Citat:
Ursprungligen postat av
stillsodark
Nässjö tog emot väldigt mycket jugoslaver när det bekom sig. De flesta av dessa är skötsamma och har jobb. Vissa sköter sig ju givetvis inte, men de har inte ökat våldsbrotten nämnvärt. Sen har vi under åren fått flertalet flyktingar från diverse länder, många skötsamma. Men när vi för några år sen fick en ström av somalier så eskalerade brottsstatistiken. Helt plötsligt har rån på vissa ställen kvällstid blivit vardag... Lite OT, men svar på din fundering.
Din första tanke är sannolikt inte fel.
Tack för informationen. Jag hade ingen aning om att läget var som så i Nässjö.
Jag är uppvuxen i ett invandrarområde och det förvånar mig än idag hur lite koll araber och afrikaner har på sina ungar.
Mammorna låter sina 7-åriga ungar ta hand om 3-åringar i bassänger. Småbarn som traskar runt själva tätt intill vägen. Ungar som hänger ut halvvägs ur fönstret och skriker på sina kompisar nere på gården. 8-åringar som är själva ute långt in på kvällen osv.
Bara för någon dag sedan körde jag förbi en bil tillhörande en invandrarfamilj. Ungarna bokstavligen hoppade runt i bilen, de klättrade fram och tillbaka från fram- och baksätet.
Vid första trafikljuset LÅG ena pojken bokstavligen på instrumentbrädan, vid nästan rödljus stod han i baksätet och tryckte kroppen mot fönsterrutan.
När jag bott i invandrartäta områden så hände det titt som tätt att både barn och vuxna ramla (eller "ramla") ner från balkonger och fönster. När jag bott i svenska områden hörde jag aldrig om det.
Därmed inte sagt att just det här fallet är på grund av oaktsamma eller dåliga föräldrar. Det är givetvis en djupt tragisk händelse och mina tankar går till alla inblandade. Jag har både barn och barnbarn, så jag vet hur klättriga och snabba vissa barn kan vara.
Men det är illa att man, återigen, får rätt att det gäller invandrare. Det går inte att komma förbi det faktum att sånt här tycks hända araber och afrikaner i mycket högre utsträckning än andra folkgrupper.