2022-03-12, 10:31
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicoNihilist
Mina skäl att hålla på Ryssland är flera med några är:
1. Ryssland slåss ensamt mot världen och övermakten Nato. Brukar sympatisera med den svage parten.
2. Putin är förvisso en semi-diktator men är ärlig till skillnad från Zelenskij som är en judisk västlakej.
3. Jag är för mångfald där inte allt ska styras från Bryssel och Nato. Pipiga svenskar är jag trött på.

Förutom att det enligt västerländsk media var Ryssland som "invaderade" Ukraina, vilka är då era verkliga skäl till att hålla på Ukraina och hata ryssar? Hur tänker/känner ni och varför?

Tsarerna vara rövare om erövrade sibiriska områden och underkuvade folken. Sovjeterna var värre de var ute efter världsherravälde. De vill lägga hela världen under kommunismen.

Du verkar stötta det, beundrar du dem för det? Är du kommunist? Är du rysstroll med rötter i ryssland. Är du en snedtänd svensk nationalist som inbillar sig att Ryssland, Putin skulle vara vår vän.

Ryssland är ingens vän bara sin egen, de största egoisterna som finns är ryssar. Tänk på de svenskar som rester till paradiset Sovjet men hamnade som fångar i läger i Gulag i stället.

Man kan aldrig bli rysslands vän bara dessa nyttiga idiot.

Det kan bli ditt öde också för att du är så jävla korkad!
Citera
2022-03-12, 10:39
Medlem
Duvlorts avatar
Ryssland är efterblivet land med efterblivna följare.
Citera
2022-03-12, 10:46
Medlem
Citat:
Jag tror att en stor del av dem som "hejar" på Ukraina är sverigedemokrater och dylikt eller bara kapitalister, Nato-onanister m.m. som hatar mångfald. Övriga har inga direkta åsikter utan tycker som svenska sagomedier berättar.

Okej Revej men frågan är ändå om ni som "håller" på Ukraina hade gjort det om ni vore ryssar och hade bott i Ryssland. Jag tror inte det så vad de flesta tycker måste beror på någon slags följa.john.mentalitet.
Väldigt många välutbildade ryssar inser nu vad Lille putin ställer till med i landet då allt fler förlorat både jobb och framtid i Ryssland. Det gamla gardet av medborgare som putin mest förlitar sig på är ju inte Rysslands framtid utan dess forntid.
Den unga generationen i Ryssland vill leva, kunna riskfritt vädra sina åsikter och andas friskt politiskt luft precis som vi. Så byggs en stark nation upp.

Underlig fråga, givetvis hejar vi i väst på Ukraina något annat vore ju otänkbart.
Citera
2022-03-12, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo
1: ja dessa stackars ryssar är ju SÅ ensamma i världen, så inträngda o isolerade. Idag tex står barn o kvinnor i vägen för deras kulor o dom förstör granater på väg, o till stackars ensamma ryssarnas förtvivlan armar o ben bortsprängda? I Georgien, Afghanistan o Syrien samma elände med en lokalbefolkning som jämt i ständigt förstör o hindrar vinande projektiler.

2: Ja Putin är väldigt ärlig medan Zelenskij är oärlig som önskar närma Ukraina gentemot EU. Fy vilken stygg och oärlig person han är! O dessutom jude. Hu så fruktansvärt! (Stackars ryssar!)

3: Inom EU har vi absolut inte den mångfald som du är för. Hoppas att Moskva tar över världen så att vi äntligen får den mångfald som du tror på.

4: Flashbacks absolut mest sinnessjuke trådstartare o mest onödiga tråd.

Ja det är inte så förvånande. Trådstartaren kallar sig Nihilist. Att i denna situation ställa sig på Putins sida kan i stort sett bara förklaras med en nihilistisk världsåskådning.
Nihilism (från latinets nihil, "ingenting") är den filosofiska ståndpunkt som förnekar all kunskap och värde i det mänskliga livet. Nihilism presenteras ofta i form av existentiell nihilism, som argumenterar för att livet saknar objektiv mening eller intrinsikalt värde. Morala nihilister anser att moral inte existerar och att det alltså inte finns några moraliska värden med vilka man kan upprätthålla en regel eller logiskt föredra en handling framför en annan. Nihilism kan också anta epistemologiska, ontologiska eller metafysiska former, som vardera i någon aspekt innebär att kunskap inte är möjligt eller att livet inte existerar. Epistemologisk nihilism påstår att all kunskap är osäker.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nihilism
Citera
2022-03-12, 11:16
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
1. Ryssland slåss ensamt mot världen och övermakten Nato. Brukar sympatisera med den svage parten.

Om du håller på den "svaga parten", så borde du heja på Ukraina, Georgien och den ryska oppositionen och vara mot den ryska diktaturen.

Citat:
2. Putin är förvisso en semi-diktator men är ärlig till skillnad från Zelenskij som är en judisk västlakej.

Om det inte vore för att Putin och hans regim är patologiska lögnare...

Citat:
3. Jag är för mångfald där inte allt ska styras från Bryssel och Nato. Pipiga svenskar är jag trött på.

Om du var för mångfald, så skulle du heja på Ukraina, eftersom Ukraina är en demokrati där olika åsikter accepteras och skyddas. Detta till skillnad från den ryska diktaturen, där "fel" åsikter* bestraffas med hot, misshandel, tortyr och mord.

(*) Såsom att t.ex. säga att ett krig är ett krig, eller att ens son har blivit dödad i detta krig.
Citera
2022-03-12, 11:18
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:

Förutom att det enligt västerländsk media var Ryssland som "invaderade" Ukraina, vilka är då era verkliga skäl till att hålla på Ukraina och hata ryssar? Hur tänker/känner ni och varför?

Det handlar inte om att "hata" eller "hålla" på något som att det vore ett fotbollslag, är du 12 år eller?

Ukraina är heller inte med i NATO, så det handlar inte om att Ryssland står ensamt mot världen på det sättet, den här konflikten har ju pågått länge, men det blev lite chockartat när man från Rysslands sida invaderar ett land på ett sätt som om de vore 1939 igen. Putin har alltså invaderat ett icke NATO-land, men han kallar det själv för "operation". Tack vare denna operation så får du och jag betala minst 23kr/L för bensin, högre elkostnader och högre matkostnader en lång tid framöver, och börsen har på sina ställen kollapsat fullständigt.

Ryssland ska bla ha använt sig av klusterbomber som är förövrigt förbjudna i stora delar av världen.

Det är heller inte så att Zelensky och Ukraina är några gullegrisar hos NATO sedan tidigare, därav utebliven medlemskap. Att man nu ställer sig på Ukrainas sida visar ju bara övertrampet från Rysslands sida. Det är inte på det här sättet man bedriver krig nuförtiden, titta bara på Kina som är NATO och USAs fiender, där satsar man på att bli den världsledande ekonomin istället för att bedriva något form av imperialistiskt krigsbygge som Putin o Ryssland nu gör.

Dessutom, om vi nu ska bli lite historiska från svenskt håll, så fick ju Karl XII hjälp av Ukraina som lät honom och hans armé fritt passera landet efter att man hade krigat i Ryssland. Det sägs också att Ukraina blev inspirerade av Karl XII och hans svenska karoliner när man tog fram sin flagga.

Det senare betyder ju så klart inte så mycket idag, men det är en rolig och intressant historia ändå, som får Ukraina att kännas betydligt närmare Sverige än Ryssland.
Senast redigerad av Insyn5 2022-03-12 kl. 11:28.
Citera
2022-03-12, 11:31
Medlem
Ryssars beteenden när man vart ute och rest, är vidriga..
Putin lönnmördar och förgiftar folk.
Putin hotar sverige
Ryssland kränker svenskt luftrum och svenska vatten.
Rysslands oljepengar borde gynna folket och inte putin och hans oligarker..
Putin tystar folket så fort det visas missnöje.
Putin är ett svin helt enkelt..
Citera
2022-03-12, 11:45
Avstängd
Citat:

Jag tror Ukrainas strategi är att hålla ut tills de känner att man fått ner Ryssland ordentligt ekonomiskt. Men lite märkligt eftersom de kommer att ha täta band med Ryssland i framtiden..
Annars vad härligt det hade varit med länder med egna särdrag, inte bara mcdonalds, hm, apple, ikea etc..det ena behöver inte utesluta det andra. Liberala kapitalismen spelat ut sig själv
Citera
2022-03-12, 11:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Jag hatar inte ryssar. Men jag är självklart på Ukrainas sida.

Varför? För att Putin valde starta ett krig mot ett oskyldigt och fredligt folk.

Majoriteten av människorna i världen är oskyldiga och fredliga. Däremot är alla inte regeringar och oligarker oskyldiga.
Citera
2022-03-12, 11:51
Medlem
Citat:

1 Ryssland är otroligt starkt militärt jämfört med sina grannländer. Därav har flera av dessa valt att gå med i försvarsalliansen Nato, då de med all rätt varit oroliga för ryska aggressioner och minns hur det var att vara en Sovjetisk lydstat. Om du vill hålla på den svaga parten i en konflikt så finns ingen logik alls i att hålla på Ryssland. Du borde i sådana fall hålla på Ukraina som inte ens är med i Nato.

2 Maktskiktet i Ryssland ljuger så mycket att de till och med ljuger för sig själva. Putler ljög om att han inte skulle invadera Ukraina och stod höromdagen också och ljög om att man inte använder värnpliktiga vid invasionen. Han gör det kanske inte medvetet alla gånger men är man en ondsint despot som omger sig av ja-sägare och syltryggar så får man sällan hela sanningen presenterad för sig från sina rådgivare. Detta är sannolikt orsaken till Putlers missberäkning av det Ukrainska motståndet och omvärldens reaktioner. Det är nog få människor som når upp till samma nivåer av lögner. Det är väl i så fall kanske den tidigare amerikanske presidenten Trumpeten som spelar i en liknande liga.

3. Om du är trött på svenskar så tycker jag att du ska flytta till Ryssland så att du får vara med att bygga upp ditt nya drömsamhälle Sovjet 2.0. Det kommer framöver finnas ganska lite utrymme här för ryssofiler, Putindyrkare och landsförrädare ändå.
Senast redigerad av pf10 2022-03-12 kl. 12:03.
Citera
2022-03-12, 11:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Ryssars beteenden när man vart ute och rest, är vidriga..
Putin lönnmördar och förgiftar folk.
Putin hotar sverige
Ryssland kränker svenskt luftrum och svenska vatten.
Rysslands oljepengar borde gynna folket och inte putin och hans oligarker..
Putin tystar folket så fort det visas missnöje.
Putin är ett svin helt enkelt..

Allt detta du skriver gäller precis lika mycket i Ukraina och deras oligarker, som plundrat landet och folket i årtionden. De sitter på mäktiga plats 120 i korruptionsindex i världen

Med den logiken, vad anser du om Ukraina ?
Citera
2022-03-12, 12:00
Medlem
Vad som händer är ju att Ryssland bombar barnfamiljer och sjukhus, det var en artikel i DN idag med bilder på de skräckslagna och lemlästade barnen. Men det är Ryssland som är den svaga parten eller vad var det du skrev?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in