2022-03-10, 15:43
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
Allvar? Har inga barn själv. Trodde jag inte
Jo det är säkert. Vi kunde inte ha en stol stående hemma. när hon var 13 månader stod hon på diskbänken förmodligen har hon klättrar på lådhantagen så dom fick jag ta bort.
Men det är så klart inte alla ettåringar som är så "händiga". Dom sa på dagis skämtsamt att "henne får vi punktmarkera". Men min var det. Därför är jag aldrig så snabb att döma föräldrar för med henne var man ibland steget efter. Men alla "normala" 2 åringar klarar av att klättra upp öppna fönster.
Citera
2022-03-10, 15:48
Medlem
TheReefs avatar
Det är till vänster om ingo, 5-6 polisbilar där och har avspärrningstejp. Bor bara araber i byggnaden och det är runt 50 araber precis utanför
Citera
2022-03-10, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Jag har aldrig sagt att barnet är skyldigt. Vart får du det ifrån? Är du dum i huvudet, eller?

Det spelar en stor roll, eftersom människor från Mellanöstern och Afrika har en helt annan syn på uppfostran och säkerhet än svenskar.

Jag förminskar givetvis inte tragedin genom att påpeka att det bor många invandrare i området.

Du skrev inte ”det bor många invandrare i området” du antydde att det var invandrare som om det spelade ngn som helst roll. Oavsett så handlar det om en oerhört tragisk olycka och är lika hemskt om det så är gröna rymdvarelser.
Citera
2022-03-10, 19:29
Medlem
stillsodarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Min första tanke var "det måste vara en invandrare, som vanligt".

Sen såg jag att det var Nässjö och tänkte "bor det verkligen invandrare i lilla Nässjö?"

När jag Googlade så fanns det en hel del invandrare på sagda gata. Det slår aldrig fel.

Nässjö tog emot väldigt mycket jugoslaver när det bekom sig. De flesta av dessa är skötsamma och har jobb. Vissa sköter sig ju givetvis inte, men de har inte ökat våldsbrotten nämnvärt. Sen har vi under åren fått flertalet flyktingar från diverse länder, många skötsamma. Men när vi för några år sen fick en ström av somalier så eskalerade brottsstatistiken. Helt plötsligt har rån på vissa ställen kvällstid blivit vardag... Lite OT, men svar på din fundering.

Din första tanke är sannolikt inte fel.
Senast redigerad av stillsodark 2022-03-10 kl. 19:32.
Citera
2022-03-10, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NamnlosBarn
mycket ungt barn ? Hur är det möjligt.

Mycket ungt barn är troligen i det här fallet mellan 1-4 år gammalt och är kapabelt att luta sig ut och klättra upp på och luta sig mot saker. Om det inte föreligger samma situation som flickan som föll från en färga rakt ned mot kajen.

Möjligt är det alltid då folk är överbeskyddande i normalfallet, men underbeskyddande när det gäller uppsikt kring sina småbarn kring fönster, bassänger osv.
Citera
2022-03-10, 19:49
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsodark
Nässjö tog emot väldigt mycket jugoslaver när det bekom sig. De flesta av dessa är skötsamma och har jobb. Vissa sköter sig ju givetvis inte, men de har inte ökat våldsbrotten nämnvärt. Sen har vi under åren fått flertalet flyktingar från diverse länder, många skötsamma. Men när vi för några år sen fick en ström av somalier så eskalerade brottsstatistiken. Helt plötsligt har rån på vissa ställen kvällstid blivit vardag... Lite OT, men svar på din fundering.

Din första tanke är sannolikt inte fel.
Tack för informationen. Jag hade ingen aning om att läget var som så i Nässjö.

Jag är uppvuxen i ett invandrarområde och det förvånar mig än idag hur lite koll araber och afrikaner har på sina ungar.

Mammorna låter sina 7-åriga ungar ta hand om 3-åringar i bassänger. Småbarn som traskar runt själva tätt intill vägen. Ungar som hänger ut halvvägs ur fönstret och skriker på sina kompisar nere på gården. 8-åringar som är själva ute långt in på kvällen osv.

Bara för någon dag sedan körde jag förbi en bil tillhörande en invandrarfamilj. Ungarna bokstavligen hoppade runt i bilen, de klättrade fram och tillbaka från fram- och baksätet.

Vid första trafikljuset LÅG ena pojken bokstavligen på instrumentbrädan, vid nästan rödljus stod han i baksätet och tryckte kroppen mot fönsterrutan.

När jag bott i invandrartäta områden så hände det titt som tätt att både barn och vuxna ramla (eller "ramla") ner från balkonger och fönster. När jag bott i svenska områden hörde jag aldrig om det.

Därmed inte sagt att just det här fallet är på grund av oaktsamma eller dåliga föräldrar. Det är givetvis en djupt tragisk händelse och mina tankar går till alla inblandade. Jag har både barn och barnbarn, så jag vet hur klättriga och snabba vissa barn kan vara.

Men det är illa att man, återigen, får rätt att det gäller invandrare. Det går inte att komma förbi det faktum att sånt här tycks hända araber och afrikaner i mycket högre utsträckning än andra folkgrupper.
Citera
2022-03-10, 20:00
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
ECs son.
EC var inte där.
Det var en städerska/fönsterputsare/vaktmästare (?) som öppnat fönstret på 53:e våningen
EC skulle hämta sin son där.
ECs son bodde med sin mor, fd flickvän till EC.

53e våningen?
Citera
2022-03-10, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
53e våningen?

Skyskrapa.
Citera
2022-03-10, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
53e våningen?

Jag tycker också det låter liiite väl högt men flera websidor säger så..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Conor_Clapton

https://www.google.com/maps/@40.7614138,-73.970161,3a,75y,265.5h,130.23t/data=!3m7!1e1!3m5!1stuP7CtX0Ji2wuOU3Tz_rRg!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fpanoid%3DtuP7CtX0Ji2wuOU3Tz_rRg%26c b_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100 %26yaw%3D276.86334%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i 16384!8i8192
Citera
2022-03-10, 20:21
Medlem
Flurps avatar
Jag jobbar precis brevid. Va dock hemma idag då det var studiedag.
Huset är fyra våningar med uppskattningsvis 12 lägenheter. Det finns dock endast 2 balkonger som vetter mot det hållet, men med många fler fönster.
Har aldrig under mina 6 år på jobbet sett att något fönster varit öppet.
I huset bor det mestadels somalier, nån svensk familj har jag sett. Intill ligger stadens moské. En föredetta vuxenskolan som gjorts om, väldans livat var fredag.
Ryktet på byn är att barnet var hemma själv.
Citera
2022-03-10, 20:34
Medlem
Fek77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flurp
Jag jobbar precis brevid. Va dock hemma idag då det var studiedag.
Huset är fyra våningar med uppskattningsvis 12 lägenheter. Det finns dock endast 2 balkonger som vetter mot det hållet, men med många fler fönster.
Har aldrig under mina 6 år på jobbet sett att något fönster varit öppet.
I huset bor det mestadels somalier, nån svensk familj har jag sett. Intill ligger stadens moské. En föredetta vuxenskolan som gjorts om, väldans livat var fredag.
Ryktet på byn är att barnet var hemma själv.

Säger ryktet något om åldern på barnet?
Citera
2022-03-10, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Du skrev inte ”det bor många invandrare i området” du antydde att det var invandrare som om det spelade ngn som helst roll. Oavsett så handlar det om en oerhört tragisk olycka och är lika hemskt om det så är gröna rymdvarelser.

Va fan vet du om någon tragisk olycka? Att du missat att balkongflygningar är ett förhållandevis nytt fenomen med gärningsmän som inte är pursvenskar precis är inte underligt. Det spelar faktiskt stor roll!

Du i din rosalila värld är naiv på gränsen till dum i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in