2022-03-10, 23:15
Medlem
Fimbulramns avatar
Kul tråd! Finns en hel del saker en nostalgiker kan sakna från förr. Röda backar är kanske en av de saker jag saknar. Om du saknar en back Lyckholms kan du säkert lösa problemet på annat sätt. Finns nätkassar. Bra att ha generellt. Ok, du ser ut som en batikhäxa om du använder dem på annat än stranden eller båten men det kan det vara värt.
Citera
2022-03-10, 23:43
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Bland annat, dock är lut inte "miljöfarligt på riktigt"..
-Handlar mest om att "drickabackar" inte är effektivt, för varken miljö eller "ölköparen";

En "tom" drickaback väger nästan som en "full drickaback". 20x33cl blir 6,6 liter öl i princip, typ 13 halvlitersburkar öl. Aluminium är lättare att bära hem från "bolaget"!
-Lättare last med aluminiumburkar!

De "röda drickabackarna" avskaffades för ett antal år sedan.
Rätt många år sedan.

Rödbackarna är inte avskaffade, Carlsberg investerade i en helt ny linje på returglas 2015. När det gäller Carlsbergs returglas 33cl så kan privatpersoner endast köpa öl och vatten, läsken säljs enbart till företag och restauranger. Detsamma gäller Spendrups och Åbro, dock kan hela Åbros sortiment finnas lokalt på vissa ställen. Krönleins har hela sortimentet kvar i rödback.

https://www.food-supply.se/article/view/218216/carlsberg_gar_mot_strommen_satsar_15_miljoner_pa_r eturglas?ref=rss
Citera
2022-03-10, 23:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Rödbackarna är inte avskaffade, Carlsberg investerade i en helt ny linje på returglas 2015. När det gäller Carlsbergs returglas 33cl så kan privatpersoner endast köpa öl och vatten, läsken säljs enbart till företag och restauranger. Detsamma gäller Spendrups och Åbro, dock kan hela Åbros sortiment finnas lokalt på vissa ställen. Krönleins har hela sortimentet kvar i rödback.

https://www.food-supply.se/article/view/218216/carlsberg_gar_mot_strommen_satsar_15_miljoner_pa_r eturglas?ref=rss

Jag har sett "röda backar" på snabbgross, men dessa för en tynande tillvaro på marknaden.
"Literpriset" i röda backar är oacceptabelt jämfört med samma drycker i annan förpackning.

Minns 1980/90-talet när ICA/Konsum sålde "Köp för 100 kr övriga varor, så får du köpa en back för 9:90! +pant".

Pantsystemet för både "60-öresglas" samt "röda backar" är i realiteten avskaffat.
-Röda backar duger inte ens att förvara LP-skivor i.. Som de gröna och gula backarna (fanns före de röda) var förnämliga till!
Citera
2022-03-10, 23:57
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Jag har sett "röda backar" på snabbgross, men dessa för en tynande tillvaro på marknaden.
"Literpriset" i röda backar är oacceptabelt jämfört med samma drycker i annan förpackning.

Minns 1980/90-talet när ICA/Konsum sålde "Köp för 100 kr övriga varor, så får du köpa en back för 9:90! +pant".

Pantsystemet för både "60-öresglas" samt "röda backar" är i realiteten avskaffat.
-Röda backar duger inte ens att förvara LP-skivor i.. Som de gröna och gula backarna (fanns före de röda) var förnämliga till!

Beror helt på vart du befinner dig i Sverige, många livsmedelsbutiker har kvar rödbackarna. Du hittar nästan bara öl och vatten. Bor nu nära bryggerierna är det betydligt lättare att finna dessa i dina lokala butiker, men många krögare beställer in dessa då de är så pass billiga att köpa in och kan säljas för fantasisummor. Bryggerierna gör ingen större vinst på dessa, säljs för ca 4:- st och de är som du påpekat svåra att panta numera.
Senast redigerad av Kraftkarl 2022-03-11 kl. 00:00.
Citera
2022-03-11, 00:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Beror helt på vart du befinner dig i Sverige, många livsmedelsbutiker har kvar rödbackarna. Du hittar nästan bara öl och vatten. Bor nu nära bryggerierna är det betydligt lättare att finna dessa i dina lokala butiker, men många krögare beställer in dessa då de är så pass billiga att köpa in och kan säljas för fantasisummor. Bryggerierna gör ingen större vinst på dessa, säljs för ca 4:- st och de är som du påpekat svåra att panta numera.

Jag befinner mig i Göteborg. Fanns "backar överallt" i butikerna på 80-90-talen, och en bit in på 00-talet.
Tog upp en massa golvyta. Jag har fortfarande sett backar på snabbgross, men inte i "vanlig affär". Eller så saknar jag intresse för backar kanske..

I vilken del av Sverige är du, som hittar backar?
Citera
2022-03-11, 00:11
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Jag befinner mig i Göteborg. Fanns "backar överallt" i butikerna på 80-90-talen, och en bit in på 00-talet.
Tog upp en massa golvyta. Jag har fortfarande sett backar på snabbgross, men inte i "vanlig affär". Eller så saknar jag intresse för backar kanske..

I vilken del av Sverige är du, som hittar backar?

Du hittar rödbackarna i de städer bryggerierna har produktionen, samt de städer som är väldigt nära. ICA och Coop säljer dem. Butikerna tar inte samma volymer som förr så utbudet är inte särskilt stort.
Senast redigerad av Kraftkarl 2022-03-11 kl. 00:15.
Citera
2022-03-14, 00:22
Medlem
Tycker det var inte så länge sedan de kvadratiska backarna fösvann, de som tog 25 33r eller 16 60 cl glasflaskor. Fanns i några olika färger, gröna enbart för Pripps produkter. Samma storlek på träbackarna för övrigt.
Citera
2022-03-14, 09:16
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tycker det var inte så länge sedan de kvadratiska backarna fösvann, de som tog 25 33r eller 16 60 cl glasflaskor. Fanns i några olika färger, gröna enbart för Pripps produkter. Samma storlek på träbackarna för övrigt.

De klassiska "skivbackarna" byttes ju ut för över 30 år sedan.
Citera
2022-03-14, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
De klassiska "skivbackarna" byttes ju ut för över 30 år sedan.
Mycket möjligt, men de flesta har säkert kvar dessa i minnet. Träbackarna var ovanliga på slutet, men Coca-Cola hade rektangulära trälådor med hål för varje flaska. De senare var det länge sedan jag såg.
Citera
2022-03-16, 22:50
Medlem
Bertil85s avatar
Det är nog svårt att få tag på öl-backar fast det finns en rolig grej och det är snaps som säljs i en röd back på systembolaget.

Kolla: En back snaps röda backen.
Citera
2022-03-27, 22:28
Medlem
Citygross har rödback.
Tuborg grön finns att beställa i röda rödback på systemet. Samt falken julöl.

I övrigt är det tragiska äckliga öl i fula flaskor numera.
Vanlig svensk ljus lager är på utdöende.
Vänster-klimat-folket ska ha konstiga öl.

Nä, drömmen vore en rödback prippsblå mellan eller starköl.
Det vore verkligen underbart. Några minuter tillbaka i tiden.
När man hade gillestuga, träpanel, volvo 245 och köpte tidningen.
När Sverige var Sverige, utan muslimer och Vansinniga Prideaktivister
Citera
2022-03-28, 15:25
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KGkoret
Citygross har rödback.
Tuborg grön finns att beställa i röda rödback på systemet. Samt falken julöl.

I övrigt är det tragiska äckliga öl i fula flaskor numera.
Vanlig svensk ljus lager är på utdöende.
Vänster-klimat-folket ska ha konstiga öl.

Nä, drömmen vore en rödback prippsblå mellan eller starköl.
Det vore verkligen underbart. Några minuter tillbaka i tiden.
När man hade gillestuga, träpanel, volvo 245 och köpte tidningen.
När Sverige var Sverige, utan muslimer och Vansinniga Prideaktivister

I Skåne kanske. Gissar på att du hittar Tuborg på rödback i Skåne närheten ?

Kan köpa rödbackar här med fast då måste man köpa öl på passande format som de rödbacken är made for.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in