2022-03-10, 13:13
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Här hade miljömupparna kunnat göra något vettigt och upprätthålla denna suveräna standard. Men nej istället skall dom förstöra för alla barn och förbjuda plastsugrör.

Rödbackarna är klockrena. Enkelt att panta. Enkelt att förvara. Blir inte massa skräp.

Dessutom kan man enkelt bära två, en i varje hand.

Ett pappflak måste man bära med två händer. Annars kollapsar det.

Returglasen anses inte vara miljövänliga då de tvättas med lut innan de återanvänds.
Citera
2022-03-10, 19:35
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Returglasen anses inte vara miljövänliga då de tvättas med lut innan de återanvänds.

Nu är väll lut ganska dyrt nuförtiden ?
Citera
2022-03-10, 20:57
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KGkoret
Ska ha några kompisar och familjer ner till stugan över midsommar. Var inne på bolaget idag och skulle köpa några bäckar öl.
Hittade inga.

Frågade personalen, en lite slyna på max 25 år.
Hon tittade konstigt på mig och fattade inte vad jag pratade om.

En äldre kollega kom och berättade att det finns inga s.k. rödbackar på bolaget längre...
Möjligen på restauranger så dom.

Kan någon bekräfta att detta stämmer. Det går alltså inte att köpa öl i riktiga 33cl flaskor längre?

Så jävla sinnessjukt, Sverige är fan på fallrepet värre än vad Fria tider påstår.

Finns det ens på restauranger?

Fan vad besviken jag blev. Jag vill ha riktigt fin svensk lager i back. Vore inte det rimligt.

Eller skall man bara dricka unken IPA i designflaskor.??

Beställde 15 st Bryggmästarens Bästa Pilsner (https://www.systembolaget.se/produkt/ol/bryggmastarens-8875201/) häromdagen och när jag kom för att hämta ut på Bolaget så var de i en gammaldags back, men en blå sådan (antar att blå är för 15 flaskor och röd för 20?).

Fick betala 90 öre pant per flaska och kanske 30 kr för backen.
Citera
2022-03-10, 21:01
Avslutad
Det stämmer att det är slut på backar nu.
På något vis invandrarnas fel
Citera
2022-03-10, 21:14
Medlem
Klart att det finns backar, de ser dock inte likadana ut längre. Det finns även flak, men då är de i kartong.
Citera
2022-03-10, 21:16
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KGkoret
Ska ha några kompisar och familjer ner till stugan över midsommar. Var inne på bolaget idag och skulle köpa några bäckar öl.
Hittade inga.

Frågade personalen, en lite slyna på max 25 år.
Hon tittade konstigt på mig och fattade inte vad jag pratade om.

En äldre kollega kom och berättade att det finns inga s.k. rödbackar på bolaget längre...
Möjligen på restauranger så dom.

Kan någon bekräfta att detta stämmer. Det går alltså inte att köpa öl i riktiga 33cl flaskor längre?

Så jävla sinnessjukt, Sverige är fan på fallrepet värre än vad Fria tider påstår.

Finns det ens på restauranger?

Fan vad besviken jag blev. Jag vill ha riktigt fin svensk lager i back. Vore inte det rimligt.

Eller skall man bara dricka unken IPA i designflaskor.??

Duger inte burköl?
Citera
2022-03-10, 21:18
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla

De smälter väll ned plasten och gör nått annat med det ?
Citera
2022-03-10, 21:18
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:

Nej. Det är kalott folkets fel.

*Skämt + Ironi*
Citera
2022-03-10, 21:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl

Bland annat, dock är lut inte "miljöfarligt på riktigt"..
-Handlar mest om att "drickabackar" inte är effektivt, för varken miljö eller "ölköparen";

En "tom" drickaback väger nästan som en "full drickaback". 20x33cl blir 6,6 liter öl i princip, typ 13 halvlitersburkar öl. Aluminium är lättare att bära hem från "bolaget"!
-Lättare last med aluminiumburkar!

De "röda drickabackarna" avskaffades för ett antal år sedan.
Rätt många år sedan.
Citera
2022-03-10, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Beställde 15 st Bryggmästarens Bästa Pilsner (https://www.systembolaget.se/produkt/ol/bryggmastarens-8875201/) häromdagen och när jag kom för att hämta ut på Bolaget så var de i en gammaldags back, men en blå sådan (antar att blå är för 15 flaskor och röd för 20?).

Fick betala 90 öre pant per flaska och kanske 30 kr för backen.

Ja de blå backarna är för halvlitersflaskorna, tar 15 st.

Citat:

Är väl bögarnas fel?

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Klart att det finns backar, de ser dock inte likadana ut längre. Det finns även flak, men då är de i kartong.

Hur ser de ut nu då?

Och givetvis är flaken i kartong.
Citera
2022-03-10, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Ja de blå backarna är för halvlitersflaskorna, tar 15 st.

Är väl bögarnas fel?

Hur ser de ut nu då?

Och givetvis är flaken i kartong.
Plastback kan du väl identifiera? All öl finns naturligtvis inte i sådan utan du får nöja dig med vad som finns. Naturligtvis är det flaskor i dessa. Burkar kan du stoppa i en plastkasse och sänka med ett snöre i eller så trär du upp öglan i öppningen på snöret och kastar i dem så. Det finns ju även nätkassar, krabbtinor osv. Ja, man får vara lite uppfinningsrik om man vill ha kall öl!
Citera
2022-03-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Plastback kan du väl identifiera? All öl finns naturligtvis inte i sådan utan du får nöja dig med vad som finns. Naturligtvis är det flaskor i dessa. Burkar kan du stoppa i en plastkasse och sänka med ett snöre i eller så trär du upp öglan i öppningen på snöret och kastar i dem så. Det finns ju även nätkassar, krabbtinor osv. Ja, man får vara lite uppfinningsrik om man vill ha kall öl!

Jo kan nog iaf sisådär definiera begreppet plastback men du hävdade att de finns men ser annorlunda ut numer, och hela diskussionen handlar ju om att de (i princip) helt har tagit bort backarna.
Senast jag var på Bolaget, inte så länge sen.., såg jag inga backar. Letade inte iofs.

Annars bra tips du hade på att kyla biran, fast själv brukar jag ställa in dem i kylen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in