2022-03-11, 01:34
Medlem
Maggoos avatar
Jag är 57 år och har ätit sömntabletter sedan lumpen. Jag jobbade som DJ och hade sedan mina egna nattklubbar fram tills jag var 46 år då jag bytte karriär och började jobba dagtid som vanligt folk.

Eftersom det blev långa timmar på natten så var det självklart att man gick och käkade någon onyttigt mat på något snabbmatställe vid 4-5 tiden. Naturligtvis kom kilona smygande.

För 3 år sedan var det så illa att jag behövde 6-8 sömntabletter för att somna. Oftast Rohypnol eller Stillnoct. Då tog jag beslutet att söka hjälp hos en Psykolog. Hon satte in kopiösa mängder av olika mediciner som gjorde att jag gradvis kunde minska sömntablettererna. Det tråkiga var alla sjuka bieffekter jag fick. Den värsta var nog att jag gick upp 15 kilo till.

Nu är jag av med alla dessa mediciner men behöver fortfarande 100 mg Seroquel, 2 Stillnoct och en Xanax för att sova. Det kommer jag att få leva med för att sluta helt är i princip omöjligt och det säger Psykologen med.

Nu till problemet. NATTÄTANDET!
Antagligen för att jag åt på nätterna i så många år så blir jag alltid hungrig 30-60 minuter efter att jag tagit sömntabletterna. Det spelar ingen roll om jag ätit mig mätt 1 timme innan. Om jag inte går upp och äter kan jag inte somna även om jag skulle ta 5 sömntabletter till. JAG MÅSTE ÄTA!

I ett sista desperat försök så skriver jag här om någon har något tips på hur jag kan få stopp på det?

Jag väger nu ca 20 kilo för mycket och jag är övertygad om att allt beror på mitt maniska nattätande och det gör det omöjligt att gå ner i vikt.

HJÄLP!
Citera
2022-03-11, 01:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maggoo
Jag är 57 år och har ätit sömntabletter sedan lumpen. Jag jobbade som DJ och hade sedan mina egna nattklubbar fram tills jag var 46 år då jag bytte karriär och började jobba dagtid som vanligt folk.

Eftersom det blev långa timmar på natten så var det självklart att man gick och käkade någon onyttigt mat på något snabbmatställe vid 4-5 tiden. Naturligtvis kom kilona smygande.

För 3 år sedan var det så illa att jag behövde 6-8 sömntabletter för att somna. Oftast Rohypnol eller Stillnoct. Då tog jag beslutet att söka hjälp hos en Psykolog. Hon satte in kopiösa mängder av olika mediciner som gjorde att jag gradvis kunde minska sömntablettererna. Det tråkiga var alla sjuka bieffekter jag fick. Den värsta var nog att jag gick upp 15 kilo till.

Nu är jag av med alla dessa mediciner men behöver fortfarande 100 mg Seroquel, 2 Stillnoct och en Xanax för att sova. Det kommer jag att få leva med för att sluta helt är i princip omöjligt och det säger Psykologen med.

Nu till problemet. NATTÄTANDET!
Antagligen för att jag åt på nätterna i så många år så blir jag alltid hungrig 30-60 minuter efter att jag tagit sömntabletterna. Det spelar ingen roll om jag ätit mig mätt 1 timme innan. Om jag inte går upp och äter kan jag inte somna även om jag skulle ta 5 sömntabletter till. JAG MÅSTE ÄTA!

I ett sista desperat försök så skriver jag här om någon har något tips på hur jag kan få stopp på det?

Jag väger nu ca 20 kilo för mycket och jag är övertygad om att allt beror på mitt maniska nattätande och det gör det omöjligt att gå ner i vikt.

HJÄLP!

Testa med att ha fasta tider för måltider. Typ frukost, lunch, middag och kvällsmat.
Testa också att ha "normala" portioner vid dessa mål. Kvällsmat kan vara typ kl. 22, och sedan äter du inget förrän frukost kanske kl. 7. Oavsett hungerkänslor. Du får tvinga dig till detta, tyvärr.
Du kommer vänja dig, tar ett tag, men sedan är problemet borta.
Citera
2022-03-11, 01:58
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
HJÄLP!

Nej, inte när du ljuger.
Citera
2022-03-11, 12:53
Medlem
Maggoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Nej, inte när du ljuger.

Vad skulle jag ljuga om?
Citera
2022-03-11, 12:59
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Vad skulle jag ljuga om?

Rohypnol finns inte i Sverige och Xanax har du aldrig fått utskrivet i Sverige för man får antingen Xanor eller en generisk Alprazolam. Visst blir många sömniga av Quetiapin men det är ett antipsykotikum. Och på en punkten tror jag dig. Det finns dåliga läkare som skriver ut antipsykotikum för att stimulera sömnen, men mer rimligt vore melatonin (sömnhormon), 100 mg Quetiapin är inte en hög dos men en helt onödig medicin för din del och det finns starka riktlinjer att sluta förskriva om man går upp mer än 10 kg (övervikt) som går att härleda till medicinen och det är absolut ingen sömnmedicin. Byt läkare. Fritt vårdval.
Citera
2022-03-11, 13:38
Medlem
Maggoos avatar
Citat:
Rohypnol finns inte i Sverige och Xanax har du aldrig fått utskrivet i Sverige för man får antingen Xanor eller en generisk Alprazolam. Visst blir många sömniga av Quetiapin men det är ett antipsykotikum. Och på en punkten tror jag dig. Det finns dåliga läkare som skriver ut antipsykotikum för att stimulera sömnen, men mer rimligt vore melatonin (sömnhormon), 100 mg Quetiapin är inte en hög dos men en helt onödig medicin för din del och det finns starka riktlinjer att sluta förskriva om man går upp mer än 10 kg (övervikt) som går att härleda till medicinen och det är absolut ingen sömnmedicin. Byt läkare. Fritt vårdval.

Jag bor inte i Sverige. Här finns Rohypnol under namnet Hipnosedon. Melatonin är inget som biter när man är till and på så höga doser benzo. Jag upplever att Seroquel hjälper lite. Jag kan inte ta högre dos då jag får "restless legs" då.
Citera
2022-03-12, 02:30
Bannlyst
Seroquel har även den vanliga biverkningen viktökning.

Tar du alla vid precis samma tillfälle? Tänker på Stilnocten här… Den bör du inte ta 30-60 min före sänggående. Den ska du ta och gå och lägga dig omedelbart efteråt.

Tar du de andra läkemedlena 30-60 min innan du försöker somna? När kommer hungerskänslorna?

Du tar seroquel och xantax xx min innan du äter en planerad och rimlig mängd långsamma kolhydrater/fiberrik mat, innan du hinner blir hungrig? När du har ätit klart går du och tar stilnoct, precis i anslutning till sänggåendet? Du ska alltså inte gå upp mer för att borsta tänderna eller något utan lägga dig dirkekt! Risken är ju annars att man får en liten kick istället och blir ”knäpp” (kanske äter något mindre nyttigt i större mängd?)

Eller hur brukar du göra? Vilka andra läkemedel har du provat?
Propavan, lergigan, atarax, theralen…?
Citera
2022-03-12, 11:31
Medlem
Maggoos avatar
Citat:
Nej, inte när du ljuger.

Det verkar som om du kan rätt mycket om de olika mediciner jag är slav under och jag skulle uppskatta om du har fler tankar om min situation och kanske vad jag kan / borde göra.

Min Psykolog säger att det är svårare att komma ur ett benzo beroende än Heroin.

Inte för att det rör nattätande men jag missbrukade också Tramadol för att få mer energi under de sista åren. Det var inte så mycket. Kanske 100 mg 1-2 ggr dagligen. Det var inte heller så kul att sluta med.
Citera
2022-03-13, 16:45
Medlem
Jag blev inte hungrig, men hade däremot en bakfullskänsla när jag var i skolan. Funkade inte på mig.
Citera
2022-03-16, 11:29
Medlem
Citat:

Fast melatonin skrivs inte ut längre, har inte gjorts under de senaste två åren och dessutom hade jag quetiapin utskrivet för sömn mellan 2015-2018 i allt mellan 100-400 mg. Det finns snabbverkande och långtidsverkande, när jag fick de långtidsverkande fick jag exakt samma symptom som TS, hungrig som fan. Därför fick jag byta till de snabbverkande ganska direkt som endast höll under natten = hungern försvann. Har du fått det utskrivet?? För du har verkligen noll koll.

Har varit på 8 olika behandlingshem under de åren som jag missbrukade, det fanns de som gick upp 30 kg p.g.a. mediciner. Dessutom har jag träffat ett stort antal läkare och psykiatriker, haft ett antal olika mediciner hit och dit. Du vet inte vad du snackar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in