2022-03-12, 12:14
Avstängd
Det är väll glasklart att man hatar ett land som försöker ta ett annat land!
Citera
2022-03-12, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NicoNihilist
Mina skäl att hålla på Ryssland är flera med några är:
1. Ryssland slåss ensamt mot världen och övermakten Nato. Brukar sympatisera med den svage parten.
2. Putin är förvisso en semi-diktator men är ärlig till skillnad från Zelenskij som är en judisk västlakej.
3. Jag är för mångfald där inte allt ska styras från Bryssel och Nato. Pipiga svenskar är jag trött på.

Förutom att det enligt västerländsk media var Ryssland som "invaderade" Ukraina, vilka är då era verkliga skäl till att hålla på Ukraina och hata ryssar? Hur tänker/känner ni och varför?

Hej min gode Nihilist.

1. Ryssland slåss ensamt mot världen precis som du säger, inte mot Nato precist. Fler länder än 'väst' protesterar mot Rysslands beteende mot Ukraina. Men såklart, väst är klart mer insyltade däribland EU som vill ha Ukraina i unionen. Ekonomiskt sett så är Ryssland den svagare parten, däremot så rankas Rysk militär till 3'e i världen, alltså mycket starkare än Ukrainas.

2. Putin har tidigare imponerat på mig. Han har utmanövrerat USA och väst flera gånger tidigare. Men i fallet med Ukraina så har han varit extremt oärlig, han ljög för hela världen om militärövningar utanför Ukrainas gränser, han ljög för sina egna soldater som i många fall inte ens var medvetna att de befann sig på fiendemark förens kulor ven runtom dem. Han ljuger uppenbart om anledningen till kriget i Ukraina. Han ljuger för sitt folk om att det inte förekommer något krig i Ukraina, utan bara en 'speciell militäroperation'. Lyssnade man på hans tal inför invasionen av Ukraina så förstår man att han trodde att han skulle ta hela Ukraina ganska lätt och han orerade över hur Ukraina var Ryskt både historiskt och etniskt och skulle nu återigen ingå i den Ryska sfären. Han står med byxorna nere på grund av sin egna maktfullkomlighet där hans egna rådgivare inte vågat rapportera sanningen för honom, så nu får vi se hela den fula byken i all sin härlighet.

3. Inga argument mot dig där. Förbannade centralstyre utan folklig förankring.
Citera
2022-03-12, 12:44
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Oavsett allt vad du skriver så kan man helt enkelt inte heja på ett land som brutalt invaderar ett annat. Du kan tycka illa om väst och NATO. Du kan tycka Putin verkar trevlig. Men så kan man helt enkelt inte göra. Den stora majoriteten av folket i Ukraina vill inte tillhöra Ryssland och då kan man inte bara tvinga dem. Ryssland är världens största land till ytan och har mest naturresurser. De måste nöja sig med det precis som alla andra länder får nöja sig med vad de har. Att ryssarna inte har några vänner i världen kanske inte bara kan skyllas på andra och de får ju inte fler vänner när de går in och slaktar sina grannar.

Instämmer helt i detta.

Personligen är jag inte helt förtjust i att USA har världsherravälde, men Ukraina vill vara med Nato och inte Ryssland. Det är bara att acceptera. Putin borde fundera på varför andra länder vill vara med i EU och inte i RU.
Citera
2022-03-12, 12:46
Medlem
kibokos avatar
visst är/var Ukraina ett korrupt land, men från det till att acceptera att grannländer militärt går in efter att gång på gång ha ljugit och sagt att man inte har för avsikt att göra det, förbjuder den egna pressen att kalla invasionen för något annat än en specialoperation och bombardera civila mål när invasionen inte går tillräckligt fort, ja då är stödet för Ukraina självklart för mig.

Supermobbare som Putin kommer alltid att fortsätta tills omvärlden sätter dem på plats. Precis som hans tyska föregångare på 30-40 talet. Hade han tagit Ukraina utan protester nu hade Georigien och Moldavien rykt sen, följt av Finland och om Nato dragit sig tillbaka, Baltikum och sedan gamla medlemmar i Warsavapakten. Vi ska nog vara jävligt tacksamma för att de modiga ukrainarna tar smällen för oss andra och vi bara behöver skicka lite pansarskott och inte bidra med soldater.
Citera
2022-03-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Om du håller på den "svaga parten", så borde du heja på Ukraina, Georgien och den ryska oppositionen och vara mot den ryska diktaturen.

Om det inte vore för att Putin och hans regim är patologiska lögnare...

Om du var för mångfald, så skulle du heja på Ukraina, eftersom Ukraina är en demokrati där olika åsikter accepteras och skyddas. Detta till skillnad från den ryska diktaturen, där "fel" åsikter* bestraffas med hot, misshandel, tortyr och mord.

(*) Såsom att t.ex. säga att ett krig är ett krig, eller att ens son har blivit dödad i detta krig.

Ukraina har bombat, mördat och allmänt trakasserat den ryska minoriteten i 8är.. Alltså civila människor, vart är demokratin och olika åsikters värde? Har 0 intresse av det här kriget, men att vara så jävla trångsynt att man inte vågar lyfta blicken och tänka lite utan att ta ställning är som bortblåst idag, samhället är som adhd finns bara antingen eller inget därimellan och det gäller generellt inte bara i det här kriget
Citera
2022-03-12, 13:10
Medlem
Rasputin420s avatar
Jag står på mobboffrets sida. Tänker inte börja mobba ryssar bara för att mannen i kostym vill det.
Citera
2022-03-12, 13:17
Medlem
E-sparres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Jag hatar inte ryssar. Men jag är självklart på Ukrainas sida.

Varför? För att Putin valde starta ett krig mot ett oskyldigt och fredligt folk.

Jag fattar inte bli uppdaterad Redan 2002 försökte Ukraina bli medlem i Nato
Då är det väl självklart att Ryssland agerar Ukraina tillhör Ryssland hur svårt kan det va Samt att det är tjugo år sedan de ville gå med Ukraina har sig själva att skylla
Citera
2022-03-12, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-sparre
Jag fattar inte bli uppdaterad Redan 2002 försökte Ukraina bli medlem i Nato
Då är det väl självklart att Ryssland agerar Ukraina tillhör Ryssland hur svårt kan det va Samt att det är tjugo år sedan de ville gå med Ukraina har sig själva att skylla

Ukraina är ett eget land. Om Ryssland tyckt om Ukraina hade de inte anfallit Ukraina och skadat en hel befolkning på 40 milj invånare. Ett stort omänskligt lidande på den ukrainska befolkningen

Det är klart att länder runt Ryssland behöver försvara sig mot anfall.

Det är synd. Putin hade kunnat fört Ryssland fram som ett fredligt land i stället. Då hade det blivit bra samarbeten, vänskap och vällevnad för alla.
Putin har grusat allt.

Den ryska befolkningen verkar vara drabbade av "inlärd hjälplöshet" . De ser bara på eländet och låter sig luras av regimen.

Ryssland är ett monsterland där lögnerna hyllas.

Ni ryssar behöver offra er för att få en mer värdig regering och inte diktatur. Men det är faktiskt bara ni själva som kan göra det. Det är er uppgift nu.

För sanningen är att Putin inte bryr sig om den ryska befolkningen heller.
Senast redigerad av Tissetiss 2022-03-12 kl. 14:13.
Citera
2022-03-12, 13:42
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicoNihilist
Mina skäl att hålla på Ryssland är flera med några är:
1. Ryssland slåss ensamt mot världen och övermakten Nato. Brukar sympatisera med den svage parten.
2. Putin är förvisso en semi-diktator men är ärlig till skillnad från Zelenskij som är en judisk västlakej.
3. Jag är för mångfald där inte allt ska styras från Bryssel och Nato. Pipiga svenskar är jag trött på.

Förutom att det enligt västerländsk media var Ryssland som "invaderade" Ukraina, vilka är då era verkliga skäl till att hålla på Ukraina och hata ryssar? Hur tänker/känner ni och varför?

Jag stödjer djävulen eftersom han i princip är ensam om att slåss mot den goda sidan, och jag gillar att vara på den svages sida. Och sen så gillar jag mångfald. Det vore skittrist om alla var snälla.

PS. Undrar om det bara är i Sverige man får läsa så här genuint korkade inlägg?
Citera
2022-03-12, 13:47
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Åh, nej. Det här låter som liknande sammanblandning som många gör mellan staten Israel och judar. Man kan t.ex. tolerera/gilla israeler, judar och att vara i Israel eller Palestina, men ha starka åsikter om Israels inrikes- och utrikespolitik.

Ryssland består av många olika folkgrupper, så många att det ibland knappt är lämpligt att kalla någon ryss bara för att den är rysk medborgare. Det är Putin och den krets som håller hårt i styret, och alltså inlett ett brutalt krig som drabbar civilbefolkning, som (troligtvis) en överväldigande majoritet av jordens befolkning, har något emot, ibland till den grad att man kan kalla det hat.

Punkt 3. Du glömmer hela Asien, syd- och latinamerika.

Putin beter ju sig som värsta psykot.
Citera
2022-03-12, 13:48
Medlem
De enda som hatar Ryssarna är Putin och de som stöder honom.
Citera
2022-03-12, 13:48
Medlem
Ganska simpelt: Suveräna stater finns till av en anledning, nämligen för att inte vara andra länder. Detta är en tämligen grundläggande grej att hålla koll på. Om Putin är rädd för NATO ska han förstås se till att stärka sitt eget land, inte parasitera på andras markytor.

1+1 = 2, inte 3.

Ryssar som individer har jag ingen särskild åsikt om. Det framgår väl när man möter dem.

Det här kriget är det bögigaste som någonsin hänt världen.
Senast redigerad av Baast 2022-03-12 kl. 13:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in