2022-03-11, 06:48
Medlem
Såg någon annan gårdagens FoF-seminarium om kriget? https://youtu.be/-2drzDqdgtw

Tycker att Jonssons analys verkar vettig.
Citera
2022-03-11, 06:49
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
För alla er barn som skriver "kärnvapenkrig!", "Putin vill återinföra Sovjetunionen!"
Kolla dessa videos där John Mearsheimer, professor i statsvetenskap, förklarar läget.

https://www.youtube.com/watch?v=JrMiSQAGOS4&ab_channel=TheUniversityofChic ago
https://www.youtube.com/watch?v=ppD_bhWODDc&ab_channel=CommitteefortheRepu blic

Tack för länkarna!

Men jag betvivlar att dom mer hejarklacks lika i tråden, kan ta in en genomtänkt och balanserad argumentation kring orsak och verkan gällande nato, ukraina och Ryssland...

Pärlor för svin, misstänker jag det blir...
Citera
2022-03-11, 06:56
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den ukrainska armén har drabbats av enorma förluster allrahelst gällande avancerade vapensystem och fordon.
Ryska vetenskapsmän är på väg för att undersöka och dokumentera de av Ryssland erövrade fordonen och vapnen.

https://mobile.twitter.com/UAWeapons/status/1502014794064347147

Ditt referat av teeeten är så hjärndött så det skulle inte falla mig in att klocka på den.

Hahaha skulle ”vetenskapsmän” åka och dokumentera krigsskador.

Ni proryssar är så jävla sorgliga. Det finns tydliga bilder på ryska tanks som brinner I parti och minut. Antalet ryska soldater som stupat är stort. Men dom är numera mördare av civila och får mindre och mindre sympati från omvärlden. Alla utom några få högljudda rysstroll hatar dem och allt de står för. Ännu mer hatar vi rysstrollen.

Självklart har Ukraina lidit förluster med. Ska man skicka ”vetenskapsmän” för att ta reda på det.
Citera
2022-03-11, 06:59
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuntertMongo
Nej det är ändå ett mindre sannolikt scenario att idioten kan vara kvar. Med tanke på att alla grannar hatar honom så är chansen större att hela ryssland faller i en dominoeffekt. Terroristen kadaverov och pervot lökasjenko är bara "vänner" med putin för att dom inte har några andra och får stryk annars. Så fort som putin visar sig svag kommer dom överge honom. Eller måste, om dom själva ska ha någon chans att fortsätta förtrycka sin egen befolkning som är nära uppror.

Det kan bli den "ryska våren" då rysktalande folk gör uppror sina förtryckare. Något land kanske lyckas ganska bra som Tunisien, andra riskerar bli de ryska motsvarigheterna till Libyen eller andra misslyckade statsbyggen.
Jag tror detta bara är början på något vi inte ens kan föreställa oss hur det ska sluta.
Citera
2022-03-11, 07:00
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
J-jag är säker på att vi kommer att få höra mycket mer om de här biolabben i Ukraina
Jodå, det gläfsas säkert om dem hela tiden i (FB) Konspirationer och alternativa teorier. Du får fortsätta tramsa där istället:
https://edition.cnn.com/2022/03/09/media/biolab-ukraine-russia-qanon-false-conspiracy-theory/index.html
Citat:
Russia and QAnon have the same false conspiracy theory about Ukraine
A new conspiracy theory has become popular among some of the online communities that formed around QAnon - one simultaneously being promoted by the Kremlin as a justification for its invasion of Ukraine. The false claim: the United States is developing bioweapons in Ukraine and Vladimir Putin has stepped in to save the day and destroy the weapons.
Jag är också säker på att där borta fär ni får lite mer respons och gehör för dravlet ni gång på gång upprepar ITT om att Zelenskyy egentligen är en zionistisk nickedocka för den nynazistiska världs-illuminatin, som i sin tur naturligtvis styrs av Der Ewige Jude...
https://foreignpolicy.com/2022/03/10/bioweapons-ukraine-russia-disinformation/
Citat:
How U.S. Bioweapons in Ukraine Became Russia’s New Big Lie
Hur fan ska ni ha det egentligen?

Jag anar att fortsättning, eller bara samma gamla maniska spammande från the usual suspects, tyvärr kommer följa men förhopppningsvis på rätt plats isåfall: (FB) Konspirationer och alternativa teorier eller (FB) Humor.
Citera
2022-03-11, 07:08
Medlem
Massmedias avatar
https://liveuamap.com/ hålls som vanligt utmärkt uppdaterad, och jag brukar slå upp denna på morgonen för att se eventuella lägesförändringar.

Man kan se att under natten har det varit explosioner vid Lutsk flygplats och i staden Dnipro. Satellitbilder visar också att den långa fastkörda kolonnen norr om Kiev har börjat luckras upp.

Vad gäller själva läget i övrigt har inget förändrats under natten. Ryssarna ser fastkörda ut, och den lilla staden Kherson är fortfarande efter 16 dagar den enda som ryssarna har lyckats ta.
Citera
2022-03-11, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
https://liveuamap.com/ hålls som vanligt utmärkt uppdaterad, och jag brukar slå upp denna på morgonen för att se eventuella lägesförändringar.

Man kan se att under natten har det varit explosioner vid Lutsk flygplats och i staden Dnipro. Satellitbilder visar också att den långa fastkörda kolonnen norr om Kiev har börjat luckras upp.

Vad gäller själva läget i övrigt har inget förändrats under natten. Ryssarna ser fastkörda ut, och den lilla staden Kherson är fortfarande efter 16 dagar den enda som ryssarna har lyckats ta.

Har du någon koll på luften?
Har ryssarna flyg nära Polen?
Citera
2022-03-11, 07:16
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Finns ingen som ens tittar.

Area50 är oförmögen att förklara vad det handlar om, och argumentationen är argumentum ad verecundiam. Det blir inte rätt bara för att en snubbe som heter Mearsheimer babblar om något.

Nu babblar inte den gode Mearsheimer, utan han klarlägger den geopolitiska bakgrunden och förklarar uppkomsten av den rådande konflikten i ukraina.

Detta klarar inte du, utan din primära uppgift verkar vara att spy ut dig osammanhängande dravel i parti och minut för att medvetet camouflera de verkliga orsaks sammanhangen i denna sorgliga konflikt!

Area50 förklarar mycket bra sammanhanget i detta proxy krig i ukraina och detta kan man verkligen inte anklaga dig för...
Senast redigerad av naturtvål 2022-03-11 kl. 07:20.
Citera
2022-03-11, 07:17
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Har du någon koll på luften?
Har ryssarna flyg nära Polen?

Ryssland opererar flyg i östra Ukraina och hela vägen till Kiev. Men de har inte luftherravälde än, otroligt nog så får Ukraina fortfarande upp egna jet i luften och en hel del ryska plan blir dessutom nedskjutna från marken av Stingers.

Däremot har jag inte sett någon information om att ryssarna opererar i luften i den västligaste delen av Ukraina.
Citera
2022-03-11, 07:23
Medlem
Torsuss avatar
Ni har säkert sett det här när en konvoj blev attackerad när de försökte gå in i Kiev:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BjEVA9/ryska-forband-i-bakhall-utanfor-kiev-tvingas-vanda

Helt underbart att se när de tvingas vända tillbaka med svansen mellan benen!

Det här tycker jag också är intressant:

Citat:
Anmärkningsvärt är att den ryska kolonnen där fordonen inledningsvis rörde sig med större avstånd emellan sig klumpade ihop sig inne i det samhälle där de besköts. Detta skulle kunna indikera att man överraskats av beskjutningen och att ledningen av förbandet fallerat.

samt:
Citat:
Enligt uppgifter från det ukrainska försvarsdepartementet ska chefen för det aktuella pansarregementet, överste Andrej Zhukov, ha dödats i attacken i Brovary.]

Min egen amatöranalys av detta är: Att anfallet leddes av en överste och inte General antyder att de börjar få brist på kompetenta ledare. Bara rusa rakt på, som en brunstig tjur och gå rätt in i bakhåll!

Och att översten blev dödad....nu kommer antagligen resterande mannar att agera som yra höns. Typiskt ryskt
Citera
2022-03-11, 07:24
Medlem
Nej jag håller med. Vi som håller fria medier högre än diktaturens propagandakanaler är så klart lättlurade idioter.

Nu skriver RT att det ser illa ut för Rysslands finanser. Vad tror ni om det era jon? Fast ni tror ju RT är blockerat....
Citera
2022-03-11, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Ryssland opererar flyg i östra Ukraina och hela vägen till Kiev. Men de har inte luftherravälde än, otroligt nog så får Ukraina fortfarande upp egna jet i luften och en hel del ryska plan blir dessutom nedskjutna från marken av Stingers.

Däremot har jag inte sett någon information om att ryssarna opererar i luften i den västligaste delen av Ukraina.

Tack!

Bristen på luftherravälde är lika konstig som allt annat....
Det innebär väl också att transporterna (från Väst) är problemfria.

Ryssland kan alltså inte hindra en fet frakthelikopter, som kommer från Polen......

Jag är ingen militär men det ser jävligt konstigt ut alltihop......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in