2022-03-11, 20:52
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Rysslands syn på EU+NATO som en antirysk koalition har om något bekräftats. Även låtsasneutrala länder har slutit upp.

Hur moraliskt fel det än må vara så är attacken på Ukraina uppenbart den enda möjligheten att undvika ännu mer EU/NATO på Rysslands gräns.

Ryssland borde insett att deras tid som supermakt var över när Sovjet imploderade och accepterat att den tiden aldrig kommer tillbaka. Det enda som just nu förhindrar att väst fullkomligen krossar Ryssland är deras kärnvapen, inget annat. De är inte en ekonomisk, politisk eller militär stormakt och kommer aldrig bli. Det kommer ju sättas upp en ny "mur" mot Ryssland som kommer bli extremt hårt bevakad av NATO.
Citera
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Dom där används nog bara i propagandasyfte. Kan aldrig tänka mig att dom åker utanför Syriens gränser.
Vad tyckte du när du såg dessa apor med sin bla bla bla språk med ryska flaggor och ett Z?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ertequsqurttalad
Jag snappade up det på bbc news.

Russia offers Middle East fighters '$400 a week' to join Ukraine war
https://asia.nikkei.com/Politics/Ukraine-war/Russia-offers-Middle-East-fighters-400-a-week-to-join-Ukraine-war

Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Jag säger inte att det är sannolikt men möjligt om dödandet av civila går helt överstyr. Säkerhetszon för civila.. etc

Före WW2 låg både Lviv och Ternopil i Polen, så även Brest och Pisk som ligger i Vitryssland nu. Vitryssland fanns inte på kartan ens. Om vi ändå ska rita om gränserna..

Och polackerna måste vara ett av få folk som blivit piskade i 2 världskrig. Samtidigt som deras territorium växt. För att svara på din fråga direkt så fanns inte polen under första världskriget. Däremot har polackerna fått växa till sig mkt på tyskarnas bekostnad, de har slaviserat alla tyska städer och bytt namn på dem så de ska låta slaviska och i princip raderat bort nästan allt det tyska. Så rita gärna om gränserna men då kommer du få ett Polen som blir mkt mindre och förflyttad österut så att de hamnar närmare storebror Ryssland.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Jag menar att inga civila ska dö, men tror att människor glömmer hur krig vart genom tiderna.

Inget är glömt så du kan lägga av med ditt meningslösa whataboutism.
Citera
2022-03-11, 20:53
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
Det enda jag ser utav elitsoldater i krig är när bilderna cirklas ut på deras sargade kroppar, lul

Jo, andra dyker sällan upp i media.

Nä, men jag är säker på att strid i Libyen inte är annorlunda jämfört med att storma en ukrainsk storstad...

De fixar det här lätt.

En överlägsen taktik jag har sett många gånger är att gå ut på gatan och skjuta ett mag från höften.

Ukrainarna kan nog inte försvara sig mot det.
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Och du är inkompetent.
Ryssland har sålt miljoner av fat olja varje dag de senaste åren, utöver gas och allt annat och du tror att de är fattiga..
(bytte dem till de)
Fast dessa pengar har ju inte kommit landet till del, de har stannat i skurkarnas fickor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Deras BNP låg ungefär på Spaniens nivå... FÖRE kriget. Spanien har en befolkning som är lite större än Ukraina, drygt 45 miljoner. Ryssland har ca 140 miljoner invånare... så är Ryssland ett rikt land? NEJ. Men men de naturresurser de har borde de vara det, men mongol-oiderna har lyckats misslyckas ändå.

Det är för att du inte förstår dig på nationalekonomi.
Rysslands ekonomi kan inte jämföras med Rysslands då västvärldens ekonomi bygger på låga räntor vilket innebär att BNP är hög men med massiva skulder.

Ryssland har inte höga lån, utan man växer organist.
BNP är lägre men utan skulder.

Rysslands ekonomi är uppbyggd för krig och sanktioner.
Citera
2022-03-11, 20:54
Medlem
Frickys avatar
Ryska högt uppsatta tjänstemän kände inte till Vladimir Putins krigsplaner och hade inte räknat med det ekonomiska kaos som landet nu hamnat i, uppger källor för oberoende Meduza.

– Att avgå nu likställs med att fly. Och för flykt skulle de skjuta dig, säger en källa nära regeringen.

https://www.expressen.se/nyheter/putins-tjansteman-chockade-vagar-inte-hoppa-av-nu/
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Filma inte dina egna styrkor. Filma gärna ryssarna. Kortfattat.

Eller snarare: Filma bara dom egna styrkornas framgångar samt ryssarnas förluster / motgångar. Tyvärr tror jag inte att anmodan såg ut så. Om inte, så borde Zelenskyj ändra på det. ”Bilden”, rätt använd, är ett effektivt vapen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ryssen överlag är fattiga mina vänner utanför Moskva får spara hela året för att ha råd köpa en platt tv och då är den långt billigare i Ryssland än vad den är i väst.

Har aldrig hävdat att ryssarna är rika, sa att Ryssland, som land sitter på mkt kapital.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Stora förluster för Ukraina utanför Kiev idag:
Citat:
Fresh information from the field: heavy losses of the Armed Forces of Ukraine in the suburbs of Kiev

Recently, units of the Armed Forces of Ukraine arrived in the village of Peregudy in the Boryspil district of the Kiev region, along with a large amount of equipment. Today at 12 noon, they were hit by a ballistic missile, as a result of which the enemy suffered heavy losses . After the explosion, 7 ambulances drove up to the place of deployment. Naturally, Ukrainian propaganda does not report on the losses, so as not to demoralize the military personnel defending Kiev.
The footage of the destruction of positions of the Armed Forces of Ukraine was recorded by means of objective control and should be published soon.
https://t.me/boris_rozhin/31088

Vi får se när bilderna dyker upp.
Citera
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag får känslan dom är bättre på att skrika hyllningar än att strida i Ukraina.

Ja, är dock inte orolig. Enligt en fågel som viska i mitt öra har flera från franska främlingslegionen åkt ner. De är duktiga i strider.

https://omni.se/franska-soldater-ansluter-till-ukraina-vi-vet-hur-man-besegrar-fienden/a/x8WWKl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in