En spanning.
1. Visst går det dåligt för Ryssland, hur kan det komma sig? Är statusen på den ryska armén hela förklaringen? Flygvapnet då? Vad är deras ursäkt?
2. Jag tror inte man ska avfärda de förklaringar som ges för Rysslands fiasko. Men däremot tror jag att det finns en uppenbar omständighet som har enormt stor betydelse som inte närmelsevis får tillräcklig uppmärksamhet.
Det är
USA:s inblandning i kriget på en krigsledningsnivå. Pentagons betydelse.
Lite bakgrund.
3. Det finns alltid en orsak till allting. När Putin sprider Novichuk i Salisbury i England för att mörda Sergei Skripal -- och hans dotter -- på värsta tänkbara sätt, handlar det om oerhört mycket mer än ett mord på en rysk avhoppad spion. Det kostar Ryssland väldigt mycket. Dels i skadestånd, dels i anseende, osv.
Varför gör Putin det? Varför skickar han en sådan oerhört stark signal för att avskräcka ryska spioner?
4. Förklaringen är uppenbar.
Väst har varit alldeles för framgångsrika med att rekrytera ryska spioner.
Har du något belägg för det? Ja, det är exempelvis bara att kika på de amerikanska spioner i Ryssland som utväxlades mot 'the Illigals' 2010, Igor Sutyagin, Sergei Skripal, Gennadi Vasilenko och Alexsandr Zaporozhsky. Alla högra officerare i FSB och dvs. andra myndigheter. Och här rörde det sig om personer som fanns i livet, inte hade skjutits direkt, osv.
Garanterat toppen av ett isberg. Se ex.
https://www.nytimes.com/2010/07/10/world/europe/10spies.html.
Detta är också ett liknande exempel på vad USA erbjuder. Ett Iranskt skepp är på G med olja till Syrien. För att stoppa detta tvekade USA inte en sekund att erbjuda -- 15 MILJONER USD -- till kaptenen på båten om han lämnade över den till USA.
https://www.cbc.ca/news/business/iran-tanker-sanctions-adrian-darya-1.5271649
Hur lyckosamma är CIA när de approcherar en hög chef i FSB och erbjuder hen 15 miljoner dollar för att lämna över lite information? Personen i fråga kanske tjänar ett par tusen dollar i månaden annars. Om CIA lyckats gräva upp något "sockrar" de även säkert erbjudandet med lite utpressning, tackar du nej får frugan redan på att du varit otrogen, vi tipsar FSB om att du brutit mot regler osv osv osv.
5. Följdaktligen kan vi anta att USA har extremt bra "intel" från Ryssland. Biden hade ju stenkoll på att invasionen skulle komma. Man har säkert satt stopp för flertalet actioner genom att breaka dem i realtid.
6. Kriget i Ukraina är ju naturligtvis extremt viktigt i USA.
7. Jag frågar mig därför, hur många tusen människor jobbar dag och natt i USA med att serva Ukrainska armen med information, strategiska råd och andra stridsledningsfunktioner?
Detta är ju naturligtvis en av de viktigaste faktorerna i ett krig. Väldigt många faktorer kräver samverkan mellan olika discipliner i försvarsmakten. Spanning, artelleri, flygvapen, osv osv osv. Hur används resurserna bäst? Hur ska vapen och ammunition distribueras?
Detta är ju en extremt stor uppgift i ett krig med sjukt omfattande informationsflöde, flera hundra tusen soldater på respektive sida, missinformation, logistiska utmaningar osv osv osv.
Min gissning är att det sitter många många tusen människor i USA dag och natt och servar Ukraina på alla sätt man kan. När ett ryskt stridsflyg ska utföra en uppgift i Ukraina tror jag ukrainska luftförsvaret hör talas om det före den ryska piloten som ska utföra uppdraget.