Citat:
Ursprungligen postat av
kungen101
Jag förstår var mera att jag började bli fundersam då jag sett många inlägg av att Rysslands befolkning kommer vända sig emot Putin så tänkte om de satt på insideinformation.
Majoriteten av dem verkar ge sitt stöd till Putin.
Kollar man på intervjuer är det många ryssar som får sin info genom rysk statsmedia. Oppositionen skall mest bestå av unga utbildade. Hur stor andel de utgör är svårt att veta, men en och annan ryss gissar på att de är ungefär 30 % Av de andra finns det många som har ungefär samma uppfattning som Putin om de östslaviska folkens gemenskap och att alla borde vara samlade i en stat styrd från Moskva.
Protesterna i Ryssland är omfattande, men verkar för tillfället inte kunna störta Putin, och om Putin klarar av att fortsätta kontrollera media, vilket verkar troligt, så finns det kanske inte så mycket hot därifrån.
Samtidigt har invasionen gjort att medelklass och oligarker inte längre har något kontrakt med Putin. Hans största stöd är nu Rysslands militär.
Och om några skall störta Putin så handlar det nog i förstone om en palatskupp ledd av ett antal generaler och en och annan politiker.
Situationen påverkas av hur det går i Ukraina eftersom det är Putins invasion. Går det dåligt har han problem, men går det bra blir det som för Hitler sommaren 1940. Segern över Frankrike blev en enorm boost för hans popularitet.