2022-03-10, 23:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är frågan. Komponenter i dom är ju också från Sovjet tiden och över 30 år gamla minst. Det ska dock behövas bytas ut själva laddningen vart 10:e år men om de slarvat med underhåll till allt annat så kan det ju vara lika med kärnvapen.

Av deras totala 6000 vapen ska 1500 vara klara att använda men den siffran kanske är betydligt lägte om många inte kommer funka.

Eftersom man absolut inte kan lita på den ryska staten så får man ju ta såna siffror med en rejäl nypa salt.

Men hur farligt är det att de står och rostar sönder? Kan de sprängas av sig själv pga eftersatt underhåll?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweden-is-Racist
Kommer det ukrainska försvaret försöka sig på offensiv som leder till att den ryska armen backar och lämnar landet?

Ja när de kan. De gör små offensiver redan nu, kan de bygga upp styrkorna kommer de kanske kunna driva tillbaka dem. Ryska styrkorna kan kollapsa också, de har mycket dålig moral, får stora förluster och har dåligt med underhåll. Men än så länge är det Ryssland som avancerar långsamt.

Jag tror de kommer gå mot Krim också sedan.
Citera
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Mycket möjligt och rent av troligt.
Ukraina är en ung stat.
Men för att vara en ung stat har dom ändå hållit rätt bra ordning och rent i hörnen, annars hade dom ju aldrig blivit erkända av omvärlden.

Nazism är verkligen bland det lägst stående ideologier som finns, och där har omvärlden sin syn.
Ukraina är erkänt, och ligger inte risigt till i detta avseende.
Vi vet inte varför Ukraina är viktigt det vet enbart Putin och USA...........
Jag är för dåligt påläst för att förstå mig på detta krig.

Tror dock inte Putin är en galen fascist som vill utrota Ukrainare det där är nonsense.

Putin är farlig dock och mördat både innanför och utanför sina gränser men det har nog väst gjort dom med..
Citera
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Du förstår väl att om Ryssland skulle anfalla Sverige, och vi skulle försvara vårt land, så skulle dom kalla oss för nationalister och neo-nazister också?
Säkert. Men efter att ha tagit del av media och krigsrapportering de senaste 20 åren är jag en cynisk jävel
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Ju mer man läser om Ukraina desto mer inser man att det faktiskt finns ett reellt neo-nazistiskt problem där. Och situationen för ryssar i östra Ukraina verkar inte ha varit vacker sedan 2014. Av allt att döma känns det här som en "naturlig" fortsättning av den konflikten. Rättfärdigar det en invasion? Nej
Men, som med det mesta är det inte svart eller vitt.

Det verkar vara en kombination av geopolitik och etniska konflikter som fått detta att ske. Som det verkar har väst spelat sina kort uruselt i flera årtionden och har inte gjort speciellt mycket för att förhindra den här utvecklingen, snarare har man hält bensin på elden. Föga förvånande
Exakt, ingenting är svart och vitt, Ukraina är ett skitland tyvärr, fråga vem som helst innan 2014 och sedan dess har det bara blivit värre och nu kör media och en massa FB idioter en ny Floyd mobb.

Alla vet att världen vart aningens bättre när Floyd dog men ingen törs säga det, samma här nu.
Citera
Medlem
Aftonhoran, se den, har en ny artikel just nu om att "ilskan stiger i Ryssland". Det är unga människor som blivit av med sina jobb och försöker komma utomlands. För dom "vill inte bo i detta Mordor".

Detta måste förr eller senare slå mot regimen.

Sedan har vi också trycket inom militären och dom högsta hönsen som är missnöjda med underrättelsetjänsten.

Sprickorna i fasaden blir allt djupare.

Orkar man strida hela mars ut?

Ryssland på fallrepet. Samtidigt blir den ukrainska nationalismen starkare för varje dag.
Citera
2022-03-10, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Finns en del positiva saker med detta krig

Mest positivt är att alla högerextremister spricker som troll i solsken.

Samnytt. SD. LePen. Orban
Trump. Salvini. osv osv

Ni är rökta.

Kan du utveckla?
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
De var väll först med det, innan israel.

Man hade väl den där drozd och den nyare Arena båda får sägas va en flopp. Inte sett systemen på någon tank ännu i Ukraina var väl det jag igentligen försökte få fram. Istället har man försökt sig på med grillrarna inte heller det med gott resultat.
Citera
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Putin klarar inte av att göra samma sak mot Kiev. Ryssland börjar få slut på långdistansmissiler. Deras flyg har slut med precisionsbomber. De har börjar använda gamla sovietbomber från flyg. Detta är anledningen till att så många flyg skjutits ner den sista tiden. Sovietbomber faller som en påse potatis så man måste flyga längre ner för att inte missa totalt. Detta gör flyget mer sårbart för luftförsvaret. Det är självmord att använda sånt över Kiev. Kiev har alldeles ör bra luftförsvar. Dessutom verkar ryssarna börja få slut på fungerande sovietbomber. Det finns många klipp de senaste dagarna på sovietbomber som faller från himlen men som inte exploderar.

Det enda som återstår är det tunga artilleriet men den sitter fast i prideparaden norr om Kiev. Ryssland saknar dessutom logistik för att föra ammunition längre in i Ukraina. De städer som bombas nu är gränsstäder som ligger precis vid den ryska gränsen. Inte ens dessa städer har ryssarna klarat av att ta. Rysslands armé är ett skämt.

Pga sanktionerna kan ryssarna dessutom inte få tag på nytt krigsmateriel. Snart är den ryska armén helt slut samtidigt som Ukraina ständigt får in massor med nya grejer.
Det här var en alldeles fantastisk post som beskriver precis hur läget ligger till för den korrupt utsugna och ineffektiva ryska armén!
https://www.politico.eu/article/russia-military-corruption-quagmire/
Citat:
Russian military’s corruption quagmire
Bogged down in Ukraine, Russian forces battle the consequences of systemic sleaze.
Den förtjänar ett bättre öde än att lämnas oläst längst ner på sidan...
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är frågan. Komponenter i dom är ju också från Sovjet tiden och över 30 år gamla minst. Det ska dock behövas bytas ut själva laddningen vart 10:e år men om de slarvat med underhåll till allt annat så kan det ju vara lika med kärnvapen.

Av deras totala 6000 vapen ska 1500 vara klara att använda men den siffran kanske är betydligt lägte om många inte kommer funka.

Räcker med att 10-15 fungerar.
Citera
2022-03-10, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
När man nu ser Rysslands löjligt eftersatta armé försöka ta över ett enda fattigt land blir i alla fall jag lite orolig över underhållet av deras kärnvapen. De ska ju ha flera tusen kärnspetsar. Står de och rostar sönder? Hur farligt är det?

Inte speciellt farligt skulle jag tro, ett kärnvapen är ett precisionsinstrument. Det är betydligt större chans att det inte fungerar än risk att det skulle smälla av sig självt.
Vidare är de som finns i frontlinjen troligen väl underhållna, och de som "står och rostar" har förhoppningsvis vitala delar borttagna.
Citera
2022-03-10, 23:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Exakt, min också, de där asen är svåra nog att köra när det är "lugnt", och är man ovan och stressad så är det lätt att ställa till det.

Jo, det är värt att "bajsa på sig för" för övertro på ena sidan leder til felaktiga slutsatser om fienden, och önsketänkande, vilket gör att man underskattar fienden. MYCKET dåligt.

Jag har mina insikter och erfarenheter om Afrikaner och Araber, men jag utgår alltid från att de har minst lika mycket koll som jag. Det är ett bra sätt att hålla sig vid liv.

Dom är åt helvete svåra att köra på asfalt med "krigs-banden" på... Dvs metall mot asfalt.

Ser faktiskt inte tecken på att någon underskattar Ryssland.
Idag höjde vi anslag till FMV med 1%, som exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in