• 1
  • 2
2003-11-12, 12:23
Medlem
johnjohns avatar
Min videoturk har sådana fortfarande. Fattar dock inte varför ALLA har video idag och de som inte har de nu vill inte ha det.
Citera
2003-11-12, 12:30
Medlem
Vädurs avatar
Visst fanns det modeller med en tidsspärr!
Uthyraren hade en liten magnetbox eller liknande som skulle hållas mot en av boxens kortsidor, så att den fungerade i ytterligare tre dygn.
Det här är jag hundra på, då den lömske uthyraren hade glömt att ladda min box som jag hyrt över helgen. Det var ett riktigt slit att som 11-åring trampa iväg på cykeln med boxen i famnen för att få den laddad igen.

Men jag fick ju låna en extra film, helt gratis, för besväret
Citera
2003-11-12, 13:02
Medlem
De Larges avatar
Jag hade praktikplats i en videobutik för några år sedan, 1999 tror jag det var, då hade dom fortfarande kvar och hyrde ut sånnadär oranga videoboxar. Fula som stryk, kommer ihåg när vi själva hyrde sånna på 80-talet, på konsum. 50 kr för videon och 50 för en film, eftersom mina systrar 7 & 10 år äldre än mig så fick det bli nån film som inte var för läskig men ändå vuxen-film, så mamma satt och höll för ögonen på mig när det var läskigt, jaja, jag ville iaf alltid hyra he-man, men det fick jag inte, så nu ska jag ladda ner he-man o kolla på , muhahhahahaa.
Citera
2003-11-12, 13:58
Medlem
Vädurs avatar
De Large, tecknade eller Dolph:s version av He-Man?

Jag minns när jag ville se First Blood part II, och lyckades tjata och gnata på syrran att hyra den åt mig (då jag var under 15). Och fruntimmret kommer hem med tecknade Rambo istället.
Jag tyckte att den var helkass, men det var ju Rambo! Och det var ju VIDEO! Så jag plågade mig igenom hela den sunkiga rullen från början till slut ändå.
Citera
2022-03-10, 20:13
Medlem
Blev nostalgisk när jag drog mig till minnes dom gamla Movieboxarna. Det var väl på andra halvan av 80-talet som man hyrde en packe filmer och Moviebox över helgen. En trevligt minne från decennier tillbaka i tiden!
Citera
2022-03-10, 20:30
Medlem
DoktorNos avatar
Movieboxarna var bra grejer. Under nästan hela 80-talet hyrdes en sån åtminstone en gång i månaden. Clint Eastwood och Charles Bronson var ju med i massor av bra filmer så var nån av dom på omslaget till vhs-kasetten var det bara att ta med en, man blev aldrig besviken.

Två actionfilmer och en porrfilm, som fanns bakom ett skynke hos videogubben, blev det ofta.

Och när man lämnade tillbaka movieboxen så kollade dom att man spolat tillbaka filmerna, annars fick man en straffavgift på 10 spänn

Edit: Här ett reklamklipp från förr där man varnar för att stjäla movieboxar. Den visades ibland innan filmen började.
https://youtu.be/DaOiMDzxxz8
Senast redigerad av DoktorNo 2022-03-10 kl. 20:36.
Citera
2022-03-13, 07:51
Medlem
immenhusens avatar
”Fantastisk att hyra, men värdelös att stjäla”.

Vi var dessvärre mycket tidiga med egen VHS-spelare i mitt barndomshem, så det kom aldrig till sig att hyra en Moviebox. Däremot fanns alternativet nere på Tobak, där de obligatoriska fredags-VHS:erna hyrdes. Inte sällan samma film ett par helger i rad…

/AI
Citera
2022-04-02, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Edit: Här ett reklamklipp från förr där man varnar för att stjäla movieboxar. Den visades ibland innan filmen började.
https://youtu.be/DaOiMDzxxz8
Kul med det gamla reklamklippet. Såg det säkert på den tiden men då tycktes det helt normalt, men när man ser det nu så ger det bara upphov till skratt 😃
Citera
2022-04-03, 08:54
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Det som var frustrerande med movieboxen var att man inte kunde använda den till att kopiera filmer.
Det fanns bara ett sketet antennuttag på baksidan.

Är det någon som förstod hur stöldskyddet fungerade?
Slutade boxen att fungera efter ett tag eller vaddå?
Citera
2022-04-03, 21:24
Medlem
Klart man minns movieboxen! De var väldigt tunga, men när pappsen drog hem en sådan och några filmer så var det party hela helgen!

Mvh.
Citera
2022-05-24, 22:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Det som var frustrerande med movieboxen var att man inte kunde använda den till att kopiera filmer.
Det fanns bara ett sketet antennuttag på baksidan.

Är det någon som förstod hur stöldskyddet fungerade?
Slutade boxen att fungera efter ett tag eller vaddå?

Ja den påstods göra det!
Det påstods även att Televerket pejlade in folks TV-mottagare om de påstod sig inte ha TV.
Citera
2022-05-24, 22:29
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Vilken nostalgi. Moviebox med fyra filmer under en helg och sen lite plankstek gjord med lövbiff.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in