Citat:
Det varierar uppenbarligen enormt och en bil som Zoe har bevisligen en lika stor värdeförlust som den dyraste BMW:
(FB) Andrahandsvärde: Elbilar i princip osäljbara efter 15.000 mil enligt flera bilfirmor!
Om batteriet idag kostar 100.000 kr extra och bilen kör 20.000 mil så måste man hur som helst lägga på 5 kr per mil på batterikostnaden. Om det är som det stämmer att de tunga elbilarna dessutom sliter dubelt så mycket däck som kostar mycket mer så försvinner 5 kr per mil till.
Så ekonomiskt har du ingenting at vinna med en elbil. Räcker med att göra analysen vid ett elpris på 2 kr/kwd som vi hade i Sverige i januari så ser man det.
Om man inte köper en tre år gammal Zoe, som man ju får för batterikostnaden. Den borde ge ganska bra milkostnad.
(FB) Andrahandsvärde: Elbilar i princip osäljbara efter 15.000 mil enligt flera bilfirmor!
Om batteriet idag kostar 100.000 kr extra och bilen kör 20.000 mil så måste man hur som helst lägga på 5 kr per mil på batterikostnaden. Om det är som det stämmer att de tunga elbilarna dessutom sliter dubelt så mycket däck som kostar mycket mer så försvinner 5 kr per mil till.
Så ekonomiskt har du ingenting at vinna med en elbil. Räcker med att göra analysen vid ett elpris på 2 kr/kwd som vi hade i Sverige i januari så ser man det.
Om man inte köper en tre år gammal Zoe, som man ju får för batterikostnaden. Den borde ge ganska bra milkostnad.
Att köra elbil är ekonomiskt på alla plan. Jag har kört elbil i 8 år och i 8 år har folk som bara sett en elbil på bild försökt övertyga mig att jag gjort en dålig affär. Börjar bli ganska tjatigt nu. Kanske finns några sneakbilar som har sämre prisutveckling men dom flesta bättre elbilar har utmärkt ekonomi. Under mina 8 år har jag kört över 240.000 km och har aldrig sett någon onormal slitning på mina däck. T.ex. har jag en tung X med 6500 mil på mätaren som fyller 3 år om 1 månad där både sommar och vinterdäcken ser i praktiken nya ut.
Jag laddar nästan uteslutande på natten för runt 1-1,50 kr/kWh med skatter och avgifter vilket ger en milkostnad på ca 2-4 kr. Att pengarna från laddningen hamnar hos svenska bolag, istället för oljepengarna som hamnar i Ryssland, Saudiarabien eller andra diktaturer är en annan stor bonus med att köra elbil.