2022-03-12, 05:46
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartInombords
Jag tror en död Putin är en farligare värld.


Knappast..en komplett idiot är vad han är..ännu en liten man med komplex för sin ringa längd och uppenbarliga brist på hjärna
Citera
2022-03-12, 06:56
  #50
Medlem
Tack för länken! Ska gärna titta på den senare.

Igår såg jag ca 30 minuter av en annan föreläsning av John Mearsheimer från 2015. Tänkte då att det borde vara obligatoriskt för alla Zelenskyj-kramare att se den innan de började spamma tråden 24/7 med onyanserat rysshat. De som tror att allt var frid och fröjd fram till februari i år och att ryssar och ukrainare ledde i fredlig broderskap i en välmående demokrati. Ända tills ”dvärgen Putler/Putain med den lilla snoppen” raserade allt, som en blixt från klar himmel.

Men det vill de inte eftersom de redan är fullfjädrade Ukrainaexperter och på förhand har bestämt sig för att den världsberömde professorn givetvis har fel om allt.
Citera
2022-03-12, 07:05
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tombauhaupda
Knappast..en komplett idiot är vad han är..ännu en liten man med komplex för sin ringa längd och uppenbarliga brist på hjärna

Det finns mängder av andra trådar där det inlägget passar bättre. Här kanske vi ska försöka hålla oss till John Mearsheimers föreläsning. Något att tillföra om den?
Citera
2022-03-12, 07:08
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag hade inte tänkt svara på frågan, men kan vi vänligen GE FAN i att jämföra Ryssland med land X i termer av likvärdig storlek BNP eftersom det är ett villospår. Ryssland är:

Världens näst största oljeproducent
Världens näst största naturgasproducent
Världens tredje största veteproducent
Världens fjärde största konstgödselproducent

Energi och mat = förutsättning för allt annat = MAKT.

OK, så de har ett överskott av vissa råvaror och en industrivara? Det enda du förklarar är att Ryssland är helt beroende av att det finns en omvärld som vill köpa vad de har att sälja. Visst, de har säkert så de kan ge gratis bensin och vete och potatis åt hela sitt folk om de ville, men vad fan spelar det för roll när statskassan står tom? Du säger det själv - hela deras ekonomi är beroende av råvaruexport.

De är inte den enda producenten av någon av de där. I dagsläget är t.ex slöseriet och svinnet av både mat och energi i världen enormt. Det kommer på sin höjd bli tufft och folk kommer tänka till innan de tar bilen en extra vända i några år, men världen kommer att anpassa sig och ställa om. Att isolera Ryssland är inte smärtfritt, absolut. Skillnaden är att världsekonomin får sig en lindrig depression och tillväxten saktar in, medan Ryssland hamnar i fullständig misär.

Ditt argument är som att säga "Italien är faktiskt världens största producent av olivolja! Mat = makt"!
Citera
2022-03-12, 07:11
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
Lavrov nämner Mearshimer i slutet av den här presskonferensen. I övrigt en mycket underhållande presskonferens då reportrarna håller en pinsamt låg nivå
https://www.youtube.com/watch?v=_wsOMGRLbHo
Jaha där kom de fram.

Prorysk .

Lavrov är en idiot.
Citera
2022-03-12, 07:12
  #54
Medlem
idjits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
Hur var ett fritt Ukraina ett hot mot Rysslands existens?
Om det hade varit fritt så hade det inte varit ett hot...
Citera
2022-03-12, 07:16
  #55
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Hemskt ledsen, men orkar inte mer Putin propaganda.

Det var lite kul under Sovjet tiden (kalla kriget) att lyssna/se lite kommunist propaganda. Men inte inte så kul just nu... Förlorat sin charm även om det inte kallas kommunist propaganda på samma sätt... jaja trots att Putin verkligen verkligen vill tillbaka till den tiden... Förstatliga företag osv...

Inte lika enkelt för putin att göra det Lenin och senare Stalin gjorde trots hur mycket han än vill. De länder han vill åt just nu har "tyvärr" varit fria lite längre än han vad han önskade. Till och med hunnit alliera sig (ja åtminstone forna Sovjet länder)...

Tycker vi skall kämpa för Ukraina, de låg lite i en limbo och det var inte deras fel. Det var rysslands fel och vårt. Vi har alla skuld för vad som händer nu (NATO har stor skuld, då de möjligen kunde gjort ett undantag för just Ukraina och putin hade aldrig troligen ens funderat på en invasion/attack/krig)

Men när ändå putin tog Krim, så varför inte hjälpa Tyskland och Polen möjligen att ta tillbaka Königsberg och helt enkelt kasta ut den nuvarande ryska befolkningen.

Sedan kan vi hjälpa Japan med Kurilerna, då en del av den japanska ursprungsbefolkningen faktiskt var bosatt där...

Men som putin håller på, kanske detta blir en möjlighet till slut...
Den som gapar över mycket mister ofta hela stycket...

Ja, bra poäng med Königsberg (Kaliningrad). Det är ju Tysklands intressesfär och ett utdrivande av ryssar därifrån vore på sin plats.
Citera
2022-03-12, 07:16
  #56
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Hemskt ledsen, men orkar inte mer Putin propaganda.

Det var lite kul under Sovjet tiden (kalla kriget) att lyssna/se lite kommunist propaganda. Men inte inte så kul just nu... Förlorat sin charm även om det inte kallas kommunist propaganda på samma sätt... jaja trots att Putin verkligen verkligen vill tillbaka till den tiden... Förstatliga företag osv...

Inte lika enkelt för putin att göra det Lenin och senare Stalin gjorde trots hur mycket han än vill. De länder han vill åt just nu har "tyvärr" varit fria lite längre än han vad han önskade. Till och med hunnit alliera sig (ja åtminstone forna Sovjet länder)...

Tycker vi skall kämpa för Ukraina, de låg lite i en limbo och det var inte deras fel. Det var rysslands fel och vårt. Vi har alla skuld för vad som händer nu (NATO har stor skuld, då de möjligen kunde gjort ett undantag för just Ukraina och putin hade aldrig troligen ens funderat på en invasion/attack/krig)

Men när ändå putin tog Krim, så varför inte hjälpa Tyskland och Polen möjligen att ta tillbaka Königsberg och helt enkelt kasta ut den nuvarande ryska befolkningen.

Sedan kan vi hjälpa Japan med Kurilerna, då en del av den japanska ursprungsbefolkningen faktiskt var bosatt där...

Men som putin håller på, kanske detta blir en möjlighet till slut...
Den som gapar över mycket mister ofta hela stycket...

"Vi har alla skuld för det som händer nu".

Nej vi har inte alla skuld för det som händer nu. Jag har ingen skuld i det och förmodligen inte heller du eller någon annan av befolkningen i väst, i NATO-länder eller i Ryssland.

Du kanske menar att våra makthavare samt de dolda makthavarna från storbankerna och de multinationella storföretagen?

Även underrättelsetjänsterna som arbetar i det dolda för helt andra intressen än nationerna de håller till i kan nog ha en viss skuld men att "vi" skulle ha någon skuld, nej.
Citera
2022-03-12, 07:26
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
ja det krävs talang för att sänka sitt eget land på en sådan rekordtid som han gjort. Vad är rubeln värd nu igen?

Ja.
Man kan alltid svara med svar som är väldigt irrelevanta. Det förstår jag.
Det ser jag.

Men det tar inte ifrån Putin rollen som en stark ledare. Och vill du så kan du alltid lyfta fram det negativa.

Men i min värld är han en stark och en väldigt komplett individ.
Citera
2022-03-12, 07:52
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Det säger ju allt om dig!
Stackare……

Som vanligt.
Det är alltid fel på en om man inte tänker ”svenskt”.
Citera
2022-03-12, 07:56
  #59
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartInombords
Som vanligt.
Det är alltid fel på en om man inte tänker ”svenskt”.
Svenskt?

Du har inte märkt att hela världen förutom några få diktatorer anser att Putin är en idiot och ett hot mot världfreden?

Du ligger på samma nivå som Kim un Jong, Assad och Maduro. Grattis!
Citera
2022-03-12, 08:12
  #60
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Här beskriver den världsberömda Professorn John Mearshimer som studerat detta i hela sitt liv, exakt varför journalister och kolumnister i väst har fel om Ukraina-Ryssland kriget och talar dessutom om vad som kommer hända, och varför Ryssland aldrig kommer ge upp detta. Detta är ett existentiellt hot för dem, så de kommer ge allt de har. Även om de förlorar sin arme så kommer de börja använda större och större kanoner och även kärnvapen för att helt platta till Ukraina, vilket är mycket farligare än om de vinner kriget, för då riskerar vi alla att dras in i ett ovinnbart krig. Det bästa som kan hända enligt honom är om Ukraina ger upp, allt annat leder till onödigt lidande och död i ett ovinnbart krig, med en konstant expanderande risk för resten av världen ju längre tid detta drar ut på tiden..

https://youtu.be/T6mw9U62ZJU

Denna gubbe har oftast rätt, har han rätt även denna gång? Här kan du se hur han förutstpådde 5 saker redan 2011 som vi idag kan se att han hade rätt om, bland annat att USA skulle förlora Afghanistankriget https://youtu.be/sKFHe0Y6c_0

Eller tycker du det är värt att "chansa" på att Ryssen förlorar hela sin armé och att Ryssen kommer lugna sig utan att använda större bomber för att göra slut på detta existentiella hot? En dåres chansning, anser jag.

Vem som helst kunde väl förutspå att usa skulle förlora i Afghanistan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in