Citat:
Ursprungligen postat av
TheShadowMaster
Snacka om att han Andreas inte kommer få en så lätt sista tid på anstalt då de finns en rätt så generell regel om att man inte får sprida vidare information man får av sina medintagna, ”golare har inga polare” osv.
Så hur kan Andreas ha fått tag på research och information till sin bok? Kanske via Tomas Bodströms bok Bodenfallet, eller via dokumentär serier såsom I Huvudet på en Mördare. Finns de något sätt att bekräfta att de ens suttit på samma avd, och om de nu gjorde de och kJ nu faktiskt erkänt; Varför stämmer inte händelseförloppet då in mer på rättsläkarens utlåtande? Varför skriver han att det var ett kort dödsförlopp när rättsläkaren utgav att dödsförloppet var utdraget?
Jag skall svara så gott jag kan...och jag tar inte ställning åt något håll, då jag tycker att de båda är kompletta galningar...
1. Han nämner aldrig K.J vid namn, utan beskriver honom som "lång man med fjunig mustasch", "svensk grabb", "dialekt präglad av fjällandskapets öppna vidder", "intresse av bilar, snöskotrar och jakt", "berättar att han hade boendestödjare i hemmet som hjälpte honom med städning" (också beskriver han brottet och hur det skulle ha gått till).
2. Kapitlet handlar i princip om att K.J sa till ALLA inne på anstalten att han var oskyldigt dömd. Men att han helt plötsligt berättade för Andreas Johansson under en promenad på rastgården. Så detta handlar ju inte om en hemlighet som alla inne på anstalten visste och höll tyst om. Dessutom sitter Andreas Johansson idag på en betydligt lugnare (klass 2)anstalt, så jag tror nog han kan vara ganska trygg ändå.
3. Absolut kan han ha fått research från Thomas Bodströms bok, för han nämner t.o.m den boken i kapitlet. Men detta rör sig verkligen inte om en "djärv bok" som vill komma med avslöjanden eller dramatik. Detta är en bok, med korta kapitel, om betraktelser från ett högsäkerhetsfängelse. Som exempel kan jag nämna att kapitlen t ex handlar om hur en trött fotbollsmatch i gymnastiksalen går till, ett annat kapitel handlar om att många intagna skyller sitt beteende på sin diagnos, ett annat om att många inne på anstalterna är hypokondriker, ett annat om att många intagna tror sig kunna/veta allt och att det inte finns något ställe där man "killgissar" mer än på en anstalt. Jag tycker snarare det känns som att jag läser en blogg, än en bok, när jag läser den. Så jag har svårt att se att han skulle göra research på fallet, för att sedan hitta på och beljuga någon annan. Det känns liksom malplacerat i denna typ av bok...
Ett tips är att provläsa boken, så förstår du nog vad jag menar:
https://insurgent.se/provl-s-burf-glar
4. Dom satt ihop (/måste ha suttit ihop) på riksintaget på Kumla-anstalten eftersom Högsta Domstolen, i juni 2014, avslog både Kristoffer Johanssons och Andreas Johanssons överklagan - Vilket betyder att dom kommit till Kumla ungefär samtidigt.