Citat:
Ursprungligen postat av gg
polaren och jag satt o släckte några bärs ikväll. vi diskuterade det glada åttiotalet som vi båda (som sjuttiotalister) dras oss väl till minnes med viss vånda. vi kom in på ett kärt minne. fan, nästan varenda jävel som var något så när gammal på åttiotalet har någon gång hyrt hem en moviebox. så jävla sköna dom var. alltså en video producerad enkom för videobutikerna, i en tid då alla inte hade hunnit skaffa video eller hade råd, då video var något nytt. en video utan record-knapp endast för att spela upp filmer på. den var förpackad som en hårdplastväska (attachéstuk) med handtag. ovanpå videon inuti väskan fanns en gul och svart påklistrad lapp som instruerade en hur man ställde in uhf kanal 36 på sin tv etc. play-knappen var grön och stor. lyckan var gjord de åttiotalsfredagkvällar far kom hem från jobbet med en stor plastväska i ena handen och en plastpåse med två filmer i den andra.
finns de fortfarande att hyra i videobutikerna, eller sålde man ut dem? hade varit coolt att äga en, skulle vilja rigga en moviebox till lilla tv:n i sovrummet.
Min första egna vide bar en moviebox som härstammade från en videobutik min pappa hade tidigt på 80-talet. Vill minnas att den var silvrig och av märket panasonic, tung som ett hus var den också.
Movieboxen drevs av ett batteri som såg ut som en liten sprängladdning, om man inte valde att använda strömadaptern som man kunde skaffa till vilken var ungeför lika stor som en brödrost (lika silvrig och snygg som huvudappareten dock).
Tyvärr gick min fina moviebox hädan strax innan 2000-talets första dagar, motorn i den dog helt enkelt.