2022-03-12, 00:56
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Deras ekonomi är i storlek med Spanien eller Italien, kan du tänka dig ett "ovinnbart" krig mot någon av dem?

Jag hade inte tänkt svara på frågan, men kan vi vänligen GE FAN i att jämföra Ryssland med land X i termer av likvärdig storlek BNP eftersom det är ett villospår. Ryssland är:

Världens näst största oljeproducent
Världens näst största naturgasproducent
Världens tredje största veteproducent
Världens fjärde största konstgödselproducent

Energi och mat = förutsättning för allt annat = MAKT.
Citera
2022-03-12, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Vet du inte varför Ryssland krigar i Ukraina? Finns en lång lista med anledningar.

Men vad har Ryssland att vinna på kriget? Bli helt isolerat från västvärlden på ett sätt som liknar Nordkorea?
Citera
2022-03-12, 03:49
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Här beskriver den världsberömda Professorn John Mearshimer som studerat detta i hela sitt liv, exakt varför journalister och kolumnister i väst har fel om Ukraina-Ryssland kriget och talar dessutom om vad som kommer hända, och varför Ryssland aldrig kommer ge upp detta. Detta är ett existentiellt hot för dem, så de kommer ge allt de har. Även om de förlorar sin arme så kommer de börja använda större och större kanoner och även kärnvapen för att helt platta till Ukraina, vilket är mycket farligare än om de vinner kriget, för då riskerar vi alla att dras in i ett ovinnbart krig. Det bästa som kan hända enligt honom är om Ukraina ger upp, allt annat leder till onödigt lidande och död i ett ovinnbart krig, med en konstant expanderande risk för resten av världen ju längre tid detta drar ut på tiden..

https://youtu.be/T6mw9U62ZJU

Denna gubbe har oftast rätt, har han rätt även denna gång? Här kan du se hur han förutstpådde 5 saker redan 2011 som vi idag kan se att han hade rätt om, bland annat att USA skulle förlora Afghanistankriget https://youtu.be/sKFHe0Y6c_0

Eller tycker du det är värt att "chansa" på att Ryssen förlorar hela sin armé och att Ryssen kommer lugna sig utan att använda större bomber för att göra slut på detta existentiella hot? En dåres chansning, anser jag.

Han har fel. Ryssland behöver bara Ukraina av ett skäl, att säkra flanken när Ryssarna går till attack mot andra länder. Ett demokratiskt Ukraina är inget hot mot Ryssland. Däremot är ett demokratiskt Ukraina ett hot mot Putin-regimen.
Citera
2022-03-12, 03:51
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Men vad har Ryssland att vinna på kriget? Bli helt isolerat från västvärlden på ett sätt som liknar Nordkorea?

Ett av anledningarna till kriget är just så att Ryssland kan isolera sig från väst. De vill inte vara del av västvärlden. De har sin egen värld: den s k "ruski mir".
Citera
2022-03-12, 04:32
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
Han har fel. Ryssland behöver bara Ukraina av ett skäl, att säkra flanken när Ryssarna går till attack mot andra länder. Ett demokratiskt Ukraina är inget hot mot Ryssland. Däremot är ett demokratiskt Ukraina ett hot mot Putin-regimen.
Propagandaroll som spottar ur sig 10 inlägg om dagen eller en forskare i internationella relationer.. hmm, vem skall man tro på?
Senast redigerad av BroderDonut 2022-03-12 kl. 04:37.
Citera
2022-03-12, 04:36
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Propagandatroll som spottar ur sig 10 inlägg om dagen eller en forskare i internationella relationer.. hmm, vem skall man tro på.

Well, fanns gott om sådana idioter innan ww2 som försökte blidka Hitlertyskland i tron om att Hitler skulle nöja sig då.

Professorn du hänvisar till är gammal och gamla gubbar brukar snabbt tappa kontakten med verkligeten.
Citera
2022-03-12, 04:40
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
Well, fanns gott om sådana idioter innan ww2 som försökte blidka Hitlertyskland i tron om att Hitler skulle nöja sig då.

Professorn du hänvisar till är gammal och gamla gubbar brukar snabbt tappa kontakten med verkligeten.
Även den dagen då det kanske är sant, så kommer han ha mer kontakt med verkligheten än någon som lever i fantasin.
Citera
2022-03-12, 04:42
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Även den dagen då det kanske är sann, så kommer han ha mer kontakt med verkligheten än någon som lever i fantasin.

Det gubbjäveln lägger fram är inget annat än det klassiska Putinnarrativet. Troligen är hans hjärna lika ömtålig för sådan påverkan av propaganda som andras hjärnor.

Det är bara rent utsagt vidrigt att säga åt ukrainarna att nej, ni får inte ha samma friheter och rättigheter som jag har, bara för att ni bor på fel geografisk position.

Faktum är att majoriteten av ukrainarna vill närma sig väst och vill INTE har något med den gråa, ruttna, äckliga ryska världen att göra mer.

Att då säga åt dem att lägga ner vapnen är fan i mig inget annat än oerhört vidrigt.

JAG UPPMANAR GUBBJÄVELN ATT FLYTTA TILL RYSSLAND OCH LEVA SINA SISTA ÅR DÄR.
Citera
2022-03-12, 04:52
Medlem
BroderDonuts avatar
USA och Ryssland har valt att ha ett (proxy)krig över Ukraina. Ukraina kan i sin tur välja att aktivt delta i detta (proxy)krig, eller så kan de välja neutralitet. Dom flesta som bor här i verkligheten anser att fred är bättre än krig.
Citera
2022-03-12, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Vet du inte varför Ryssland krigar i Ukraina? Finns en lång lista med anledningar.

Finns bara en anledning till att dom invaderade Ukraina,och det är storhetsvansinne hos Putin..samt grav nercissism..en bra Putin är en död Putte..
Citera
2022-03-12, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tombauhaupda
Finns bara en anledning till att dom invaderade Ukraina,och det är storhetsvansinne hos Putin..samt grav nercissism..en bra Putin är en död Putte..

Jag tror en död Putin är en farligare värld.
Citera
2022-03-12, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Lavrov är grym! Reportrarna är som små skolbarn jämfört med Lavrov. Jag undrar vilken IQ han har? Måste vara nånstans 150+ kan jag tänka mig så mycket fakta som han har i huvudet. Han håller sig verkligen underrättad om allt. Jag förstår varför Putin behåller honom.

Lavrov är en komplett idiot,som alla ryssar och skulle snarast sluta sina dagar som Benito
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in