2022-03-11, 03:51
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Läste igår en tweet från ett konto där det stod att Kreml hade sagt att på fredag eftermiddag kommer någonting vackert/fint hända i världen, nu vet jag att man kan skriva nästan precis som vad som helst och folk kommer tro på det, obehaglig tweet tyckte jag det var iallafall
Det där är det enda Ryssland har numera; tomma hot och frustanden: Försöka spela på människors osäkerhet och rädsla, för det har fungerat ganska väl för dem under hela 2010-talet: Den nuvarande regimen i Ryssland kan helt enkelt inte tänka på annat vis.

Deras ambassad-verksamhet fick till exempel sitt Twitter om att "Ja, det vore ju väldigt synd om någonting skulle händ med era civila passagerar-flyg..." (https://twitter.com/RussianEmbassy/status/1501913563073556498) raderat igår; detta från samma land som var delaktigt i nedskjutningen av Malaysia Airlines Flight 17... "Uttalat hot mot andras säkerhet" var Twitters motivering.
https://www.bbc.com/news/world-europe-53367425
Citat:
MH17 disaster: Dutch take Russia to European rights court
The Dutch government says it is taking Russia to the European Court of Human Rights for its role in the downing of Malaysia Airlines flight MH17 in 2014.
Citera
2022-03-11, 03:54
Medlem
RomanticDreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Jag bryr mig inte om Ukraina är medlem av NATO eller inte. Problemet just nu är att Putin vill bestämma vilka länder som eventuellt vill vara det.
När de inte lyder så invaderar han! Det bryr jag mig om. Bryr du dig om att människor dör, skadas och behöver fly?

Du kan dessutom berätta vad "vanliga människor" är för något. Är du en vanlig människa?

Precis. Så enkelt är det.

Han är uppenbarligen långt ifrån att vara en vanlig människa som kan skilja på rätt och fel.
Hade det varit han själv så hade tårarna forsat efter hjälp.
Senast redigerad av RomanticDreams 2022-03-11 kl. 04:19.
Citera
2022-03-11, 03:56
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Walli och company kan stå och vänta in Ryssarna med sniper, men när robotar och artillary flyger över deras bunkrar spelar det ingen roll hur bra walli siktade. Gud förbjude...
...och det där är en klocka som alltjämt tickar ner för Putins pantlånar-armé: De har snart inga raketer eller robotar kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Putin klarar inte av att göra samma sak mot Kiev. Ryssland börjar få slut på långdistansmissiler. Deras flyg har slut med precisionsbomber. De har börjar använda gamla sovietbomber från flyg. Detta är anledningen till att så många flyg skjutits ner den sista tiden. Sovietbomber faller som en påse potatis så man måste flyga längre ner för att inte missa totalt. Detta gör flyget mer sårbart för luftförsvaret. Det är självmord att använda sånt över Kiev. Kiev har alldeles ör bra luftförsvar. Dessutom verkar ryssarna börja få slut på fungerande sovietbomber. Det finns många klipp de senaste dagarna på sovietbomber som faller från himlen men som inte exploderar.

Det enda som återstår är det tunga artilleriet men den sitter fast i prideparaden norr om Kiev. Ryssland saknar dessutom logistik för att föra ammunition längre in i Ukraina. De städer som bombas nu är gränsstäder som ligger precis vid den ryska gränsen. Inte ens dessa städer har ryssarna klarat av att ta. Rysslands armé är ett skämt.

Pga sanktionerna kan ryssarna dessutom inte få tag på nytt krigsmateriel. Snart är den ryska armén helt slut samtidigt som Ukraina ständigt får in massor med nya grejer.
Citera
2022-03-11, 04:01
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Just nu! Donald Trump per telefon på Hannity. Fox News.
Länk för att se det live.
https://www.livenewsnow.com/featured/fox-news.html

Nu orkade jag inte se hela men jag får medge att Trump hade en viktig poäng 2018. Han sade att vi är med i NATO och det är tänkt att vi ska skydda Europa från Ryssland samtidigt som tex Tyskland gör sig beroende av rysk gas och pumpar in pengar i landet.
Han förutsåg faran med att bli beroende av ryska naturtillgångar.
Jag är absolut ingen Trump-supporter men han fick helt rätt..
Citera
2022-03-11, 04:04
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
De söker skydd i trädbevuxna områden.
Så tolkar jag det också.
Citera
2022-03-11, 04:09
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Om vi som omvärld låter Putin ta död på 1-2 miljoner människor före dom gett upp har vi en ny Hitler.
Vad stoppar honom för att senare ta Sverige?
Han har nu börjat tjafsa med Ikea tydligen och sänt hot.....

Nåt stämmer inte med det här kriget, jag vet inte men nåt känns inte riktigt som Putin..
Det är som om han gick från en stabil ledare med mycket tålamod till en massmördare på nolltid...

Det är nästan som att en annan nation styr Ryssland...
Det har spekulerats om att han är dödssjuk, att han inte längre "har tid" att gå försiktigt fram.
Citera
2022-03-11, 04:16
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Ursäkta? Nu får du ta och skärpa dig och lägg ner din ton mot mig. Kan du vara lite tydligare med vad för slags information jag skulle ha fått? Uppriktigt nu.

Folket VILL prata ryska där!!! Vare sig du vill det eller inte.

Ta en paus från kriget, skriverierna och alla bilder så du inte får ptsd. Det är inte ovanligt att man kan utveckla det.

Ta hand om dig!
De får prata Ryska, de ser sig som ryssar, men de vill tillhöra Ukraina, inte Ryssland.
Man får inte ett folks kärlek, genom att bomba det.
Citera
2022-03-11, 04:17
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det är ju det som är grejen. Det är en skitsak för vanliga människor. Vem bryr sig om Ukraina är med i Nato eller inte.

Putin och du uppenbarligen.

Men det är bra att du talar om för oss att hela kriget har startats av en skitsak.

Du tycker det är ok att mörda kvinnor och barn för en skitsak, liksom Putin då.

Vanliga människor gör inte det.
Citera
2022-03-11, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
De får prata Ryska, de ser sig som ryssar, men de vill tillhöra Ukraina, inte Ryssland.
Man får inte ett folks kärlek, genom att bomba det.

Tack för svar. Uttryckte jag mig som om jag vill att någon ska bli bombad? Bevis finns dock att en viss grupp förbjuds att prata ryska bland annat.

Givetvis ska ingen bombas.
Citera
2022-03-11, 04:56
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Och jag tror inte heller att det blir kärnvapenkrig. Andra ryssar kommer att stoppa Putin.

Vet inte hur många av dessa inlägg jag har läst att era så kallade "tro" Ryssland egna befolkning kommer stoppa Putin eller är det en slags tröst att leva på hopp? Försöker inte vara otrevlig men vill förstå hur ni tänker. Tänk under all historia vi har läst om, att befolkningen själva vänder sig emot sina världsledare vi hade sluppit mycket krig om det vore så enkelt. Eller sitter ni på insideinformation ?
Senast redigerad av kungen101 2022-03-11 kl. 05:10.
Citera
2022-03-11, 05:02
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Vet inte hur många av dessa inlägg jag har läst att era så kallade "tro" Ryssland egna befolkning kommer stoppa Putin eller är det en slags tröst att leva på hopp? Försöker inte vara otrevlig men vill förstå hur ni tänker. Tänk under all historia vi har läst om, att befolkningen själva vänder sig emot sina världsledare vi hade sluppit mycket krig om det vore så enkelt. Eller sitter ni på inside information ?

Nej det gör jag inte.

Och visst har risken för kärnvapen ökat.

Sättet jag tänker på är att kärnvapen ändå är en mycket allvarlig eskalering, och därför tror jag inte vi kommer att få se dem.

Samtidigt tror jag att Putin själv mycket väl kan tänka sig att dra iväg några.

En djupare analys än så är det inte.

Sedan kan man gå in på detaljer om varför man tror olika saker om hur personer tänker, men de har avhandlats i tråden.
Citera
2022-03-11, 05:02
Medlem
cerns avatar
Stora nyheter enligt DN:

Ryska konvojer närmar sig Kiev

Har det inte varit så i 2 veckors tid redan?

Hur går det för ryssarna ens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in