta tillbaka till en värld där löner och priser följs åt någorlunda.

Om vi bara fortsätter som vi gör nu kommer gemene man att ha årliga löneökningar som ligger 4-5 procent lägre än prisökningarna.
Uttrycket "fega as" är korrekt. Jag använde det i ovanstående inlägg då det passar ypperligt. Globalisterna säger hoppa och politiker, centralbankschefer och övriga nyttiga idioter frågar "hur högt?".

Det enda som kan rädda ekonomin är precis som du skriver, ett rejält stålbad. Men då snackar vi många, riktigt många procent. Runt 7-8% är min uppfattning som dum korkad arbetare. Samtidigt skulle det innebära en depression utan dess like, vilket ingen politiker vill sätta sitt namn på att ha skapat. Dock långsiktigt är det enda som skulle fungera. Dagens styre leder rakt ner i helvetet, vilket jag mer och mer börjar tro är medvetet...
Citera
2022-03-12, 19:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Bunkra är ett starkt ord som kan tolkas på många sätt, men om man säger "fylla på förråden" är kanske ett bättre sätt att uttrycka sig på.

Hursomhelst lär butikerna ha hyllor som står tomma med konserver. Snackade bl.a med några Dagab-chaffisar häromdagen och dom har fullt upp att köra ut torr-varor till deras butiker, tror du mig inte så googla, står säkert där, (fast har ej själv googlat utan litar på min egna information).

Sedan kommer givetvis frågan varför folk "fyller på förråden" om det beror på rädsla för krig eller prishöjningar? Svaret på det vet jag ej.
Jag arbetar själv med det så jag har hyfsad koll. Att det finns lite hål här och var i butikernas hyllor är inget nytt utan har varit ett normaltillstånd genom hela pandemin. Om något så är det snarare mindre hål nu än vad det varit tidigare. Men som sagt, visst. Det finns en del som fyller på förråden men det är som sagt inte 1% av den bunkringen som ägde rum när pandemin bröt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in