2022-03-11, 21:15
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Kowalczyk vann sprinten innan OS 2010 med en jävla massa före Ida. Också Emil vann stort.
Tio nationer topp tio kan inte ha hänt så många gånger?
Det var väl något kortare bana den gången än när Falla vann?
Citera
2022-03-11, 21:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ja kanske är det så. Annars är ju verkligen ett hemma-SM i Piteå lagom avtackningsvänligt.

Jag kan ju verkligen inte se vad som skulle få henne att fortsätta. Det kan nog ingen. För någon säsong sen tror jag det var att hon inte ville sluta efter en dålig säsong och möjligheten att fortsätta ingå i ett guldvinnande stafettlag, numera är jag mer osäker vad som driver henne. Hon har nu åkt en hel, frisk, säsong utan höjdpunkter.

I artikeln du länkade till fastnar jag främst på:
– Jag tror inte att det är rätt väg att gå, om jag vill ha bra prestationer och en go känsla, att gå in för mycket i grubblerier och beslut, säger Kalla till SVT Sport.

– Det är helt klart hur stor motivationen är och sen också vilka utvecklingsmöjligheter jag ser att jag har.
Jag tror att hon fortfarande hyser en stor förhoppning om att ingå i ett guldvinnande stafettlag till VM 2023. Kniper hon en individuell medalj på SM så är jag tämligen säker på att hon flaggar upp för en ny säsong.

Citat:
Diskutabelt tror jag Kalla kommer tjäna ännu mer när hon lägger av, när hon på heltid kan jobba med sitt varumärke. Såsom Anna & Emil.

Jag tillhör dock inte skaran som beordrar åkare att lägga av. Hon får gärna fortsätta utanför landslaget där jag inte tycker hon ska läggas resurser på längre, om hon tror att hon har mer i sig.

Här är jag lite osäker på vad du menar med »varumärke«. Hon är ju inte på långa vägar lika kommunikativt skicklig som Anna & Emil. Naturligtvis kommer hon ju att få vara med i lekprogrammen som Mästarnas mästare och Superstar, men som sagt det är ju snarare inbundenhet än utåtriktning som skapat hennes image.
Citera
2022-03-11, 21:25
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det bör ju hållas i minnet att Sundlings lopp när hon föll och skadade tummen lovade väldigt mycket. Det kan ju alltid spekuleras i tappad form, men det vore ju lite märkligt att påstå att skadan var till hennes fördel.

Jag tyckte att det var rätt uppenbart att jag menade att Sundlings formkurva på grund av skadan ser annorlunda ut nu i slutet av säsongen är för många andra som börjar bli slutkörda. Det var naturligtvis till nackdel för henne där och då att hon missade en stor del av säsongen inklusive chansen att vinna sprintcupen, men det ändrade säsongsupplägg det innebar kan däremot vara en fördel i nuläget gentemot konkurrenterna.
Citera
2022-03-11, 21:29
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det bör ju hållas i minnet att Sundlings lopp när hon föll och skadade tummen lovade väldigt mycket. Det kan ju alltid spekuleras i tappad form, men det vore ju lite märkligt att påstå att skadan var till hennes fördel.

Är lite inne på det spåret också. Om Jonna "monster-Jonna" Sundling hade kört hela säsongen så hade vi fått se en sprintcupvinnare med oerhört poängövertag till sprintcuptvåan. Såg precis om sprintsemin + finalen. Jisses! Här har vi en sprinter som äter upp sin gröt på morgonen och visar en sådan glans i fulländad teknik. Inte ett öga torrt.

Och Jisses vad dåliga finskorna är utför.
Kern går från klarhet till klarhet, underskattningsstämpel kanske?
Var någon som hävdade att Johanna varit rapp i vinter, tycker det ser förhållandevist segt ut.
Citera
2022-03-11, 21:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag tyckte att det var rätt uppenbart att jag menade att Sundlings formkurva på grund av skadan ser annorlunda ut nu i slutet av säsongen är för många andra som börjar bli slutkörda. Det var naturligtvis till nackdel för henne där och då att hon missade en stor del av säsongen inklusive chansen att vinna sprintcupen, men det ändrade säsongsupplägg det innebar kan däremot vara en fördel i nuläget gentemot konkurrenterna.

Fast du vet inte hur det hade sett ut och hur hon disponerat säsongen skadefri. Du bör ju betänka att hon precis som övriga åkte OS så den urladdningen har även hon.
Citera
2022-03-11, 22:12
Medlem
Intressant med Jouve är väl att det måste vara första gången nån med icke-Europeisk bakgrund vunnit nåt i totala VC.
Citera
2022-03-11, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Intressant med Jouve är väl att det måste vara första gången nån med icke-Europeisk bakgrund vunnit nåt i totala VC.

Vilket land ”kommer” han ifrån?
Citera
2022-03-11, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Vilket land ”kommer” han ifrån?
Inte nämnts vad jag vet i fransk media, eller kanske jag som har missat det. Men skulle jag gissa så är troligen hans mamma från franska Karibien, så afrikansk-vit mix.
Citera
2022-03-11, 22:51
Medlem
Sjätte raka hemmasegern i Falun.

16/17 Stina
17/18 Falk (Stina sjuk)
18/19 Stina
19/20 Svahn
20/21 Svahn
21/22 Jonna

Björgen vann 13/14 och VM 2015.
15/16 gick sprinten i Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Kan ju tilläggas att Canmore och Val Mustair brukar kunna vinnas med stora marginaler. Falun däremot brukar vara tajt.

Förutom Svahns segrar har det inte varit speciellt tajt. Falk var överlägsen.
Stina var klart före alla utom Falla båda gångerna. 13/14 var det stora avstånd trots en enklare bansträckning.
Citera
2022-03-11, 23:04
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Det sprintlopp jag kommer att tänka på är när din favorit Falla vann i Canmore 2016. https://medias3.fis-ski.com/pdf/2016/CC/2114/2016CC2114RL.pdf

Dryga 7 sekunders marginal till tvåan, 8,5 till trean och sen hela 18 (!) till fyran. Vill minnas att Falla också kunde slå av rejält (medan tvåan och trean hade en uppgörelse om andraplatsen antar jag, även om jag inte riktigt minns det). Med det sagt var ju åktiden längre då och dessutom saknades Stina Nilsson som då var den näst bäste. Så Jonnas lopp idag är mer imponerande i min bok.

edit: Hittade loppet https://www.youtube.com/watch?v=pAibGI9zgMg
Finalen börjar 13.18 in. Får backa lite på det jag skrev ovan, det var snarare så att Jacobsen på andra plats slog av mer än Falla på upploppet (hon körde hela vägen). Därmed stärker det att Sundling idag var mer överlägsen. Dock hyfsat imponerande av Falla ändå mtp att Östberg fortfarande är mer eller mindre i rygg så sent som 2:30 in i finalen...

När det gäller fristil kan Kikkan Randall nämnas, som vann totalt överlägset i Val Müstair 2013. Lite större segermarginal i finalen än Jonna, dock var marginalen i kvalet klart mindre. http://medias1.fis-ski.com/pdf/2013/CC/3081/2013CC3081RL.pdf

FIS har en bra statistiksida för största segermarginaler men tyvärr är den väldigt bristfällig just för sprint. Jag gissar att det i sprintens barndom kan ha funnits fler exempel på stora segermarginaler men det var före min tid så det kan andra bättre.
Citera
2022-03-11, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Förutom Svahns segrar har det inte varit speciellt tajt. Falk var överlägsen.
Stina var klart före alla utom Falla båda gångerna. 13/14 var det stora avstånd trots en enklare bansträckning.
Beror väl på hur du definierar tajt. I Canmore och Val Mustair är 5 sekunder inget konstigt men de exempel på stora avstånd du nämnde är ju snarare 2 sekunder. Idag var det väl iofs ett före som ska ge större utslag.
Citera
2022-03-11, 23:28
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Förvånande att inte Kalla tänker bestämma sig om framtiden, åtminstone inte officiellt, innan hela säsongen är klar.

https://www.svt.se/sport/langdskidor/darfor-drojer-kallas-besked-om-framtiden
Undra om hon gjort syreupptagningstest på senare tid. Har den förändrats sedan covidinfektionen?
De borde märkt det även under träningstest iofs tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av katw
Pengar, stöttande ord på sociala medier och bland allmänheten. Hon går ju hem i "de breda folklagren".
Man kan vara obekväm med att sluta, en rädsla med visst fog. För många elitidrottare blir deras liv aldrig lika meningsfullt igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in