Citat:
Ursprungligen postat av
NicoNihilist
Mina skäl att hålla på Ryssland är flera med några är:
1. Ryssland slåss ensamt mot världen och övermakten Nato. Brukar sympatisera med den svage parten.
2. Putin är förvisso en semi-diktator men är ärlig till skillnad från Zelenskij som är en judisk västlakej.
3. Jag är för mångfald där inte allt ska styras från Bryssel och Nato. Pipiga svenskar är jag trött på.
Förutom att det enligt västerländsk media var Ryssland som "invaderade" Ukraina, vilka är då era verkliga skäl till att hålla på Ukraina och hata ryssar? Hur tänker/känner ni och varför?
Det handlar inte om att "hata" eller "hålla" på något som att det vore ett fotbollslag, är du 12 år eller?
Ukraina är heller inte med i NATO, så det handlar inte om att Ryssland står ensamt mot världen på det sättet, den här konflikten har ju pågått länge, men det blev lite chockartat när man från Rysslands sida invaderar ett land på ett sätt som om de vore 1939 igen. Putin har alltså invaderat ett icke NATO-land, men han kallar det själv för "operation". Tack vare denna operation så får du och jag betala minst 23kr/L för bensin, högre elkostnader och högre matkostnader en lång tid framöver, och börsen har på sina ställen kollapsat fullständigt.
Ryssland ska bla ha använt sig av klusterbomber som är förövrigt förbjudna i stora delar av världen.
Det är heller inte så att Zelensky och Ukraina är några gullegrisar hos NATO sedan tidigare, därav utebliven medlemskap. Att man nu ställer sig på Ukrainas sida visar ju bara övertrampet från Rysslands sida. Det är inte på det här sättet man bedriver krig nuförtiden, titta bara på Kina som är NATO och USAs fiender, där satsar man på att bli den världsledande ekonomin istället för att bedriva något form av imperialistiskt krigsbygge som Putin o Ryssland nu gör.
Dessutom, om vi nu ska bli lite historiska från svenskt håll, så fick ju Karl XII hjälp av Ukraina som lät honom och hans armé fritt passera landet efter att man hade krigat i Ryssland. Det sägs också att Ukraina blev inspirerade av Karl XII och hans svenska karoliner när man tog fram sin flagga.
Det senare betyder ju så klart inte så mycket idag, men det är en rolig och intressant historia ändå, som får Ukraina att kännas betydligt närmare Sverige än Ryssland.