2022-03-12, 11:32
Medlem
Svenska FOI forskar ju också på farliga patogener och skydd.
Frågan är ju om mängden material man har i Ukraina motiverar forskning eller biovapen.
Har man stora lager av farliga ämnen ökar misstanken att det är kemiska stridsmedel eller biovapen.
När man undersökte Iraks anläggningar hittade man ingenting som kunde användas offensivt. Fanns det nervgas så var det för lite.
Citera
2022-03-12, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Poängen var att det finns många länder som har bioforskningsanläggningar av högst legitima skäl. Förekomsten av sådant är inte synonymt med utveckling av biovapen. Är folk verkligen så här lättsinniga eller har Rysslands trollarmé årsmöte i tråden?

Nu är det alltså betalt av USA från en tid tillbaka och det är inte kanske "vapen" delen som är det viktiga här utan att man ljuger oss rakt upp i ansiktet från ledningen i Washington. Jag tar inte sida då jag hatar respektive land lika mycket ungefär. Hade man istället sagt från första början att dessa labb används eller har använts för X och att innehållet måste säkras hade trovärdigheten varit högre.

Vad jag funderar över är var man har satt upp ett BSL-3 i just Ukraina och varför man forskar på världens farligaste sjukdomar/bakterier och varför USA har betalat för det? Jag tror inte på ett ord men jag vet vad som går att belägga så här långt och ryssarnas oro är alltså inte obefogad oavsett om det är ett vapenlabb eller ej.
Citera
2022-03-12, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strugatski
Längst ner står att man botar pesten med antibiotika. Svart i en stad under belägring med sönderbombade sjukhus.

Det är svårt i vilken stad som helst skulle jag tippa på. Särskilt nu då ingen skulle få diagnosen rätt.
Citera
2022-03-12, 11:46
Medlem
Om nu Ryssland vetat om något, varför har dem inte kommunicerat mer professionellt och mer ärligt. Just nu så är kommunikationen fullständigt desperat och lögner som en häst travar. Har man mer på benen för att bevisa världen att man har hittat något, så kan man alltså lägga korten på bordet; se här USA utvecklar bio och kemivapen i Ukraina, detta har vi i bevis och etc etc.

istället för att bröla ut att man inte alls har attackerat ukraina, och alla människor på bilder med splitter i huvudet, ne det är bara skådespelare.
Citera
2022-03-12, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Nu är det alltså betalt av USA från en tid tillbaka och det är inte kanske "vapen" delen som är det viktiga här utan att man ljuger oss rakt upp i ansiktet från ledningen i Washington. Jag tar inte sida då jag hatar respektive land lika mycket ungefär. Hade man istället sagt från första början att dessa labb används eller har använts för X och att innehållet måste säkras hade trovärdigheten varit högre.

Vad jag funderar över är var man har satt upp ett BSL-3 i just Ukraina och varför man forskar på världens farligaste sjukdomar/bakterier och varför USA har betalat för det? Jag tror inte på ett ord men jag vet vad som går att belägga så här långt och ryssarnas oro är alltså inte obefogad oavsett om det är ett vapenlabb eller ej.
Ryssarnas och Putlers så kallade oro är ännu ett svepskäl för att försöka berättiga invasionen. Det jag direkt kan konstatera är att det saknas belägg för biologisk vapen utveckling i Ukraina och att det verkar vara en stor samling virrpannor, nyttiga idioter eller ryska troll som huserar på det här forumet. Jag skäms å dessas vägnar.
Citera
2022-03-12, 12:15
Medlem
Citat:
Fast du ignorerar all media som ifrågasätter den ryska anklagelsen med det resonemanget. Att publicera känd information är ju centralt inatt ifrågasätta grundlösa anklagelser.

Hur kom du till slutsatsen att man kan lita på Ryssland utan understödjande fakta men inte på media i väst när de presenterar understödjande fakta?

Putin ljög ju bevisligen om precis allt i upptakten för invasionen.

Jag har inte sagt att jag litar på Ryssland.
Jag säger att det dom påstår ser ut att vara sant och bekräftat i senaten.
Och att Ryssland ljuger och sprider propaganda innebär inte att man behöver svälja lögner och propaganda från andra håll.
Det jag säger är att det du tar upp som förnekade av detta är inget värt då dom källorna inte heller är trovärdiga.
Informationen eller desinformation från anklagad stat spritt vidare helt okritisk i alla statsvänliga medier som har en historia av att publicera osanning.
Citera
2022-03-12, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag har inte sagt att jag litar på Ryssland.
Jag säger att det dom påstår ser ut att vara sant och bekräftat i senaten.
Och att Ryssland ljuger och sprider propaganda innebär inte att man behöver svälja lögner och propaganda från andra håll.
Det jag säger är att det du tar upp som förnekade av detta är inget värt då dom källorna inte heller är trovärdiga.
Informationen eller desinformation från anklagad stat spritt vidare helt okritisk i alla statsvänliga medier som har en historia av att publicera osanning.

Så du går hellre på din magkänsla en den fakta som faktiskt finns? Att hon inte ens sa det du tror spelar ingen roll för det kändes ändå trovärdigt. Kul!
Citera
2022-03-12, 12:25
Medlem
Citat:
Så du går hellre på din magkänsla en den fakta som faktiskt finns? Att hon inte ens sa det du tror spelar ingen roll för det kändes ändå trovärdigt. Kul!

Du är konstant helt blind för vad jag säger och påstår att jag litar på Ryssland hela tiden, du framstår inte som seriös.
Vad som finns är uttalande i senaten som bekräftar lab.
Uttalande från berörd myndighet som förnekar, hur kan man blint lita på det, som sprids i all media.
Sen ska USA jobba med Ukraina för att säkra dessa lab.
Förklara det.
Citera
2022-03-12, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du är konstant helt blind för vad jag säger och påstår att jag litar på Ryssland hela tiden, du framstår inte som seriös.
Vad som finns är uttalande i senaten som bekräftar lab.
Uttalande från berörd myndighet som förnekar, hur kan man blint lita på det, som sprids i all media.
Sen ska USA jobba med Ukraina för att säkra dessa lab.
Förklara det.

Det finns ju också ett 30-årigt program med det uttalade syftet att förhindra spridning från bio- och kemvapenverksamhet som Sovjet höll på med som både USA och FN hänvisar till. Samma som DN redogjorde för. Lätt att googla på.

Det är du som inte är seriös när du jämställer dessa förklaringar med ryska anklagelser utan ens försök till att presentera bevis. Du kanske tror att du är neutral men är isåfall helt blind för din egen bias.

Nu går jag ut i solen, vem vet när dina rysspolare förstör världen för gott?
Citera
2022-03-12, 12:39
Medlem
Citat:
Det finns ju också ett 30-årigt program med det uttalade syftet att förhindra spridning från bio- och kemvapenverksamhet som Sovjet höll på med som både USA och FN hänvisar till. Samma som DN redogjorde för. Lätt att googla på.

Det är du som inte är seriös när du jämställer dessa förklaringar med ryska anklagelser utan ens försök till att presentera bevis. Du kanske tror att du är neutral men är isåfall helt blind för din egen bias.

Nu går jag ut i solen, vem vet när dina rysspolare förstör världen för gott?

Och där avslutar du med det vanliga och det enda argumentet, all kritik är ryska troll.

Man kan ju undra varför det är så bråttom nu med något som är 30 år gammalt och harmlöst.
Om man inte sväljer allt i media som aldrig granskar makten helt okritiskt då.
Citera
2022-03-12, 14:10
Medlem
Africagonzos avatar
Slut på spekulationer, ryssarna hade inga bevis att komma med tydligen.
Det finns inga bolabb?

UN rejects Russia’s unproven claim of biological weapons activity in Ukraine

The United Nations says it has found no evidence to support allegations made by Russia that Ukraine was operating biowarfare laboratories with support from the United States.
Russia called the meeting of the UN Security Council on Friday to discuss its alleged discovery of 30 biological weapons labs in Ukraine.

The US and Ukraine have both separately rejected these unproven claims.
Citera
2022-03-12, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Slut på spekulationer, ryssarna hade inga bevis att komma med tydligen.
Det finns inga bolabb?

UN rejects Russia’s unproven claim of biological weapons activity in Ukraine

The United Nations says it has found no evidence to support allegations made by Russia that Ukraine was operating biowarfare laboratories with support from the United States.
Russia called the meeting of the UN Security Council on Friday to discuss its alleged discovery of 30 biological weapons labs in Ukraine.

The US and Ukraine have both separately rejected these unproven claims.

UN sa att iraq hade biovapen för att rättfärdiga sin invasion, UN gav tummen upp. Iraq hade inga biovapen. Nu när usa anklagas för samma sak med bevis för att man har pysslat med skumma saker så förnekar man det rakt av. UN är en lobby för usa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in