2022-03-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Finns risk för att SD kan minska mer nu när man svänger ang Nato-frågan. Många SD-väljare som knorrar ang detta.

Vad jag sett i olika mätningar så är SD-väljarna positiva till Nato numera.

Mest positiva till Nato är de borgerliga partierna + SD.

https://novus.se/wp-content/uploads/2022/02/rapportnovusnato20220225-1.pdf
Citera
2022-03-11, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det som kommer att straffa sig är att man har kastat ut barnet med badvattnet.

Trodde aldrig att jag skulle få se SD som flyktingvurmare.

https://omni.se/sd-vill-ha-asylstopp-for-alla-utom-ukrainare/a/v5PAjp
Citat:
SD vill se ett stopp för alla asylsökande som inte är ukrainska medborgare. Det rapporterar TT. I ett kort perspektiv handlar det om att ge kvinnor och barn skydd, säger Jimmie Åkesson till nyhetsbyrån.

– Vår kapacitet är låg och vi kanske inte borde ta hela den potentiella tänkta kvoten eftersom vi har tagit en betydligt större andel tidigare och det har skapat de problem vi har, säger han.

Inför partiets valkonferens i helgen har SD-ledningen, det verkställande utskottet, föreslagit ett uttalande angående flyktingläget.

”Verkställande utskottets bedömning är att de som nu söker tillflykt från Putins aggression generellt är särskilt skyddsvärda i förhållande till andra migrantgrupper som kommer till Sverige”, står det där.

Jag tror ovan är den strategiskt bäst lösningen. Speciellt om alla uppehållstillstånd bara är tillfälliga. För det kommer bli fred i Ukraina förr eller senare och då kan de återvända hem igen. Att totalt säga nej till flyktingar från Ukraina hade skadat SD hårt då även SD väljare vill ta emot ukrainare. Även många som röstar på AFS vill ta emot ukrainare.

Jag tror snarare att flyktingarna från Ukraina kan gynna Sveriges invandringspolitik på längre sikt då vi faktiskt pratar nu om just närhetsprinciper och olika typer av invandring. Det blir uppenbart även för de mer obrydda att det finns olika typer av flyktingar och att det var mycket som var fel med flyktingarna som kom 2012-2016.
Citera
2022-03-11, 13:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten

Jag tror ovan är den strategiskt bäst lösningen. Speciellt om alla uppehållstillstånd bara är tillfälliga. För det kommer bli fred i Ukraina förr eller senare och då kan de återvända hem igen. Att totalt säga nej till flyktingar från Ukraina hade skadat SD hårt då även SD väljare vill ta emot ukrainare. Även många som röstar på AFS vill ta emot ukrainare.

Jag tror snarare att flyktingarna från Ukraina kan gynna Sveriges invandringspolitik på längre sikt då vi faktiskt pratar nu om just närhetsprinciper och olika typer av invandring. Det blir uppenbart även för de mer obrydda att det finns olika typer av flyktingar och att det var mycket som var fel med flyktingarna som kom 2012-2016.
Kommer inte alls att gynna SD. De kommer att hamna i knepiga frågeställningar med rasistiska undertoner. Stort misstag.

Då jag också faktiskt har professionell kunskap om branschen kan jag också säga att ukrainarna kommer vara lika svårintegrerade som alla andra. Vi har inte helt plötsligt fler bostäder, fler jobb och barnbidrag och änkepensioner måste betalas ut.

Högutbildade? Glöm det. De har redan stuckit från Ukraina sedan länge och inte till Sverige. Våra pull-factors ligger kvar och inte kommer alla babushkor återvända när detta lägger sig. Inte heller alla barnfamiljer. Varför skulle de det? I Sverige får de en tillvaro de inte kunnat drömma om.

Missunnar jag ukrainarna detta? Nej, återigen tömmer vi ett land på humankapital som de såväl kommer att behöva i framtiden.

Det kommer också bli slitningar med den svenska befolkningen. Ukrainarna och de från andra liknande regioner brukar inte nöja sig med vad som helst heller. De kommer att kräva en viss standard. Fråga kanadensarna. De har tagit emot massor av dem.

Som sagt, jag har haft god insyn i integrationsfabriken under många år så jag vet vad jag talar om. Det här kommer att göra det mycket jobbigt för SD och kommer garanterat att visa sig i valet i höst och i framtida opinionsundersökningar. Saken blir inte bättre av att de verkar vara fullständigt renons när det gäller förståelse för de mekanismer som skapar flyktingvågor med sina övriga ställningstagande i Ukrainafrågan.
Citera
2022-03-11, 14:10
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Eller så tycker inte majoriteten av deras väljare att bensinpriset är viktigaste frågan.
Nej absolut, det är ingen stor fråga för mig heller. Jag tänker väl lite att den traditionella arbetaren knappast fått de bättre de senaste åren. Men nu är ju inte dom S kärnväljare längre.
Det är ju inte så att det kommit några fantastiska nyheter som bör stärka S som parti förutom kriget nu då.

Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
C+V är överens om att prio 1 är att SD ska stängas ute och att vi ska fortsätta förstöra Sverige genom att fylla på med ännu fler arbetslösa araber och afrikaner. Övriga frågor är detaljer som de alltid kan kompromissa och komma överens om.

Vi såg i höstas att så inte är fallet då C la ner sina röster o släppte fram en budget dom haft inflytande över.
Visst kommer Annie inte släppa fram en regering som kräver SDs stöd. Men budget har hon inga problem med.
Jag tror inte S kommer vilja regera på en hel högerbudget de kommande åren.
Så V och C måste sätta sig ner och förhandla fram Sveriges finanser.
Citera
2022-03-11, 14:10
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
SD gynnas av allt. Precis allt. Ja, även fast t.ex. mätningarna visar att Magdalena krossar rivalerna i förtroendeligan så är det Jimmie som går bäst. Fascinerande, minst sagt.

Nå, Sverigevännerna ser kanske en öppning i och med flyktingkrisen, men det förutsätter i så fall att de klarar av att behärska sig lite. Och det vill säga att man inte går igång som nu när var och varannan sverigevän ska bedyra sin kärlek för nationalisten Putin. Förstår att det blir svårt för er. Riktigt, riktigt svårt. Men ni måste. För lyckas ni ej tona ner flyktingföraktet framgent då vi har krigsoffer i varje kommun, i varje gympasal, i varje skolmatsal, så tror jag det kommer straffa sig.

Migrationsverket bedömer i ett huvudscenario att 76 000 flyktingar kommer söka sig till Sverige. I det lägst räknade scenariet antas 27 000 flyktingar komma hit, i det högst räknade 212 000.

I ett huvudscenario skulle Sverige klara av att erbjuda 40 500 boplatser fram till juni. Men att få fram 168 000 boplatser till flyktingar, som i det högst räknade scenariet hade inte gått, utan då hade Migrationsverket behövt hjälp.
Citera
2022-03-11, 14:16
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten

Självklart kommer den rådande situationen ställa principerna för flyktingmottagande i ett nytt ljus. Eller inte nytt egentligen för denna ordning har gällt på pappret hela tiden men som bland annat Sverige har satt ur spel genom att tillåta en massinvandring av i huvudsak unga män från mycket avlägsna länder och ännu avlägsnare kulturer. När vi nu redan har fyllt landet med manliga ynkryggar och kriminellt pack som lämnat kvinnor och barn hemma har vi naturligtvis påtagligt mindre resurser att ta emot faktiska kvinnor och barn från en konflikt om än inte i omedelbar närhet så från närområdet.
Citera
2022-03-11, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Aftonbladet/Demoskops senaste mätning utförd mellan 1-9 mars, 2175 personer tillfrågades

S 32,4% (+4,2)
V 7,4% (-2,6)
MP 2,9% (+0.1)

C 7,5% (-0,4)
L 2,2% (-1,0)

SD 17,7% (- 1,7)

M 22,1% (+-0)
KD 6,5% (+0,9)

Övriga 1,6% (+0,4)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/ALg6qE/lena-mellin-om-socialdemokraternas-lyft-gynnas-av-krisen

Min kommentar till det hela är att förtroendet för Magda är stort, S är regeringsparti som kör solo numera och vi har ett pågående krig så man sluter upp runt regeringen. Uppgången förvånar mig inte även om den är kanske lite större än jag trodde.

Däremot så förvånar det mig att förutom C, MP, L så är det även V som nu tappar många väljare. Är det så att väljarna inser att småpartierna är mest problem för att bilda en stabil regering och därför istället röstar direkt på S istället för indirekt via småpartierna i rödgröna blocket? Isåfall är det en riktigt dålig nyhet för småpartierna.

KD är undantaget och vet inte riktigt varför. Kanske hänger ihop med att SD också minskar och då tittar de på alternativen, varvid KD är ett. SD minskar och man kan nog ana att det är några sossar som flyttar sig mellan de två partierna.

Därmed är det faktiskt intressant notera att M står helt still.

Det ger att dynamiken i politiken nu är mellan S och SD, jag tror att vi får se politiska konsekvenser av det och att framtida samarbete mellan S+SD blir accepterat. Speciellt om vi får enpartiregeringar framöver som måste samarbeta med flera partier i riksdagen för att få majoritet i specifika frågor.
Citera
2022-03-11, 14:27
Medlem
oresundsbroens avatar
Hur kan folk fortfarande lita på opinionsundersökningar och dra en massa slutsatser?

Om man på riktigt tror att SD i valet 2022 kommer öka med 0,2 procentenheter så är man bränd i skallen.

Om man på riktigt tror att S kommer få 30+ i valet så är man också bränd i skallen.

Tror demoskop på allvar med sin lilla webbpanel att SD sedan valet 2018 dels inte behållit sin kärnväljare och dels inte lockat fler väljare än 0,2 procent?

SD kommer få minst 20 procent. S kommer inte få mer än 28 procent. MP och L kommer åka ut.

M, KD, SD kommer få majoritet.

Opinionsundersökningar är störtlöjliga. Innan valet 2018 skulle tydligen KD åka ut med 2 procent men dom fick istället 6 procent. M skulle få 16 procent men dom fick 20 procent.

Tror ni människor på allvar tänker "oh shit nu har vi ett krig i Ukraina, vi har en pandemi, nu lämnar jag SD som jag röstat på pga invandringspolitiken och kriminalpolitiken och röstar på S för att jag ska känna mig trygg hos ett statsbärande parti vid kriser". ???
Senast redigerad av oresundsbroen 2022-03-11 kl. 14:31.
Citera
2022-03-11, 14:32
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
SD gynnas av allt. Precis allt. Ja, även fast t.ex. mätningarna visar att Magdalena krossar rivalerna i förtroendeligan så är det Jimmie som går bäst. Fascinerande, minst sagt.

Nå, Sverigevännerna ser kanske en öppning i och med flyktingkrisen, men det förutsätter i så fall att de klarar av att behärska sig lite. Och det vill säga att man inte går igång som nu när var och varannan sverigevän ska bedyra sin kärlek för nationalisten Putin. Förstår att det blir svårt för er. Riktigt, riktigt svårt. Men ni måste. För lyckas ni ej tona ner flyktingföraktet framgent då vi har krigsoffer i varje kommun, i varje gympasal, i varje skolmatsal, så tror jag det kommer straffa sig.

Migrationsverket bedömer i ett huvudscenario att 76 000 flyktingar kommer söka sig till Sverige. I det lägst räknade scenariet antas 27 000 flyktingar komma hit, i det högst räknade 212 000.

I ett huvudscenario skulle Sverige klara av att erbjuda 40 500 boplatser fram till juni. Men att få fram 168 000 boplatser till flyktingar, som i det högst räknade scenariet hade inte gått, utan då hade Migrationsverket behövt hjälp.
Vadå kärlek för Putin ditt jävla stolpskott. De som vanligen vurmar för Putin är antingen vänsterextremister, nazister, vanemässiga USA-hatare, Serber, Kineser eller de som gillar Ryssland av kulturella skäl. Jag känner ingen SD sympatisör som vurmar för Putin.

De flesta SD:are inklusive mig själv förespråkar närhetsprinciper i allt eventuellt flyktingmottagande. Ju närmare en väpnad konflikt ett land befinner sig desto större ansvar för flyktingar får man ta. Flyktingmottagandet ska vikas för dem som mest behöver det, skyddslösa kvinnor och barn framförallt som nu sker. Det ska vila på tillfälliga uppehållstillstånd så att de kan återvända när striderna är över. Allt annat är ohållbart.

Det är en stor skillnad mot hur Sveriges flyktingmottagande har fungerat de senaste 30 åren. Vi har tagit emot framförallt unga män som från avlägsna länder och kulturer som många gånger inte har flyktingskäl och de har fått stanna här permanent. Väl här har de i många fall ägnat sig åt grov kriminalitet och grundat kriminella organisationer och klaner. Det har rört sig om ett klientel som inte kan integrera sig i ett västligt samhälle och som borde avvisas från landet snarast. Det ÄR skillnad på folk och folk.
Senast redigerad av Kloss 2022-03-11 kl. 14:34.
Citera
2022-03-11, 14:33
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det ger att dynamiken i politiken nu är mellan S och SD, jag tror att vi får se politiska konsekvenser av det och att framtida samarbete mellan S+SD blir accepterat. Speciellt om vi får enpartiregeringar framöver som måste samarbeta med flera partier i riksdagen för att få majoritet i specifika frågor.
Tror du drömmer lite väl mycket nu. Har förstått att ni gillar göra det. Vilket måste va trevligt, så länge det inte går ut över något annat viktigt i livet förstås.
Olika syn på samarbete med SD i kommunerna

Ekot har frågat de ledande företrädarna i landets kommuner om det finns partier de inte kan tänka sig att bilda majoritet med efter valet. Sverigedemokraterna är det parti som nämns oftast och det är tydligast inom S, V, MP och C där en majoritet aktivt nämner just SD.

Citera
2022-03-11, 14:39
Medlem
Reimers avatar
Men lugn och fin nu, varför hetsar alla upp sig över denna ökning för Socialdemokraterna?

Dels var ju den väntad i och med kriget i Ukraina och dels var den oväntat låg, de har ju inte ens tangerat sitt fiasko (med S,s mått mätt) från 2006 då de fick 34,9% av rösterna.

Jag känner ingen som helst oro än, Magdalenas regeringsunderlag är fortfarande skrivet i stjärnorna, C och V måste enas om den ekonomiska politiken för att S ska kunna fortsätta som regeringsbildare.

Låt elpriser och dieselpriser verka ett litet tag till så kommer nog S,s siffror sjunka igen.
Citera
2022-03-11, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Tror du drömmer lite väl mycket nu. Har förstått att ni gillar göra det. Vilket måste va trevligt, så länge det inte går ut över något annat viktigt i livet förstås.

Kanske är en dröm och förhoppning, men jag drömmer vidare för "ser" ett mycket starkare och mer beslutsamt Sverige när vi har enparti-regeringar som kan samarbeta med andra partier när de är nästan eller helt överens med varandra i sakfrågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in