Citat:
Ursprungligen postat av
Bankkonsulten
https://omni.se/sd-vill-ha-asylstopp-for-alla-utom-ukrainare/a/v5PAjp
Jag tror ovan är den strategiskt bäst lösningen. Speciellt om alla uppehållstillstånd bara är tillfälliga. För det kommer bli fred i Ukraina förr eller senare och då kan de återvända hem igen. Att totalt säga nej till flyktingar från Ukraina hade skadat SD hårt då även SD väljare vill ta emot ukrainare. Även många som röstar på AFS vill ta emot ukrainare.
Jag tror snarare att flyktingarna från Ukraina kan gynna Sveriges invandringspolitik på längre sikt då vi faktiskt pratar nu om just närhetsprinciper och olika typer av invandring. Det blir uppenbart även för de mer obrydda att det finns olika typer av flyktingar och att det var mycket som var fel med flyktingarna som kom 2012-2016.
Kommer inte alls att gynna SD. De kommer att hamna i knepiga frågeställningar med rasistiska undertoner. Stort misstag.
Då jag också faktiskt har professionell kunskap om branschen kan jag också säga att ukrainarna kommer vara lika svårintegrerade som alla andra. Vi har inte helt plötsligt fler bostäder, fler jobb och barnbidrag och änkepensioner måste betalas ut.
Högutbildade? Glöm det. De har redan stuckit från Ukraina sedan länge och inte till Sverige. Våra pull-factors ligger kvar och inte kommer alla babushkor återvända när detta lägger sig. Inte heller alla barnfamiljer. Varför skulle de det? I Sverige får de en tillvaro de inte kunnat drömma om.
Missunnar jag ukrainarna detta? Nej, återigen tömmer vi ett land på humankapital som de såväl kommer att behöva i framtiden.
Det kommer också bli slitningar med den svenska befolkningen. Ukrainarna och de från andra liknande regioner brukar inte nöja sig med vad som helst heller. De kommer att kräva en viss standard. Fråga kanadensarna. De har tagit emot massor av dem.
Som sagt, jag har haft god insyn i integrationsfabriken under många år så jag vet vad jag talar om. Det här kommer att göra det mycket jobbigt för SD och kommer garanterat att visa sig i valet i höst och i framtida opinionsundersökningar. Saken blir inte bättre av att de verkar vara fullständigt renons när det gäller förståelse för de mekanismer som skapar flyktingvågor med sina övriga ställningstagande i Ukrainafrågan.