2022-03-11, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Visst brukar respektive sida i konflikten medvetet överskatta motsåndarens förluster och underskatta egna, men ukrainsk rapportering är så överdriven att den är komisk.

Ukraina ljuger ohämmat om förlusterna precis som man gjorde 2014.
Länka gärna källa.

Annars är de bara trams.
Citera
2022-03-11, 18:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
De ukrainska förlusterna är två stukade tummar och ett fall av nageltrång - enligt ukrainska sanningsministeriet.
Är alla ryska mobiler trasiga eller var är alla bilder på ukrainska förluster?
Idag såg jag 5 st förlorade T-64 i Donbass, sen en bild på tomma p-skott som ryssarna påstod var stort krigsbyte,
Lite tidigare har jag sett gamla lastbilar, en gammal 100 mm pv-pjäs, två gamla rek.pansarfordon från 70 talet, en moderniserad sådan, en handfull förstörda UA strv, några fälthaubitsar och moderna dragbilar. UA har bekräftat två döda Mi-24 piloter.

Det är väldigt magert dokumenterat om nu Ryssland ”vinner” och tar mark.
Citera
2022-03-11, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Tänk er en svensk politiker som skulle säga. Vi ska fan inte gå med i den globalistiska krigshetsarpakten Nato. Vi är rakryggade svenskar med ädla uppsåt. Vi står upp för Norden! Och om ryssen kommer hit åker dom på stryk! Därmed basta!

Jag skulle rösta på den politikern direkt!

Sverige är en mångkultur så folket är väldigt splittrat, tror dom flesta skulle dra vidare från Sverige om ryssen kom!
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
”Like Afghanistan but worse!”

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10600711/Ukraine-war-Guests-Russian-state-TV-invasion-like-Afghanistan-worse.html

Visst känns det märkligt? Jag förstår ju också att en massa ryssar är emot kriget och har förstått att det går dåligt, men att kritiken är så öppen i rysk tv? Kända personer säger vad de tycker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Att Ryssland sammankallade ett möte i FN:s säkerhetsråd kan vara en del av en eventuell falsk flaggincident, enligt Thomas-Greenfield. Ryssland har hävdat, utan att tillhandahålla bevis, att USA är engagerat i "biologisk aktivitet" i Ukraina.

Hoppas vi får reda på hur Rysslands bevisföring mot USA - Ukraina ser ut

https://direkte.vg.no/krig-i-ukraina/news/usa-russland-planlegger-mulig-attentat-med-biologiske-vaapen.qQv31boic?utm_source=vgfront&utm_content=ho vedlopet_row1_pos1

Förmodligen likadan som deras bevis för folkmord i donbass, eller det fascistiska styret i ukraina.....

Får väll hoppas att de som i bägge ovan fallen tillåter oberoende utreda det på plats, så att de stackars västerlänningarna som går på den "klassiska sovjetluringen" får dokumenterat att det bara är deras känslor som finns kvar, när det objektivt avfärdats....
Citera
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det vet vi inte och vi vet inte om Ryssarna överdriver så det blir komiskt. Jag tror mer på amerikanska siffror.
Vad säger amerikanska siffror?
För någon dag gick Zelensky&Co ut och uppgav att tiotusentals ryska soldater hade stupat. Samma dag hade CNN utifrån CIA:s uppskattningar fått de ryska förlusterna till 2000-4000 soldater.

Det ger ett visst perspektiv på Ukrainas trovärdighet.
Citera
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Nej, det var ingen slump att samtliga öststatsländer sprang så fort de kunde mot väst och gjorde allt i sin makt för att ansluta sig till NATO. De visste vad som komma skulle efter att ha levt ett halvt sekel eller mer under brutalt ryskt förtryck. De visste att det inte fanns någon trygghet eller framtid att hämta österut. Det stora misstaget var att man helt släppte Ryssland fritt när muren föll. Man borde ha förvaltat och kontrollerat landet betydligt hårdare eftersom dess befolkning, till skillnad från de flesta andra östländer, är oförmögna att göra det. Men det är för sent nu. Det bästa vi kan göra är att sätta upp muren igen, rusta upp våra försvar och glömma bort att Ryssland existerar.

Visst har Rysslands grannländer upplevt förtryck i historien. Men även ryssar har blivit förtryckta av grannarna. Jag tror det är Sovjetunionen som spökar i östländerna, inte Ryssland per se. Men många förknippar givetvis Ryssland med Sovjetunionen.

De första sovjetiska trupperna som anföll Finland under vinterkriget kom faktiskt från Ukraina. Det var alltså inte ryssar som dog i den finska drivan i början av kriget, utan sovjetiska ukrainare.

Citat:
The 44th Kievskaya of the Red Banner Rifle Division of Nikolay Shchors, or 44th Kievskaya for short, was an elite military formation of the Soviet Union. It was destroyed during the Winter War, after being ordered to help the 163rd Infantry Division break a Finnish siege on the Raate road as part of the Special Rifle Corps 9th Army, together with the 54th Rifle Division.
Citera
2022-03-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Västvärldens media rpporterar vad flera hundra journalister från över 50 länder ser och hör. Västvärlden behöver inte ta ställning, tusentals ögon ser vad som händer och rapporterar det. I Ryssland blir utländska journalister utvisade och landets invånare får numera 15 års fängelse om de uttrycker sig negativt om kriget och Putin. Ryssland är helt genomruttet och tror man på något de säger så är man rätt dum.

Ja det har visat sig när man öppnade arkiv i Ryssland att Sovjet unionen inte alltid ljög. Så det är nog samma sak nu.

Hur som helst förluster är svåra att räkna även om man vill tala sanning. Piloter är väl de mest kända att räkna fel. Stridsvagnsförluster beror ofta på vem som kontroller slagfältet efteråt. Den som retirera har svårare problem.

Jag tycker båda sidor har problem. Då de inte rapporterar egna förluster i någon större omfattning.

Som jag har sagt tidigare litar jag mer på amerikanska siffror

Journalister har nästan lika svårt att veta korrekta förluster som du och jag för man kan inte vara överallt.
Citera
2022-03-11, 18:50
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Otroligt om det stämmer. Ukrainas flygvapen har enligt en US Defense Official kvar 80% av sina stridsflygplan:

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1502328919038517253?s=20&t=sdiFtzq48oLOl3Ag5KMiAQ
Siffran är antagligen något överdriven. Men Ukraina fick ju intell innan invasionen började att Ryssland planerade en överraskningsattack för att ta ut flygvapnet. Dom han flytta det mesta i säkerhet. Sen har dom kört strategiskt, med endast ett fåtal plan åt gången och riktat in sig på specifika mål och snabba operationer.
Citera
2022-03-11, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Otroligt om det stämmer. Ukrainas flygvapen har enligt en US Defense Official kvar 80% av sina stridsflygplan:

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1502328919038517253?s=20&t=sdiFtzq48oLOl3Ag5KMiAQ

Frågan är om det stämmer. Jag ser väldigt lite videos om flyget över Ukraina faktiskt. Kanske är det så att även Ukraina håller tillbaka sitt flyg?
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Nej, det behövs inte, det räcker att de dödar tillräckligt många för att göra ombyggnad oerhört svårt. Hur många det är exakt vet jag inte. Vet du hur man bygger hus?
Om folkmordet blir tillräckligt stort, tror och hoppas jag att stormakter går in med trupp.
Att gå in med trupp och flyg i Ukraina, är inget angrepp på Ryssland, territoriet tillhör Ukraina inte Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Vad säger amerikanska siffror?
För någon dag gick Zelensky&Co ut och uppgav att tiotusentals ryska soldater hade stupat. Samma dag hade CNN utifrån CIA:s uppskattningar fått de ryska förlusterna till 2000-4000 soldater.

Det ger ett visst perspektiv på Ukrainas trovärdighet.
Nej som vanligt false flag.

USA hamnade mitt i mellan Ryssland å Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in