Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-11, 13:37
  #3145
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Se själv på disprepansen mellan värdeingarna före covid och nu. Motiverar verkligen den goda tillväxten detta?

Det är kanske inte börsen som har stigit utan fiat som har fallit när staterna har tryckt så mycket mer fiat.
Citera
2022-03-11, 14:09
  #3146
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
När kommer den där omtalade kraschen jag har hört talas om de senaste tio åren? I dag ligger Stockholmsbörsen på +2.61.
Du kanske sov bort förra veckan och förra månaden.

Stockholmsbörsen följer övriga världen nu. Mars-april är väl årets bästa månader i allmänhet eftersom årets utdelning historiskt kommer då och det pushar upp kurserna med 2-5%. Maj-juni är tvärtom ganska dåliga enligt min erfarenhet. Jag får säkert anledning att titta till den här tråden varje månad hela året.

Otroligt oproffsigt av börsen att först sjunka och sedan stiga. egentligen har ingenting hänt sista veckan, det är bara en lekstuga för rika. 2% på en dag, det är ju en bra utdelning för hela året. Nobody knows anything.
__________________
Senast redigerad av WatchItNow 2022-03-11 kl. 14:11.
Citera
2022-03-11, 15:17
  #3147
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Du kanske sov bort förra veckan och förra månaden.

Stockholmsbörsen följer övriga världen nu. Mars-april är väl årets bästa månader i allmänhet eftersom årets utdelning historiskt kommer då och det pushar upp kurserna med 2-5%. Maj-juni är tvärtom ganska dåliga enligt min erfarenhet. Jag får säkert anledning att titta till den här tråden varje månad hela året.

Otroligt oproffsigt av börsen att först sjunka och sedan stiga. egentligen har ingenting hänt sista veckan, det är bara en lekstuga för rika. 2% på en dag, det är ju en bra utdelning för hela året. Nobody knows anything.

Mina fonder har gått ner mellan 10-15% i år. Det är väl en helt normal svängning och inte en krasch? Jag sitter still i båten även denna gång.
Citera
2022-03-11, 18:03
  #3148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Om vi pratar om att krascha marknaden så pratar vi om FED och ECB. I det här fallet FED.

Sverige är så pass litet att om hela stockholmsbörsen skulle gå till noll skulle det knappt synas i din globalportfölj.
Men FED fegar nog ur med räntehöjningar när konjukturen dyker.
Citera
2022-03-11, 20:30
  #3149
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Tack för tipset på ZIM. De lämna bokslut igår för 2021. Aktien kostar nu $76, för helåret hade de en vinst på över $40 per aktie efter skatt, och i april ska de dela ut $17 i utdelning, de har under 2021 dessutom redan delat ut $4.5 i extra utdelning. Köpte in mig idag på $75. Tack för tipset. Tror du lämna börsen lite väl hastigt. Blir det reset som du fruktar kommer banker pumpa ut pengar/lån för att inte krascha själva. Pengar inflationssäkras bäst på börs eller i realtillgångar, inte på ett bankkonto, men det känner du säkert till.

Haha jo jag har fått enorm fomo gällande ZIM och lagt in en köporder på 77 först idag och sedan 77,5 men ingen gick igenom och ZIM dundrar på och är uppe vid 80 dollar nu...
Tänker tanka så mycket ZIM, SSAB och NHY jag kan kommande veckor, de har i princip gått inverterat mot index, framförallt sen Ukraina kriget bröt ut.
Köpte ett palladium cert idag, Ryssarna står för en stor kaka av marknaden där. Det är dock gambling...
Citera
2022-03-11, 21:58
  #3150
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Haha jo jag har fått enorm fomo gällande ZIM och lagt in en köporder på 77 först idag och sedan 77,5 men ingen gick igenom och ZIM dundrar på och är uppe vid 80 dollar nu...
Tänker tanka så mycket ZIM, SSAB och NHY jag kan kommande veckor, de har i princip gått inverterat mot index, framförallt sen Ukraina kriget bröt ut.
Köpte ett palladium cert idag, Ryssarna står för en stor kaka av marknaden där. Det är dock gambling...

Va fasiken, fick för mig att du kikade på börsen från sidan nu med en pilsner. Är du inne och krigar igen? Välkommen till ZIM-gänget, jag har ett gav på 48,61, hehe. Liten varning dock, ZIM har nu fått väldig uppmärksamhet på nätforum, så det kan pumpas/dumpas, bli volatilt. Den har tidigare gått under radarn hos the Retail army.
Citera
2022-03-11, 23:03
  #3151
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Va fasiken, fick för mig att du kikade på börsen från sidan nu med en pilsner. Är du inne och krigar igen? Välkommen till ZIM-gänget, jag har ett gav på 48,61, hehe. Liten varning dock, ZIM har nu fått väldig uppmärksamhet på nätforum, så det kan pumpas/dumpas, bli volatilt. Den har tidigare gått under radarn hos the Retail army.

Ah ligger till största del likvid fortfarande , tog hem en snabb vinst i början av året men klev av lite tidigt ur några bolag.
Köpte ZIM i höstas (vitard pirat gang), sålde av i januari. Sen dess har jag bara sett den tugga genom alla motstånd uppåt samtidigt som de delat ut fläsk mycket under tiden.
Så tänkte fortsätta gambla lite med frakt, råvaror och cert. I veckan tankat SSAB, NHY, LUG och fomo in i ZIM nu på kvällen. Sprider ut köpen under par veckor fram.
Osäker på gruvjättarna och am stålbolagen just nu, som du kanske vet har jag sålt av CLF och VALE.
ZIM som du skriver har fått mycket uppmärksamhet sista veckan! Absurd rapport. Får se hur kursen reagerar efter utdelningen, men samtidigt har det inte hänt mkt tidigare utdelningar och även de har varit rejäla.
Jag kommer ladda på, nästa vecka blir intressant är det inte Opex och FOMC?
Citera
2022-03-12, 00:54
  #3152
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Ah ligger till största del likvid fortfarande , tog hem en snabb vinst i början av året men klev av lite tidigt ur några bolag.
Köpte ZIM i höstas (vitard pirat gang), sålde av i januari. Sen dess har jag bara sett den tugga genom alla motstånd uppåt samtidigt som de delat ut fläsk mycket under tiden.
Så tänkte fortsätta gambla lite med frakt, råvaror och cert. I veckan tankat SSAB, NHY, LUG och fomo in i ZIM nu på kvällen. Sprider ut köpen under par veckor fram.
Osäker på gruvjättarna och am stålbolagen just nu, som du kanske vet har jag sålt av CLF och VALE.
ZIM som du skriver har fått mycket uppmärksamhet sista veckan! Absurd rapport. Får se hur kursen reagerar efter utdelningen, men samtidigt har det inte hänt mkt tidigare utdelningar och även de har varit rejäla.
Jag kommer ladda på, nästa vecka blir intressant är det inte Opex och FOMC?

Haha, men du gjorde ändå en fin vinst när du klev ur i Jan
Åhå en senior Mafia brother, nice!
Ok, bra, blev orolig att du hade gått och blivit full blown FOMO under rådande osäkra omständigheter med planen att kasta in pengapåsen i en sk YOLO

Ja, och 18:e Mars är det quadrople witching day. Det där med witching day fattar jag dock inte hypen kring nu, verkar inte vara något speciellt att nyttja där. Om du/någon tycker något där, dela gärna med er. Känns som att allt överskuggas av FOMC samt vad Putin hittar på. Vi har dessutom ECB som kommit ur garderoben med höknäsa och pratar om att dra ned stödköp till sommaren, ack denna skenande inflation. Who saw it coming förutom The Bajsis Samt en marknad som reagerar på dagsrubriker. These are mysterious times, så det gäller att watch our asses och hänga med i nyhetsflödet.
Citera
2022-03-12, 01:30
  #3153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Jag har alltid ödmjukhet när det gäller investeringar och påpekar regelbundet att det alltid finns potential för både ned och uppgångar. Inte minst i dessa tider med krig och tidigare covid. Jag förespråkar också diversifiering för att minska specifika risker.

Jag är däremot inte försiktig i min kritik mot personer som försöker lura i andra att de vet hur det ska gå. Om de bara agerar efter det själva är det deras sak, men när de när de försöker lura nybörjare så förtjänar de hård kritik.
Nja jag tror inte att Flickpojken vill förleda utan faktiskt är uppriktig med sina kommentarer. Hur som balanserar jag med mineraler, läkemedel och försvarsaktier samt livsmedel nu mot resten av finans och tillväxt i portföljen. Hur ska det gå?
__________________
Senast redigerad av Truefighter 2022-03-12 kl. 01:40.
Citera
2022-03-12, 07:05
  #3154
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Nja jag tror inte att Flickpojken vill förleda utan faktiskt är uppriktig med sina kommentarer. Hur som balanserar jag med mineraler, läkemedel och försvarsaktier samt livsmedel nu mot resten av finans och tillväxt i portföljen. Hur ska det gå?

Ja det finns olika kategorier av debattörer här, alla baissare vill inte ont, en del tror verkligen på det de själva skriver men lurar ändå nybörjare genom att skapa en ensidig bild.

Diversifiering, dvs. att blanda olika investeringar är generellt sätt bra, det är något som många med fog beskriver som den enda gratis lunchen man kan få som investerare.

Själv har jag ändå undvikit råvaror och följer inte det mycket men det har väl varit bra under denna kris. Om det är bra framöver får framtiden utvisa. Anledningen till att jag undviker råvaror är att jag vill ha något som skapar avkastning vilket t.ex. inte guld gör. Att guld över långa tider bevarar realvärde är inte tillräckligt bra för mig. Däremot har jag i flera år haft en hyfsad position i Ethereum vilket inte varit fel direkt, gäller bara att inte ha för stor andel av portföljen mot hög risk.
Citera
2022-03-12, 10:11
  #3155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Ja det finns olika kategorier av debattörer här, alla baissare vill inte ont, en del tror verkligen på det de själva skriver men lurar ändå nybörjare genom att skapa en ensidig bild.

Diversifiering, dvs. att blanda olika investeringar är generellt sätt bra, det är något som många med fog beskriver som den enda gratis lunchen man kan få som investerare.

Själv har jag ändå undvikit råvaror och följer inte det mycket men det har väl varit bra under denna kris. Om det är bra framöver får framtiden utvisa. Anledningen till att jag undviker råvaror är att jag vill ha något som skapar avkastning vilket t.ex. inte guld gör. Att guld över långa tider bevarar realvärde är inte tillräckligt bra för mig. Däremot har jag i flera år haft en hyfsad position i Ethereum vilket inte varit fel direkt, gäller bara att inte ha för stor andel av portföljen mot hög risk.
Guld har de senaste månaderna gett mig en otroligt fin avkastning som till viss del balanserat upp resten av portföljen (önskar att jag haft mer). Kan bara rekommendera att ha en viss andel av portföljen i fina gruvbolag. Kul för dig att Etherum har blivit bra! Detta visar på betydelsen av diversifiering återigen tycker jag.
__________________
Senast redigerad av Truefighter 2022-03-12 kl. 10:49.
Citera
2022-03-12, 11:00
  #3156
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Guld har de senaste månaderna gett mig en otroligt fin avkastning som till viss del balanserat upp resten av portföljen (önskar att jag haft mer). Kan bara rekommendera att ha en viss andel av portföljen i fina gruvbolag. Kul för dig att Etherum har blivit bra! Detta visar på betydelsen av diversifiering återigen tycker jag.

Ett förtydligande, när jag skrev "Anledningen till att jag undviker råvaror är att jag vill ha något som skapar avkastning vilket t.ex. inte guld gör." så menade jag inte att man inte kan få en värdestegring av guld utan att guld inte producerar något.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback