2022-03-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det varierar uppenbarligen enormt och en bil som Zoe har bevisligen en lika stor värdeförlust som den dyraste BMW:
(FB) Andrahandsvärde: Elbilar i princip osäljbara efter 15.000 mil enligt flera bilfirmor!
Om batteriet idag kostar 100.000 kr extra och bilen kör 20.000 mil så måste man hur som helst lägga på 5 kr per mil på batterikostnaden. Om det är som det stämmer att de tunga elbilarna dessutom sliter dubelt så mycket däck som kostar mycket mer så försvinner 5 kr per mil till.

Så ekonomiskt har du ingenting at vinna med en elbil. Räcker med att göra analysen vid ett elpris på 2 kr/kwd som vi hade i Sverige i januari så ser man det.

Om man inte köper en tre år gammal Zoe, som man ju får för batterikostnaden. Den borde ge ganska bra milkostnad.

Att köra elbil är ekonomiskt på alla plan. Jag har kört elbil i 8 år och i 8 år har folk som bara sett en elbil på bild försökt övertyga mig att jag gjort en dålig affär. Börjar bli ganska tjatigt nu. Kanske finns några sneakbilar som har sämre prisutveckling men dom flesta bättre elbilar har utmärkt ekonomi. Under mina 8 år har jag kört över 240.000 km och har aldrig sett någon onormal slitning på mina däck. T.ex. har jag en tung X med 6500 mil på mätaren som fyller 3 år om 1 månad där både sommar och vinterdäcken ser i praktiken nya ut.

Jag laddar nästan uteslutande på natten för runt 1-1,50 kr/kWh med skatter och avgifter vilket ger en milkostnad på ca 2-4 kr. Att pengarna från laddningen hamnar hos svenska bolag, istället för oljepengarna som hamnar i Ryssland, Saudiarabien eller andra diktaturer är en annan stor bonus med att köra elbil.
Citera
2022-03-12, 15:40
Medlem
Vansterpartiets avatar
I lägenhet lär du väl få betala runt 500 för möjligheten att ladda och sedan konsumerade kilowatt-timmar på detta, 1-2kr(?) kWh. Går väl räkna med att du kommer 2 mil per 1 kWh så det är bara räkna på hur mycket du kör.

Även om du kan ladda på jobbet lär du väl vilja ha möjligheten att ladda hemma också så den fasta avgiften blir ju kvar oavsett. Om du nu inte vill skämma ut dig och åka och ladda på jobbet på fritiden för att spara pengar.

Sen är det ju så fort det blir längre och spontana resor lär du ju få ladda vid någon stolpe och det är svindyrt.
Citera
2022-03-12, 15:46
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Att köra elbil är ekonomiskt på alla plan. Jag har kört elbil i 8 år och i 8 år har folk som bara sett en elbil på bild försökt övertyga mig att jag gjort en dålig affär. Börjar bli ganska tjatigt nu. Kanske finns några sneakbilar som har sämre prisutveckling men dom flesta bättre elbilar har utmärkt ekonomi. Under mina 8 år har jag kört över 240.000 km och har aldrig sett någon onormal slitning på mina däck. T.ex. har jag en tung X med 6500 mil på mätaren som fyller 3 år om 1 månad där både sommar och vinterdäcken ser i praktiken nya ut.

Jag laddar nästan uteslutande på natten för runt 1-1,50 kr/kWh med skatter och avgifter vilket ger en milkostnad på ca 2-4 kr. Att pengarna från laddningen hamnar hos svenska bolag, istället för oljepengarna som hamnar i Ryssland, Saudiarabien eller andra diktaturer är en annan stor bonus med att köra elbil.
Man undrar varifrån den här el-fientligheten kommer. Men elbilar jobbar alltid i motvind, fortfarande trots Tesla. Jag är en vettig person men jag tror fortfarande inte el-bil är något för mig, och absolut inte hybrid.
Citera
2022-03-12, 16:51
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Inget, för att det är 8 års garanti på batteriet.

Du "glömde" tillägga att garantin gäller 8 år eller max 16.000 mil, det som inträffar först..

Kör man mycket har man ingen garanti kvar efter fyra, fem år.
Har man då lagt 700.000-800.000 kronor på en ny tesla några år tidigare, så måste du väl som fanboy ändå själv förstå att det innebär en viss risk som alla inte är beredda att ta..
Citera
2022-03-12, 17:05
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Vet inte hur det kan bli så billigt, men en kollega till mig har en Elbil och laddar nästan varje dag på jobbet och det dras bara av mellan 100-200 kr i månden

Det är förmodligen en långsamladdare, så det går inte åt så mycket kWh.

Men du kan ju inte förlita dig på att bara kunna ladda på din arbetsplats.
Det gär en stressfaktor som gör dig extremt beroende och ställer till det så fort du inte är där..
- tex på helger, vid längre storhelger, under hela din semester etc,,
- eller när du behöver en fulladdad bil där hemma för att ska köra en långtur.
- eller om laddarna stängs av, av någon anledning, defekta laddare är ganska vanligt.
- om du blir av med jobbet..
Citera
2022-03-12, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är förmodligen en långsamladdare, så det går inte åt så mycket kWh.

Men du kan ju inte förlita dig på att bara kunna ladda på din arbetsplats.
Det gär en stressfaktor som gör dig extremt beroende och ställer till det så fort du inte är där..
- tex på helger, vid längre storhelger, under hela din semester etc,,
- eller när du behöver en fulladdad bil där hemma för att ska köra en långtur.
- eller om laddarna stängs av, av någon anledning, defekta laddare är ganska vanligt.
- om du blir av med jobbet..

Kör det upplägget, verkligen inga problem. För min del skapligt mycket billigare än laddplatserna i garaget där jag bor. Vid jobbet står ju bilen ute, så grymt skönt att kunna brassa på värmen fullt en timme innan man ska hem utan att det äter batteri, eller för den delen kyla bilen på sommaren. Hemma garaget är ju inte det ett problem.
Citera
2022-03-12, 18:57
Medlem
Psykonaut-s avatar
Räknar ni på att man kör i eco-läge, samt utan ECC eller radion på?
Citera
2022-03-12, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Du pratar om snabbladdningen nu när du säger 20 minuter

Ja, vad skall man annars prata om? Vill man ladda långsamt går det också bra så klart.
Citera
2022-03-12, 19:19
Medlem
Citat:
Du "glömde" tillägga att garantin gäller 8 år eller max 16.000 mil, det som inträffar först..

Har man då lagt 700.000-800.000 kronor på en ny tesla några år tidigare, så måste du väl som fanboy ändå själv förstå att det innebär en viss risk som alla inte är beredda att ta..

Om man är smart behåhåller man inte en bil i 8 år utan säljer den innan så slipper man ta risken med batterierna. Problem solved!

Dessutom, rätt tråkigt att ha samma bil så länge som 8 år. Jag har aldrig under mitt liv haft en bil så länge. Längsta tror jag är 4 år.

Man blir ju less och vill ha något nytt och bättre.
Citera
2022-03-12, 19:27
Medlem
Citat:

Gamla S och X har 24.000 mil. Majoriteten av dom nya 3 och Y har 19.200 mil. Enstaka bakhjulsdrivna 3 har 16.000 mil. Om en bil säljs begagnad genom Tesla så nollställs avståndet. Vad jag vet har ingen i Sverige fått betala för nytt batteri.

Har man försäkring så går ett batteribyte på försärkingen. Och har man kört elbil i 20.000 mil så har man sparat i runda svängar 300-400k mot att köpa bensin.

Finns en tysk som kört 1,5 miljoner km med sin Tesla, utan att ha fått betala för något batteri. Dyra batteribyten händer bara på Flashback och Bensinupproret 2.0.
Senast redigerad av home-sapiens 2022-03-12 kl. 19:45.
Citera
2022-03-12, 21:47
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Ja, vad skall man annars prata om? Vill man ladda långsamt går det också bra så klart.

Fast du skrev något i stil med att om man har en bra bil så laddar den fullt på 20 min eller nåt sånt. Det har inte så mycket med bilen att göra utan snarare batteritekniken eller storleken på batteriet. Har du 100 kw batteri så kan du inte ladda det lika snabbt som en 20 kw batteri. Däremot så kommer du troligtvis längre på ett 100 kw jämför med 20 kw på samma sätt som att en tank på 100 liter i en bil tar dig längre än 20 liters tank i en bil. Det tar även längre tid att tanka 100 liter än 20 liter. Det blir inte något magisk händelse bara för att man har en mercedes jämfört med en Renault när man laddar oavsett storleken på batteriet
Citera
2022-03-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Fast du skrev något i stil med att om man har en bra bil så laddar den fullt på 20 min eller nåt sånt. Det har inte så mycket med bilen att göra utan snarare batteritekniken eller storleken på batteriet. Har du 100 kw batteri så kan du inte ladda det lika snabbt som en 20 kw batteri. Däremot så kommer du troligtvis längre på ett 100 kw jämför med 20 kw på samma sätt som att en tank på 100 liter i en bil tar dig längre än 20 liters tank i en bil. Det tar även längre tid att tanka 100 liter än 20 liter. Det blir inte något magisk händelse bara för att man har en mercedes jämfört med en Renault när man laddar oavsett storleken på batteriet

Du har väldigt fel. För det första anges batteristorleken på batteriet i kwh. Inte kW.

Hur snabbt du laddar beror på hur mycket effekt(kw) bilen kan ta emot och detta skiljer sig mellan bilmodeller. Kia ev 6 och Hyundai ionic 5 är exempel på bilar som kan ta emot väldigt mycket effekt. Eftersom deras batterier är ungefär lika stora som tex tesla model 3 går det mycket fortare att ladda dessa bilar än teslan.

Men du har rätt i det tar längre tid att ladda ett stort batteri jämfört med ett litet om man använder samma effekt. Men det är ju irrelevant i praktiken. Som billist är du bara intresserad av hur snabbt du kan få en viss räckvidd (km).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in