2022-03-11, 05:10
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Nej det gör jag inte.

Och visst har risken för kärnvapen ökat.

Sättet jag tänker på är att kärnvapen ändå är en mycket allvarlig eskalering, och därför tror jag inte vi kommer att få se dem.

Samtidigt tror jag att Putin själv mycket väl kan tänka sig att dra iväg några.

En djupare analys än så är det inte.

Sedan kan man gå in på detaljer om varför man tror olika saker om hur personer tänker, men de har avhandlats i tråden.

Jag förstår var mera att jag började bli fundersam då jag sett många inlägg av att Rysslands befolkning kommer vända sig emot Putin så tänkte om de satt på insideinformation.
Citera
2022-03-11, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Stora nyheter enligt DN:

Ryska konvojer närmar sig Kiev

Har det inte varit så i 2 veckors tid redan?

Hur går det för ryssarna ens?

Vad jag fattat det som , har Putin byt ut ledningen som har ansvarat för Ukriana och mer eller mindre sagt lös det här.... Så tror knappast den nya ledningen kommer vilja hålla på med silver vantarna längre...
Citera
2022-03-11, 05:11
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZIZIZ
Så du tror han hade gjort som Biden med andra ord...
Förutom att mera människor skulle leva och att städerna skulle vara hela och vi slapp lida för sanktionerna här i väst.....

Men visst håller med.. låt det ukrainska folket bli slaktad sen att vi i väst måste betala återuppbyggnad av Ukriana plus att saktionerna är perfekt för oss i väst, vi behöver få ner några som är i medel klassen till underklassen...

Vänta tills Putin tålamod tar slut... Sen fråga dig om det var värt allt dödande... sorgligt men ja vi tänker olika här bara att acceptera
Nu får du tala ur skägget. Vad är det du menar eller tror att Trump skulle gjort och som hade förhindrat invasionen av Ukraina och alla sanktioner?
Ska resten av världen tillåta Putin att göra vad han vill?

Kaliningrad är ett säkerhetshot mot många länder runt Östersjön. Tycker du att det hade varit OK om Polen och Litauen och kanske med hjälp av Tyskland befriade enklaven? Mycket vapen där som utgör ett hot. Dessutom bor det många människor där som gillar att kunna besöka andra länder.
Citera
2022-03-11, 05:24
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Jag förstår var mera att jag började bli fundersam då jag sett många inlägg av att Rysslands befolkning kommer vända sig emot Putin så tänkte om de satt på insideinformation.

Majoriteten av dem verkar ge sitt stöd till Putin.

Kollar man på intervjuer är det många ryssar som får sin info genom rysk statsmedia. Oppositionen skall mest bestå av unga utbildade. Hur stor andel de utgör är svårt att veta, men en och annan ryss gissar på att de är ungefär 30 % Av de andra finns det många som har ungefär samma uppfattning som Putin om de östslaviska folkens gemenskap och att alla borde vara samlade i en stat styrd från Moskva.

Protesterna i Ryssland är omfattande, men verkar för tillfället inte kunna störta Putin, och om Putin klarar av att fortsätta kontrollera media, vilket verkar troligt, så finns det kanske inte så mycket hot därifrån.

Samtidigt har invasionen gjort att medelklass och oligarker inte längre har något kontrakt med Putin. Hans största stöd är nu Rysslands militär.

Och om några skall störta Putin så handlar det nog i förstone om en palatskupp ledd av ett antal generaler och en och annan politiker.

Situationen påverkas av hur det går i Ukraina eftersom det är Putins invasion. Går det dåligt har han problem, men går det bra blir det som för Hitler sommaren 1940. Segern över Frankrike blev en enorm boost för hans popularitet.
Citera
2022-03-11, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Stora nyheter enligt DN:

Ryska konvojer närmar sig Kiev

Har det inte varit så i 2 veckors tid redan?

Hur går det för ryssarna ens?
Enligt flera medier har dom avancerat 5-6 kilometer senaste dygnet vilket skulle innebära att en del av styrkorna e lite drygt en mil utanför Kiev.
Citera
2022-03-11, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Det har spekulerats om att han är dödssjuk, att han inte längre "har tid" att gå försiktigt fram.

Putin har såklart ett ego stort som Moskva, och att han är en brinnande nationalist (på sitt skruvade sätt) behöver ingen tvivla på.

Teorin att han stressar, att han bakar ihop Ukraina med en livskris, är intressant. Det kan mycket väl vara så.

Han vill väl lösa Ukrainafrågan innan han dör.

Att han slutligen blir totalt självdestruktiv, är en annan sak....
Citera
2022-03-11, 05:51
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Jo men att visa sig ute i allmänhet med 100000 priser på sitt huvud och hålla i möten utrikes med Väst verkar kört....

Nej det är ändå ett mindre sannolikt scenario att idioten kan vara kvar. Med tanke på att alla grannar hatar honom så är chansen större att hela ryssland faller i en dominoeffekt. Terroristen kadaverov och pervot lökasjenko är bara "vänner" med putin för att dom inte har några andra och får stryk annars. Så fort som putin visar sig svag kommer dom överge honom. Eller måste, om dom själva ska ha någon chans att fortsätta förtrycka sin egen befolkning som är nära uppror.

Det kan bli den "ryska våren" då rysktalande folk gör uppror sina förtryckare. Något land kanske lyckas ganska bra som Tunisien, andra riskerar bli de ryska motsvarigheterna till Libyen eller andra misslyckade statsbyggen.
Citera
2022-03-11, 06:06
Medlem
area50s avatar
För alla er barn som skriver "kärnvapenkrig!", "Putin vill återinföra Sovjetunionen!"
Kolla dessa videos där John Mearsheimer, professor i statsvetenskap, förklarar läget.

https://www.youtube.com/watch?v=JrMiSQAGOS4&ab_channel=TheUniversityofChic ago
https://www.youtube.com/watch?v=ppD_bhWODDc&ab_channel=CommitteefortheRepu blic
Citera
2022-03-11, 06:13
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Det är ju uppenbart att globalisterna vill ha världskrig. Problemet är dock kärnvapen. Om det inte fanns kärnvapen så hade vi definitivt sett ett världskrig nu.

Folk kan inte tänka själva, det som TVn säger är sant. De blir inlurade i krig hela tiden. Så trött på mänskligheten.

Hur många år har inte USA varit i krig under hela sin existens? Nu när kriget i Afghanistan är över så måste de hitta ett nytt krig. I detta fall hetsade NATO Ukraina till medlemskap vilket de visste skulle få vattnet att spilla över för ryssen. USA måste konstant vara i krig tydligen.

Problemet? Det låter som om du skulle vilja ha ett världskrig?
Du verkar inte ha höga tankar om 'folk'. Hur lyckas du veta vad som är sanning eller lögn?
Citera
2022-03-11, 06:16
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
För alla er barn som skriver "kärnvapenkrig!", "Putin vill återinföra Sovjetunionen!"
Kolla dessa videos där John Mearsheimer, professor i statsvetenskap, förklarar läget.

https://www.youtube.com/watch?v=JrMiSQAGOS4&ab_channel=TheUniversityofChic ago
https://www.youtube.com/watch?v=ppD_bhWODDc&ab_channel=CommitteefortheRepu blic

After the end of the Soviet Union, the newly independent Ukraine had a large arsenal of nuclear weapons on its territory. However, in 1994, Ukraine agreed to give up nuclear arms and become a member of the Nuclear Nonproliferation Treaty; within two years, it had removed all atomic weapons. Almost alone among observers, Mearsheimer was opposed to that decision because he saw that Ukraine without a nuclear deterrent would likely be subjected to aggression by Russia. [74] As early as 1993, he suggested that Ukraine should retain its nuclear weapons as a deterrent.[75]

Wiki

Rysk militär rullar in i Ukraina med Sovjets flagga.

Ungefär 17:55.

https://www.youtube.com/watch?v=2Qw3Tzundek
Citera
2022-03-11, 06:20
Avslutad
Lika konstig som Putins långa konvoj var, lika konstigt är det att Ukraina inte kunde bomba mer av den.

Nu verkar det som det mesta av konvojen är i toppform och har grupperat sig för att ta Kiev
Citera
2022-03-11, 06:21
Medlem
Termos99s avatar
Intressant att se hur detta kommer att genomföras.

Putin: Utländska tillgångar kan tas över

Putin säger att Ryssland kan komma att införa ”extern förvaltning” av tillgångarna hos de företag som stänger sin verksamhet i Ryssland och ”lämna över verksamheten till dem som är villiga att arbeta”.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/putin-utlandska-tillgangar-kan-tas-over
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in